Hoe financieel beschermen tegen veel retouren

1
Dag allemaal,

Ik ben bezig met de opzet van een nieuwe webshop, gebaseerd op custom elektronische apparaten. Nu ben ik aan het worstelen met het herroepingsrecht. Eerst was ik ervan uitgegaan dat mijn producten daar niet onder vielen omdat ik de producten op maat maak voor de klant, maar zie nu in dat mijn producten hier helaas niet onder vallen en ik dus toch retouren moet aanbieden.

Wat moet dat moet en ik doe alles natuurlijk graag volgens de regels, alleen waar ik tegenaan loop is hoe ik dit als webshop kan faciliteren. Ik hou namelijk geen voorraad, maar koop onderdelen zodra ik een bestelling binnen krijg en zet dan het hele apparaat in elkaar. Mocht ik een paar apparaten retour krijgen kan ik deze gemakkelijk weer verwerken in bijv tweedehands apparaten die ik ook verkoop. Maar is het bijvoorbeeld een bestelling van tientallen apparaten die ze retourneren dan is dat financieel wel lastig op te vangen voor mij als kleine startende ondernemer.

Mijn vraag aan jullie dus: hoe bescherm je je (financieel) als startende ondernemer tegen veel retouren? Ik zou namelijk niet weten op hoeveel mogelijke retouren ik zou moeten rekenen. Hoe doen jullie dat bij je webshop? Hebben jullie een speciaal potje om dit risico op te vangen, en zo ja hoe hebben jullie de hoogte hiervan bepaald?

Alvast bedankt!

Re: Hoe financieel beschermen tegen veel retouren

3
Eigenlijk best simpel: Zorgen dat je genoeg marge hebt :)

Hier worstel ik persoonlijk ook mee overigens, mijn producten hebben een lage marge, maar de prijzen zijn toch hoger dan bij concurrenten, daarom verkoop ik minder. De klanten die bij mij kopen nemen over het algemeen persoonlijk contact op, waardoor de retourmarge toch zeer laag is.

Daarnaast hoef je gelukkig niet de kosten van het retour sturen te betalen, dit is toch een drempel voor de consument als je dat niet doet en laat de consument ook wat meer nadenken over hun aankoop.

Re: Hoe financieel beschermen tegen veel retouren

4
BertB schreef: Waarom zijn producten die je zelf in elkaar zet dan geen maatwerk?
Als TS bijvoorbeeld computers samenstelt, dan zijn er gewoon de afzonderlijke onderdelen. Dit is geen maatwerk, want het kan uit elkaar worden gehaald en hergebruikt worden.

De vuistregel voor maatwerk is eigenlijk gewoon dat er een veld is, waar iets kan worden ingevuld, zonder dat dat een lijst is ofzo
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe financieel beschermen tegen veel retouren

7
Ik weet niet wat de gemiddelde prijzen van je producten zijn?
Mijn ervaring is bij lage prijzen zoals onder de 10 euro retouren weinig voorkomen, als de klant tenminste voor de retourkosten moet opdraaien.
Uitgezonderd defecte en foutieve leveringen, dan zijn de retour kosten zelfs voor de webwinkel.
Heb je duurdere artikelen, 50+ 100+ euro, dan zal de consument sneller geneigd zijn het artikel terug te sturen op eigen kosten, wanneer ze van het herroepingsrecht gebruik maken.
Andere vraag, wat is je doelgroep? Wanneer het overgrote deel zakelijke bestellingen gaan worden dan is het herroepingsrecht niet van toepassing voor de zakelijke afnemer. 

Wanneer jij zorgt voor een zeer duidelijke product omschrijving, dan zal dit ook retouren voorkomen.
Ondernemen is soms risico nemen, klein of groot, ik zou het gewoon proberen.

Succes iig.