Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Smurf9852
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 september 2019

Bol.com BTW Facturen Automatiseren

13 september 2019

Ik verkoop naast op mijn website USB-C-Adapters.nl ook op bol.com
Ik bemerk dat ik vaak bezig ben met het maken van BTW facturen voor de zakelijke kopers, deze verstrekt bol.com namelijk niet zelf. Volgens hen mogen ze dit niet zelf doen, want zij zijn slechts het platform.
Dit werkje van knippen en plakken in Word voor een pdf had ik liever geautomatiseerd om zo mijn tijd aan leukere dingen te kunnen besteden.
Zouden jullie hier ook interesse in hebben?   
Mijn nieuwe bedrijf is een geautomatiseerd factuur systeem voor bol.com te laten maken, dat voor elke (zakelijke) order de factuur aanmaakt en automatisch per mail verstuurd aan de klant.
Zo heeft elke klant zijn factuur, zijn er een stuk minder klantvragen en hebben wij meer tijd om leukere dingen te doen.

Interesse? Neem dan een kijkje op BolMate.nl 
Ben benieuwd of jullie dit ook als probleem zien of zelf al hebben laten automatiseren?
 
Jantje2000
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 oktober 2018

Re: Bol.com BTW Facturen Automatiseren

14 september 2019

Ik verkoop zelf niet op bol.com, maar:
- de eerste keer laad je website erg traag
- De knoppen "meld me aan" en "laat meer weten" doen het niet 
- Wat gaan prijzen worden? 
 
nico923
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 augustus 2017

Re: Bol.com BTW Facturen Automatiseren

16 september 2019

Probeer je nu echt een verdien model te maken van de knulligheid van bol?
 jee je weet toch dat ze onbetrouwbaar zijn binnen no-time wordt je investering en tijd om zeep geholpen door bol als ze dit in de gaten krijgen. 

Concentreer je op je eigen business model en je bedrijf en niet de kruimels en rommel van bol. 

Bovendien vergeet je denk ik 1 ding en precies de reden waarom veel partners van bol geen btw facturen aanmaken voor bol en dat is de privacy wet 
Het is namelijk sinds vorig jaar de nieuwe AVG in werking is getreden wettelijk verboden om zomaar zonder toestemming klantgegevens in een bestand op te nemen. 
Neem jij persoonsgegevens van iemand op in een bestand die als bol partner zich bij jouw aanmeld voor die facturen dan ben je in overtredding met de privacywet 
De klant die op bol kocht en aan bol heeft betaald heeft geen expliciete toestemming gegeven om zijn persoonsgegevens door de partner danwel jouw bedrijf in een bestand op te nemen.

Bol verschuilt zich bij hun verkooppartners nu achter hun algemene voorwaarden waarin de klant met een aankoop volgens hen wel akkoord gaat met de gegevensverstrekking aan de verkooppartner maar de wet is daar heel duidelijk in.
De klant moet expliciet aan de partner toestemming geven en dat gebeurd in dit concept niet.
Het is nu wachten op de eerste rechtzaak tussen klant van bol zijn verkooppartner en bol zelf.

Met jouw verdienmodel voldoe je zeker niet aan de AVG wet en er volgt er een klacht aan de verantwoordelijke instanties ben je goed de sjaak.
Een bol partner die nu al weigert om bol zijn vuile en juridisch onjuiste werkzaamheden op te knappen  zal niet ineens jouw gaan betalen om dat wel te doen.

Maar goed je kan het altijd proberen want niet geschoten is altijd mis natuurlijk
suc6 met je verdienmodel
 
Jantje2000
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 oktober 2018

Re: Bol.com BTW Facturen Automatiseren

19 oktober 2020

Probeer je nu echt een verdien model te maken van de knulligheid van bol?
 jee je weet toch dat ze onbetrouwbaar zijn binnen no-time wordt je investering en tijd om zeep geholpen door bol als ze dit in de gaten krijgen. 

Concentreer je op je eigen business model en je bedrijf en niet de kruimels en rommel van bol. 

Bovendien vergeet je denk ik 1 ding en precies de reden waarom veel partners van bol geen btw facturen aanmaken voor bol en dat is de privacy wet 
Het is namelijk sinds vorig jaar de nieuwe AVG in werking is getreden wettelijk verboden om zomaar zonder toestemming klantgegevens in een bestand op te nemen. 
Neem jij persoonsgegevens van iemand op in een bestand die als bol partner zich bij jouw aanmeld voor die facturen dan ben je in overtredding met de privacywet 
De klant die op bol kocht en aan bol heeft betaald heeft geen expliciete toestemming gegeven om zijn persoonsgegevens door de partner danwel jouw bedrijf in een bestand op te nemen.

Bol verschuilt zich bij hun verkooppartners nu achter hun algemene voorwaarden waarin de klant met een aankoop volgens hen wel akkoord gaat met de gegevensverstrekking aan de verkooppartner maar de wet is daar heel duidelijk in.
De klant moet expliciet aan de partner toestemming geven en dat gebeurd in dit concept niet.
Het is nu wachten op de eerste rechtzaak tussen klant van bol zijn verkooppartner en bol zelf.

Met jouw verdienmodel voldoe je zeker niet aan de AVG wet en er volgt er een klacht aan de verantwoordelijke instanties ben je goed de sjaak.
Een bol partner die nu al weigert om bol zijn vuile en juridisch onjuiste werkzaamheden op te knappen  zal niet ineens jouw gaan betalen om dat wel te doen.

Maar goed je kan het altijd proberen want niet geschoten is altijd mis natuurlijk
suc6 met je verdienmodel
Sorry, dat gedeelte over de AVG is natuurlijk pure onzin. Jij geeft aan dat er geen toestemming is gegeven en dat het dus niet mag. Dat is niet waar, want er zijn 6 grondslagen op basis waarvan een bedrijf persoonsgegevens mag verwerken. Toestemming is er daar 1 van, maar je hebt ook de grondslag "gerechtvaardigd belang" en "wettelijke verplichting". 

Ik denk dat je wel kunt beargumenteren dat voor een aanschaf van een bedrijf de btwfactuur onder die grondslagen valt
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Smurf9852
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 september 2019

Re: Bol.com BTW Facturen Automatiseren

19 oktober 2020

We zijn inmiddels een tijdje verder en we zijn van een scriptje naar een volwassen platform gegaan.
Hard gewerkt aan het product, en blij met waar we nu staan!

Je kunt nu met Bolmate gemakkelijk eigen factuur template samenstellen, en automatisch de BTW Factuur laten mailen naar jouw bol.com orders.
Als de klant een wijziging wilt zien, kun je deze simpel 
doorvoeren met een paar kliks en download of mail de nieuwe versie.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en nodig jullie uit om een kijkje te nemen op Bolmate - Automatisch Bol.com BTW Facturen Versturen voor een compleet overzicht en gratis proef.

Voor de record geef ik hier nog even een update op de reacties van destijds.

de eerste keer laad je website erg traag
De allereerst versie was inderdaad  traag, nu is het een heel ander verhaal :-)
Het is namelijk sinds vorig jaar de nieuwe AVG in werking is getreden wettelijk verboden om zomaar zonder toestemming klantgegevens in een bestand op te nemen. 
Je mag inderdaad niet zo maar klantgegevens opslaan. Maar met de juiste legale structuur, zoals een verwerkersovereenkomst, mag dit natuurlijk wel, zoals ook de reactie van @Jantje2000 aangeeft. Hoe zou een extern boekhoudprogramma anders ooit kunnen bestaan? We voldoen aan alle eisen van de AVG. Meer informatie kun je hier vinden.

Dat is niet waar, want er zijn 6 grondslagen op basis waarvan een bedrijf persoonsgegevens mag verwerken. Toestemming is er daar 1 van, maar je hebt ook de grondslag "gerechtvaardigd belang" en "wettelijke verplichting".
Een nog wat uitgebreider antwoord op de eerdere reacties;

AVG Regelgeving
Wij voldoen aan de AVG regelgeving. Hierbij wordt jij, de klant, van rechtswege doorgaans beschouwd als de verantwoordelijke, omdat jij de eigenaar van de gegevens bent. Bolmate wordt gezien als de verwerker, omdat het de gegevens voor klanten verwerkt zonder onder hun gezag te staan. Bolmate is degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt. Bolmate staat niet onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke. Daarnaast slaan wij alle privacy-gevoelige data veilig en versleuteld op. Hier hebben wij zelf geen toegang toe, en dus kunnen wij dit ook niet inzien noch gebruiken voor andere doeleinden.
Vindt Bol.com dit wel goed?
Zeker, een API is juist bedoelt voor dit soort tools gemaakt door een derde partij. Dankzij Bolmate worden klanten beter geholpen en zijn er minder klantenvragen, dus het is ook voor Bol.com een uitkomst.
Waarom doet Bol.com dit niet zelf?
Dat vroegen wij ons ook af, toen wij als Verkoper op Bol voor het eerst een BTW factuur moesten maken. Als Bol.com een BTW factuur afgeeft, betekent dit dat zij deze BTW ook moeten afdragen aan de Belastingdienst. Echter laten zij dit liever aan de verkopers over. Daarom doet Bol dit niet zelf.

Ook je Bol btw facturen automatiseren? Gratis demo is hier beschikbaar!
 
Deheug
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 januari 2021

Re: Bol.com BTW Facturen Automatiseren

01 februari 2021

Handige service! Ik heb je als partner in onze footer toegevoegd (boldchamp.org), omdat deze service nuttig is voor onze gebruikers.

Mocht je hetzelfde willen doen, dan staan we daar uiteraard voor open :) .
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bol.com BTW Facturen Automatiseren

02 februari 2021

Als Bol.com een BTW factuur afgeeft, betekent dit dat zij deze BTW ook moeten afdragen aan de Belastingdienst. Echter laten zij dit liever aan de verkopers over. Daarom doet Bol dit niet zelf.
Dat klopt natuurlijk helemaal niet. Bol.com wil zich neerzetten als betaalprovider en niet als de verkoper. Als Bol.com de factuur zou versturen dan moet deze ook de garantie op het product geven en is deze ook aansprakelijk. Daarom geeft Bol.com geen factuur uit.
Maar Bol.com zou gewoon een module erin kunnen maken die een factuur uitgeeft namens de partner. 
Zelf maak ik gebruik van Webwinkelfacturen maar ben daar niet helemaal tevreden over en is ook best prijzig. 
Dus met AVG zal het wel goed zitten. Webwinkelfacturen / Myparcel / Sendcloud etc. halen ook de gegevens op van Bol.com.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl