Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Kenji09
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 maart 2019

Wel of geen bezorging

18 december 2019

Hallo, 

Hopelijk post ik dit in de juiste rubriek.
Afgelopen Oktober bestelde een klant 3 jurkjes met als betalingsmethode achteraf via Klarna. 
Uiteraard verzend ik netjes (zonder verzekering maar met code) en zie dat het bezorgd is. 

Een aantal dagen later krijg ik bericht van de klant dat het helemaal niet bezorgd zou zijn. Ik start meteen een onderzoek bij MyParcel en zij geven aan dat het bezorgd is.. Oke nog een onderzoek want er was nog steeds eea niet duidelijk. Bij het tweede onderzoek krijg ik van MyParcel bericht dat het pakje in de brievenbus is gestopt. (Heel fijn, ik betaal voor een pakket) verder geven zij niet thuis.

Klarna zegt nu, je hebt aan alle verplichtingen voldaan en kunt aantonen dat het is afgeleverd en de rest regelen jullie zelf maar. (zij bieden een betaal garantie maar nu zou ik moeten terugbetalen?)
Voor een kleine ondernemer is dit natuurlijk niet handig, je inkoop + een vergoeding loopt aardig op.

Echter mevrouw beweert nu heel zielig te zijn, waar zij eerder aangaf meer/ vaker online te bestellen. Wanneer ik dan op haar FB en MP account kijk, lijkt het allemaal wel mee te vallen met het "zielige", zelfs het adres geeft dit enigszins weer. Uiteraard kan je nooit bij iemand in de beurs kijken maar de theorie van geen geld hebben maar wel flink online shoppen, dure kleding kunnen aanbieden ontkracht het wel een beetje.  Eigenlijk heb ik het idee belazerd te worden, hoe zouden jullie hiermee omgaan? 

Graag lees ik van jullie. 
Groetjes en fijne feestdagen, 

Ly
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Wel of geen bezorging

18 december 2019

Ik verstuur ook via my parcel, maar pakketten altijd met alleen huisadres, handtekening voor ontvangst en verzekerd voor 100 of eventueel meer. Nooit problemen! (en ik laat de klant het volle pond betalen voor de verzendkosten). Gelukkig zit ik dan ook niet in de on-line kledingverkoop, waar kleine webwinkels geen partij zijn voor de zogenaamde "grote jongens" met name door zogenaamd gratis verzenden en zogenaamd gratis retouren.
 
Kenji09
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 maart 2019

Re: Wel of geen bezorging

18 december 2019

Wanneer MyParcel heeft geleverd is het ook geen probleem, maar ik begin de mevrouw te wantrouwen...
De post geeft aan dat het geleverd is en zij wilt niet betalen omdat ze zegt niets te hebben ontvangen. 
Vandaar mijn vraag hoe gaan jullie hiermee om?
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Wel of geen bezorging

18 december 2019

Helaas heb je juridisch geen poot om op te staan. Indien de klant zegt niets ontvangen te hebben ben je gezien. Jij moet kunnen bewijzen dat het wel afgeleverd is en een melding van postnl dat het afgeleverd is verliest het van de bewering van de klant van niet. Ik verstuur duizenden pakketten per jaar en helaas is het soms zo. Zelfs met handtekening ben je juridisch gezien het haasje indien de klant een onleesbare krabbel zet. Er zijn legio voorbeelden waarbij postnl aangeeft dat iets afgeleverd is terwijl dat niet zo is. Wij maken wekelijks mee dat pakketten al in de morgen als afgeleverd genoteerd staan terwijl die pas in de middag bezorgt worden. Zowel richting de klant als richting ons.

Leuk is anders, maar dit is wel de werkelijkheid. 

Het feit dat je de financiele positie van de klant zelfs onderzocht hebt geeft voor mij aan dat je een kleine ondernemer bent. Daar is niets mis mee, begrijp me niet verkeerd. Maar je runt een onderneming en daar hoort een ondernemersrisico bij. Ook al betekend dit dat je het onterecht vind, je hebt je aan de wet te houden. Neem je verlies en bespaar je de ellende van het gevecht met de klant aangaan. Uiteindelijk verlies je dit en dan ben je naast je geld kwijt ook een zeer boze klant rijker.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Wel of geen bezorging

19 december 2019

Helaas heb je juridisch geen poot om op te staan. Indien de klant zegt niets ontvangen te hebben ben je gezien. Jij moet kunnen bewijzen dat het wel afgeleverd is en een melding van postnl dat het afgeleverd is verliest het van de bewering van de klant van niet. Ik verstuur duizenden pakketten per jaar en helaas is het soms zo. Zelfs met handtekening ben je juridisch gezien het haasje indien de klant een onleesbare krabbel zet. Er zijn legio voorbeelden waarbij postnl aangeeft dat iets afgeleverd is terwijl dat niet zo is. Wij maken wekelijks mee dat pakketten al in de morgen als afgeleverd genoteerd staan terwijl die pas in de middag bezorgt worden. Zowel richting de klant als richting ons.

Leuk is anders, maar dit is wel de werkelijkheid. 

Het feit dat je de financiele positie van de klant zelfs onderzocht hebt geeft voor mij aan dat je een kleine ondernemer bent. Daar is niets mis mee, begrijp me niet verkeerd. Maar je runt een onderneming en daar hoort een ondernemersrisico bij. Ook al betekend dit dat je het onterecht vind, je hebt je aan de wet te houden. Neem je verlies en bespaar je de ellende van het gevecht met de klant aangaan. Uiteindelijk verlies je dit en dan ben je naast je geld kwijt ook een zeer boze klant rijker.
Hmm, "geen poot om op te staan"?
Ik heb geen ervaring met Klarna maar voor Paypal is een tracking status "afgeleverd" voldoende bewijs om een claim van een "klant" die beweert niets ontvangen te hebben, af te wijzen.
Ook ik verstuur enkele duizenden pakjes per jaar maar ik heb nog nooit een status van PostNL gezien die s'morgens al op "geleverd" staat en die dan pas later op de dag effectief geleverd wordt.. Voor de pakjes naar klanten weet je dat natuurlijk ook niet omdat de klant jou niet terug koppelt "het is hier zo-en-zo laat geleverd terwijl het vanmorgen al als "geleverd" in de tracking stond... (ik heb een dergelijke melding in ieder geval nog nooit gekregen). Ook bij retouren heb ik dat nog niet meegemaakt.

Maar het verhaal van de TS snap ik niet helemaal. Klarna geeft aan dat je aan alle verplichtingen hebt voldaan maar je moet het onderling maar uitzoeken??? In zo'n geval hoort Klarna jou toch gewoon te betalen? Nogmaals; ik werk niet met Klarna (of andere "achteraf betalen" partijen) maar dit lijkt me heel vreemd.
No guts no glory!
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Wel of geen bezorging

20 december 2019

Het kan liggen aan het feit dat ik met heel veel van mijn klanten contact heb. Brievenbus pakjes worden heel vaak 's ochtends massaal op afgeleverd gezet zodat de postbode dat niet stuk voor stuk hoeft te doen tijdens de bezorging zelf. In mijn overzicht van verzendingen staat ook 30% van de brievenbus pakjes die wel bezorgt zijn niet als status bezorgt.

Wat betreft het bewijs van aflevering. Juridisch verlies je dat gewoon. Mijn persoonlijke ervaring met paypal claims is ook dat je zonder handtekening het verliest van de klant. Met handtekening win je dit. Gaat een klant naar de geschillencommissie dan verlies je het ook met handtekening, tenzij deze handtekening overeenkomt met de officiele handtekening van de klant. 
Een tracking status afgeleverd is juridisch dus echt niet voldoende tegen een klant die aangeeft het niet ontvangen te hebben. Om eerlijk te zijn wil je dat ook niet. Dit gebeurt procentueel zo weinig dat je als ondernemer dat verlies gewoon moet opvangen. Kun je dat niet dan moet je naar je marge kijken.

Ik maak ook met grote regelmaat mee dat er in belgie (verzekerd verzonden met handtekening voor ontvangst) simpelweg niet om een handtekening gevraagd wordt, of de bezorger zelf een streepje zet en het willekeurig bij een van de buren dropt. Wil je daar een onderzoek naar starten dan moet de klant een formulier invullen en een kopie van een officieel document ter verificatie van zijn handtekening. Het is overbodig om uit te leggen dat bij aankopen van bedragen onder de 75 euro je dit niet gaat vragen aan een klant (althans ik niet.) Ik zou zelf ook behoorlijk boos worden als ik officiele documenten (privacy!) moet gaan opsturen voor iets dat ik wel betaald heb, maar niet ontvangen.

Wat betreft het op afgeleverd zetten terwijl het nog in de bestelbus zit: dat maak ik bij leveranciers veelvuldig mee omdat deze vaak voor een bepaald tijdstip bezorgt moeten hebben (bijv. ochtend levering) maar dat niet halen. Dan tekenen ze hem 5 voor 11 af om het uiteindelijk om 15u af te leveren.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Wel of geen bezorging

21 december 2019

Brievenbuspakjes worden inderdaad standaard door PostNL de dag na verzenden op "afgeleverd" gezet. Die kennen dus geen echte feitelijke tracking.
Ik gebruik slechts zeer zelden die verzendmethode. Het overgrote deel is "verzekerd pakket met handtekening voor ontvangst en alleen levering op adres van geadresseerde". Dit ivm een hoge gemiddelde orderwaarde.
Wat betreft de Paypal claims; eigenlijk pas eenmaal aan de hand gehad en toen werd een "niets ontvangen" claim (van Engelse "klant") zelfs zonder handtekening voor ontvangst toch afgewezen door Paypal. Vervolgens werd door deze "klant" wel een nieuwe claim ingediend. Waar in eerste instantie was geclaimd "niets ontvangen" werd nu opeens geclaimd dat "de inhoud niet overeenkwam met de bestelling" (er zouden alleen een paar stukken karton in de doos gezeten hebben) en die claim werd wel toegewezen. Een simpele ondertekende verklaring van de "klant" was daarvoor voldoende. 
Eigenlijk van de zotte als je meer dan 5 jaar een shop hebt met vele duizenden Paypal  transacties en letterlijk nooit eerder zo'n claim aan de broek hebt gehad... (de eerlijkheid van klanten in mijn sector valt dus eigenlijk heel erg mee...)
Volgens recente info van Paypal is de drempel nu iets hoger gemaakt omdat de klant officieel aangifte moet doen bij de politie en deze aangifte moet kunnen overleggen bij het indienen van de claim.

Maar om even terug te komen op de originele post; "Maar het verhaal van de TS snap ik niet helemaal. Klarna geeft aan dat je aan alle verplichtingen hebt voldaan maar je moet het onderling maar uitzoeken??? In zo'n geval hoort Klarna jou toch gewoon te betalen?"
Hoe zit dat dan?
No guts no glory!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht