Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ruudf89
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2020

BTW, margeregeling

27 mei 2020

Goedemorgen, ik ben niet lang geleden met een eigen webshop begonnen, vnl gericht op het kaartspel "Magic: the Gathering". Erg leuk om te doen tot nu toe :).

Er is ook een grote tweedehandsmarkt voor mijn producten. Magiccardmarket.eu is een soort Marktplaats die heel Europa beslaat. Ik heb de mogelijkheid om gekochte producten van de groothandel te openen en losse kaarten te verkopen op betreffende site (daar ben ik me op dit moment in aan het verdiepen). Volgens mij mag ik hier nog niet de margeregeling op toepassen, maar moet ik reguliere btw afdragen, omdat het om direct gekochte producten gaat uit een groothandel. Zodra ik inkoop bij iemand, bv via marktplaats, en doorverkoop op magiccardmarket, dan is geloof ik wel de margeregeling van toepassing. Klopt dat?


PS: Ik ben op de hoogte van de KOR-regeling, en heb me daar al voor aangemeld, maar wil me alsnog graag goed laten informeren over bovenstaande casus.


Met vriendelijke groet,

Ruud
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: BTW, margeregeling

27 mei 2020

Van particulieren gekochte zaken vallen onder de margeregeling en moeten apart worden geadministreerd met naam en adres van de verkoper. Ook de verkoop moet zo worden geadministreerd. Bij verkoop moet btw worden afgedragen over het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Btw wordt in dat geval NIET op de factuur vermeld: dat kan lastig zijn wanneer de webwinkelsoftware facturen incl. btw uitdraait. Meestal kun je dat per product instellen. De meeste boekhouders weten wel hoe ze dat moeten doen.