Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mizmiz
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 december 2020

ik mis wat basisbegrippen... database etc.

20 december 2020

Hoi webwinkeliers

ik probeer een wordpress website te maken omdat ik ook woocommerce wil gaan gebruiken voor wat kleine dingen.

Maar ik stuit op wat basics! Ik hoop dat jullie deze beginnersvragen willen beantwoorden. Dat zou denk ik voor mij erg verhelderend zijn.

-Ik snap het fenomeen database bijvoorbeeld niet. Ik heb zelf ook een mappenstructuur voor mijn andere website op mijn computer en die load ik up via filezilla na bewerking. Dit snap ik prima. Daar vergelijk ik de database dan maar mee. Al heb ik in deze nieuwe database voor wordpress helemaal niks staan. In de uitlegvideo’s wordt gezegd alle info voor je website is stored in mysql database. Nou bij mij niet, het is gewoon een lege map. Zou ook niet weten hoe ik daar iets in zou moeten krijgen. Hoe zit dit?
-Ook noemen ze de database een soort server. Oké, aangenomen. Maar begrijpen doe ik het niet.
-Ook is er nog een ander wp-config.php document, in wp-includes. Moet ik daar ook wat mee? User, password etc. is daar niet hetzelfde als op de eerste wp-config.php
-Ook wordt als mogelijk probleem gegeven (in de uitlegvideo’s): the server that hosts your database is down. bv door een probleem aan de kant van de webhosting company. Dit lijkt me niet, want de server is niet down. Maar mijn database staat niet op de server van de hosting company! Wat is hiermee? Ik heb het toch op mijn computer staan? Of moet ik dat niet doen… De database staat op mijn computer, en de website op de hostingserver. Via het php zou het contact moeten maken.


Ik ben geen prof, dat is duidelijk. Deze dingen lukken mij altijd wel, maar op wilskracht – niet op kennis van zaken…. haha

Dankjulliewel alvast.En fijne feestdagen voor straks! 

Groetjes
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: ik mis wat basisbegrippen... database etc.

21 december 2020

Welkom op ons forum! Ik zal proberen je in de goede richting te duwen.
die load ik up via filezilla na bewerking.

Ik vermoed dat het daar mis gaat. Bij wordpress doe je niets lokaal (lokaal betekent op je eigen computer) maar doe je alles op de webserver. Het updaten, editen, enz. doe je allemaal online in Wordpress zelf.

Waarschijnlijk heeft het bedrijf waar je je webhosting afneemt ook wel een handleiding voor het aanmaken van een database. Een database is namelijk niet iets wat je terug ziet in de folders op je computer of iets dergelijks.
Hier staat een uitleg over hoe je Wordpress op je webserver kan installeren: https://wordpress.org/support/article/h ... wordpress/
 
AdriaanBoot
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 juni 2013
Contacteer:

Re: ik mis wat basisbegrippen... database etc.

30 december 2020

Wellicht is mijn antwoord mosterd na de maaltijd. Maar ik zou een host kiezen waarbij Wordpress met 1 druk op de kan worden geïnstalleerd.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.