Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

06 januari 2020

Goedemiddag,

Wij importeren antieke en vintage meubels uit India. Sinds kort hebben we ook eindelijk een volledig functionerende webshop die omzet begint te draaien. In eerste instantie begonnen met WIX, dat wat toch te beperkt. Die website was eigelijk voornamelijk om mensen naar de winkel te trekken. In augustus overgestapt naar Lightspeed.

Enerzijds ben ik erg tevreden met lightspeed en de website. Maar ik begin toch ook hier aardig tegen de grenzen aan te lopen. Zo kun je alleen met thema's werken die je slechts beperkt kunt stylen. De checkout en cart pagina zijn niet bijster interessant te noemen, maar wat de grootste ergenis/hindernis is, is dat je de overige pagina's alleen als tekstpagina kunt maken! Niks geen mooie uitnodigende contact pagina om mensen naar de winkel te trekken. Ik kan hier mijn creativiteit gewoon niet in kwijt.  Wat dat betreft was wix wel beter.

Nu zit ik er, ondanks dat ook hier maanden werk in zit, toch alweer aan te denken over te stappen? Maar wat dan? wordpress is geloof ik wel een flinke tijdsinvestering, bij shopify betaal je een percentage over de omzet. Custom laten bouwen kost flink wat geld, ik ken mensen die €12000 voor een custom website betaald hebben, en als ik er naar kijk dan zie het het er niet aan terug. 

Iemand suggesties?

Voor de geïnteresseerde, klik hier om de webshop te bekijken
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

06 januari 2020

Ik draai mijn webwinkel met PrestaShop en heb hem destijds laten customizen door een webbureau. Producten zaten al in een ZenCart shop en die zijn redelijk tot goed overgezet. Dat kostte totaal een paar duizend euro, inclusief een paar modules. Een update naar een nieuwere versie een paar jaar later plus een versie nog eens een paar duizend, zeker geen 12000!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

08 januari 2020

Met SAAS ben je altijd wat beperkt maar je hebt wel de garantie dat problemen snel worden gevonden en opgelost. Ook de beveiliging en back-up is op orde. Ik ga juist vanuit Magento naar Lightspeed. De kosten zijn te hoog in verhouding tot de pluspunten. 

Ik heb jouw shop bekeken en die ziet er prima uit toch?
Wel nog even duidelijk maken :) Ik zie binnen 3 seconden staan dat jullie een winkel hebben van 350m2, 400m2 en 450m2. 
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

09 januari 2020

Als je zelf niet erg veel verstand / interesse hebt in de techniek erachter dan raad ik opensource af. Dat is namelijk continue bijhouden en updaten, problemen oplossen welke weer andere problemen veroorzaken etc. Als je dat zelf goed kunt, of iemand hebt die betaalbaar en betrouwbaar is dan is dat perfect. Ik ken echter heel wat ondernemers waarbij het zo complex geworden was dat ze zelf buiten spel stonden en dan kun je in een cowboy wereld belanden waarbij je volledig afhankelijk bent van buitenstaanders. Ook is een goede opensource oplossing prijzig. Van onderhoud, ontwerp tot hosting. Bij elkaar loopt dat best op.

Een Saas is een prima tussenweg. Redelijk veel vrijheid, de grotere aanbieders bieden ook custom mogelijkheden en als het eenmaal draait troublefree. Ik zelf ben begonnen met biedmeer en had een aversie tegen lightspeed (maar dat is persoonlijk.) Inmiddels zit ik jaren op opensource maar ben blij dat ik daar niet mee begonnen ben. Als beginner of kleine shop is dat vaak toch een stapje te veel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

11 januari 2020

Bedankt voor jullie reacties!

De voordelen van SAAS zijn inderdaad (nog) te groot om echt over te stappen. Ik heb besloten de webshop te laten customizen bij een Lighspeed partner. In eerste instantie wilde ik dat niet, omdat je dan geen updates van het thema meer kunt ontvangen. Mijn themabouwer voerde in het begin regelmatig updates uit. Bleek echter dat het thema nieuw was en er daardoor nog wat werk nodig had. De laatste maanden ligt het stil, thema's schijnen daarna vrijwel nooit meer updates te ontvangen. Geen probleem dus!

@Anonieme vraag @FraFra Daar noemen jullie zeker een goed punt! Ik ben soms (op sommige punten) nogal kritisch op Lightspeed, o.a omdat dit de enigste updates/fixes zijn die ze sinds augustus hebben doorgevoerd: 

"Het land-veld in de checkout gaf niet altijd automatisch het juiste land aan, dit hebben we nu opgelost."
"Om spam tegen te gaan, hebben we een reCAPTCHA toegevoegd wanneer een klant een Review of reactie bij een Blog plaatst."

Maar achter de schermen wordt de boel idd wel goed bijgehouden tot nu toe werkt het vrijwel altijd!
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

11 januari 2020

Als ik het goed begrijp: bij een standaard thema komen de mogelijke Lightspeed updates gewoon erin.
Kies je ervoor om een eigen thema erover te gieten dan stopt dat. Maar wat stopt dan;
-Lightspeed updates generiek
-Lightspeed updates inzake design
-Thema updates van de partner

Wij hebben nu overigens 2 CCV shops en hebben 2 Lightspeed shops gekocht. (met afas koppeling)
 
AuthenticImport
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 januari 2020

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

12 januari 2020

Als ik het goed begrijp: bij een standaard thema komen de mogelijke Lightspeed updates gewoon erin.
Kies je ervoor om een eigen thema erover te gieten dan stopt dat. Maar wat stopt dan;
-Lightspeed updates generiek
-Lightspeed updates inzake design
-Thema updates van de partner

Wij hebben nu overigens 2 CCV shops en hebben 2 Lightspeed shops gekocht. (met afas koppeling)
De Lightspeed updates krijg je hoe dan ook. Het gaat hier om de updates van het thema. Als je zelf code gaat aanpassen zouden die aanpassingen bij een update vervallen. Daarom kun je dan geen updates meer ontvangen.
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

12 januari 2020

Als ik het goed begrijp: bij een standaard thema komen de mogelijke Lightspeed updates gewoon erin.
Kies je ervoor om een eigen thema erover te gieten dan stopt dat. Maar wat stopt dan;
-Lightspeed updates generiek
-Lightspeed updates inzake design
-Thema updates van de partner

Wij hebben nu overigens 2 CCV shops en hebben 2 Lightspeed shops gekocht. (met afas koppeling)
De Lightspeed updates krijg je hoe dan ook. Het gaat hier om de updates van het thema. Als je zelf code gaat aanpassen zouden die aanpassingen bij een update vervallen. Daarom kun je dan geen updates meer ontvangen.
Ok, dus bij maatwerk thema, auto update thema uitschakelen zeg maar. Dan ben je afhankelijk van de thema bouwer.
Bij CCV is dit niet anders. Ons thema is nu 2,5 jaar oud en eigenlijk 'versleten' te noemen.
 
webwinkeladviseur
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 januari 2012
Locatie: Nistelrode
Contacteer:

Re: Waar meer vrijheid dan Lightspeed, voor en nadelen

16 januari 2020

Je 'huurt' een thema van de bouwer. Deze blijft het thema updaten zolang als ze "zelf vinden".
Wil je echter wijzigingen aanbrengen die niet in standaard in het thema zitten of geen bugfix zijn, moet hiervoor de template editor ingeschakeld worden.  (je hoeft zelf niets uit te schakelen, gebeurd allemaal automatisch) 

Een nadeel, zodra je deze geactiveerd hebt krijg je géén updates én bugfixes van het thema meer, maar je blijft wel de huur betalen.
Belangrijk is dan ook om te kijken hoe oud het thema is en hoe vaak er updates zijn. Het thema moet niet te oud zijn, maar ook niet nieuw omdat er anders nog bugfixes en updates komen.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk niet te template editor te activeren ;-)
WebwinkelCommunity <-- Wordt nu lid
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht