Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hido_117
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 juni 2020

Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

09 juni 2020

Hallo allemaal,
Naast mijn vaste baan, wil ik graag een dropshipping gaan ondernemen.
Inmiddels ligt het plan klaar voor uitwerking.
Mijn vraag is:
Zijn de kosten van de webwinkel ontwikkelaar en de grafisch ontwerper aftrekbaar bij de inkomstenbelasting ? ook bij verlies ?

Ik weet wel dat de kosten uit de omzet gehaald mag worden. Maar ik vraag me af hoe het zit als ik helemaal geen omzet heb gemaakt.
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

09 juni 2020

Als je de kosten maakt omdat je verwacht dat je in de toekomst winst gaat maken, dan is het verlies aftrekbaar. Het maakt niet uit of je in de toekomst wel of geen winst gaat maken. Het gaat om de verwachting. Verliezen voor een 'hobby' zijn niet aftrekbaar.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

09 juni 2020

Je geeft aan dat je geen omzet hebt gemaakt. Ben je dit ook niet van plan om te gaan doen? 


Als je maanden lang geen omzet maakt kan je ook geen kosten aftrekken omdat je niet wordt gezien als ondernemer voor de Belastingdienst.


Je kan dan de winst einde van het jaar opgeven bij je belastingaangifte. Maar als je geen omzet maakt lijkt me dit niet nodig te zijn.


Als je binnen een aantal maanden wel omzet gaat maken kan je de kosten gewoon op dit moment al aftrekken (BTW?.  Einde van het jaar wordt dan kort gezegd de omzet min  de kosten en dan blijft de nettowinst over om belasting over te betalen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

09 juni 2020

Een boekhouder kan het je bij een kopje koffie uitleggen. Dat zou ik zeker doen, want voor het verantwoord drijven van een onderneming moet je e.e.a. goed regelen want je wilt niet tegen vervelende verassingen aanlopen.
Verder "Inkomsten" is iets ander dan winst. Btw zijn geen kosten maar af te dragen belasting en wel het verschil tussen ontvangen btw en betaalde btw. Gemaakte kosten en investeringen m.b.t. de onderneming kunnen worden afgetrokken van de winst, niet van de inkomstenbelasting.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Hido_117
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 juni 2020

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

10 juni 2020

Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde met "gaan ondernemen" gewoon "gaan doen".
Als men ergens aan wil beginnen, dan is het toch verstandig om de zaak zo klein en simpel mogelijk te houden. Anders worden de starters gedemotiveerd door alle moeilijke regels.

Daarom ben ik van plan een dropshiping winkeltje op te gaan zetten zonder kvk nummer en zonder btw nummer. Eerst eens even proberen.
Als ie winst draait, geef ik het dan op bij "resultaat uit overige werkzaamheden". Eventueel neem ik de btw op eigen rekening.
Maar als ie verlies draait (opbrengst < inkoopkosten), mag ik dan een negatief bedrag opgeven bij "resultaat uit overige werkzaamheden" ?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

10 juni 2020

Negatief resultaat mag je niet opgeven. (Valt onder hobby wat meestal geld kost.)
 
Hido_117
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 juni 2020

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

10 juni 2020

Als particulier niet. En als ondernemer wel ?
Zo ja, dan is het toch verstandiger om me in te schrijven bij de kvk. Zo kan men zorgeloos zijn idee uitwerken. :D
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

10 juni 2020

Als ondernemer wel, maar met een inschrijving bij de KVK ben je niet automatisch ondernemer voor de belasting...

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

De KVK site is wel een goede plek (naast de site van de belastingdienst) waar je voor dit soort vragen goed terecht kan - ik zou zeker adviseren je wat meer in te lezen, hebben wij voor we begonnen ook gedaan en helpt veel om zelf een beeld te vormen wat nodig is en hoe alles zit. evt ook een startersdag bezoeken als je de info beter opneemt in persoon dan geschreven, maar kan sowieso best leuk zijn. 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/

Via google ook makkelijk info te vinden, "verlies bedrijf belasting" zocht ik op: 
https://www.noabkeurmerk.nl/verlies-draaien/
https://www.businessinsider.nl/maak-je-verlies-probeer-dan-geen-ondernemer-te-zijn-624889/
https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/belastingen/een_ondernemingsverlies_is_fiscaal_interessant/NLTATAAR_EU20100201/related

Kortom...genoeg om te lezen en over na te denken :) En volg de regels beter te goed dan te slecht, creatiever zijn in je keuzes wbt je administratie / ondernemer zijn / etc is alleen verstandig als je dat weloverwogen doet, de regels kennend, en dan zou ik eerder overleggen met een boekhouder. 
 
Hido_117
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 juni 2020

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

13 juni 2020

Dank voor de nuttige links. Ik heb er wat aan gehad.
Ik probeer me zeker z.v.m. in te lezen en wat meer info te verzamelen. Daarom juist stel ik mijn vraag hier, aan de ervaren web-winkelaars. Of iemand wel eens een mislukte webwinkel heeft meegemaakt (zal wel, hé?), en hoe hij/zij ermee is omgegaan.
Daar staat dit forum voor, toch ?

Trouwens, heb ik al eerder eens gebeld met de kvk en de belastingdienst. Maar ik heb alleen kromme antwoorden gekregen.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

13 juni 2020

Herkenbare ervaring, zelf zoeken werkt vaak beter dan bellen bij beide instanties :) 

Met mislukken gelukkig geen ervaring, het gaat ons best goed. 

Maar een wijze les die ik wel wil delen: realiseer je goed dat je geld verdienen met een webshop bijna altijd een flinke tijd duurt. Veel tijd, en energie, gaat dus zitten in opbouwen. Daar moet je de ruimte voor hebben. Bovendien zul je zolang je groeit vaak ook groeien in je voorraad, dus daar gaat ook de eerste tijd veel geld in zitten. Ligt natuurlijk wel aan het soort webshop. 

En realiseer je ook dat je als eenmanszaak ook een probleem hebt als je bedrijf echt failliet gaat. Dan ben je ook persoonlijk failliet. Het is dus geen gering risico, en wel iets om rekening mee te houden als je groot wil beginnen (met veel verlies). Dat kan ook een reden zijn om kleiner te beginnen. 

Als je een webshop laat maken, zoals je aangeeft, door een grafisch ontwerper en ontwikkelaar... dat zijn meestal nogal kosten. Het is daarbij handig als je eea. zelf kan, want anders komen er bij elke update of kleine wijziging ook nog kosten bij. En als je - om maar wat te noemen - magento 1 webshop liet bouwen en nu komt magento 2 - dan kan je feitelijk helemaal van voor af aan beginnen. Woocommerce heeft ook constante updates, en een update van een plugin of thema kan zo de rest van je website in de war schoppen.  Kan allemaal prima , als je daar de ruimte voor hebt, maar wel goed om alles mee te rekenen als je dit niet zelf kan, kan aardig oplopen. 

Alles is uit te besteden, maar de kosten tikken door, en er is heel wat (seo, advertenties, website zelf bouwen maar ook onderhouden, flyertjes, verpakkingen, verzekering, opslag, verzendmateriaal, verzenden zelf, betaalmethoden, etc) - en daarmee kan het aardig oplopen. Kijk dus goed naar de eenmalige kosten, lopende kosten. Ook per order.  

Dus handig eerst een goed overzicht te maken, en tel op het eind een groot % op voor onvoorzien, en bedenk als je een bepaalde omzet in gedachten hebt gerust dat het dubbel zo lang kan duren voordat je die bereikt. Het is goed om scherpe doelen te stellen en daar naar te handelen, maar bij het opstarten is het juist ook goed om het enthousiasme even 'uit' te zetten en ook met de minder positieve scenario's goed rekening te houden. 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Zijn de kosten aftrekbaar bij verlies ?

14 juni 2020

Realiseer je ook dat "eerst even proberen" en "zonder KvK en BTW nummer" je niet ontslaat van de wet en regelgeving en de verplichtingen die het hebben van een webwinkel met zich meebrengt. Het omzeilen van "demotiverende regels" kan jou mogelijk in de problemen brengen en het motiveert jouw klanten ook niet bepaald wanneer ze iets willen kopen bij een betrouwbaar adres. Bovendien ontzeg je jezelf de mogelijkheid om van de meest voorkomende betaalopties gebruik te maken.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht