Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Avari
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 maart 2020
Contacteer:

Corona virus

12 maart 2020

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe iedereen zakelijk omgaat met dit voor de meesten nieuwe fenomeen.
Melden jullie bijvoorbeeld al dat de levertijd hierdoor kan wijzigen?
Wat als de hele economie instort?
Wat doet de overheid voor de webshop ondernemers?
Zien jullie verandering in afname en hits in de webshops?
AVARI kinderkleding
Altijd sale en outlet
www.avari.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Corona virus

12 maart 2020

Als mensen meer thuisblijven vanwege Covid, gaan ze ook meer online bestellen, dus ik verwacht een toename in de omzet. Dat de levertijd toeneemt, daarvoor zal de klant veelal wel begrip kunnen opbrengen. De overheid doet hierin niets voor webshop-ondernemers en zo hoort het ook: dat heet ondernemersrisico. Als de hele economie instort, dan krabbelt hij daarna weer op uit het dal!
Dat er nu minder onnodige zooi uit China wordt verkocht, lijkt mij winst. Dat moeten we zo houden!
 
Avari
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 maart 2020
Contacteer:

Re: Corona virus

12 maart 2020

Ik lees net dat er wel allerlei ondersteuningen voor ondernemers zijn vanuit de overheid.
Tijdelijk geen loonbelasting als je getroffen bent als ondernemer en uitstel betalen van belasting.
Voor een grote webshop met een beetje personeel zou dit ook kunnen gelden lijkt me...
AVARI kinderkleding
Altijd sale en outlet
www.avari.nl
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus

14 maart 2020

Wij merken de laatste week in ieder geval forse afname aan bezoekers (bestellingen ook iets) - heb zelf het idee dat mensen met de onzekerheid in ieder geval even wat meer afwachtend zijn, meer bezig met nieuws lezen, naar de supermarkt, dan online bestellen. En aan bijzondere chocolade denk je misschien dan niet gelijk, maar zou eigenlijk denken dat dat breder geldt voor niet-essentiële aankopen. Maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen. 

Op iets langere termijn kunnen een aantal webshops misschien ook profiteren, maar met veel mensen in onzekerheid en alles wat de komende tijd nog komen kan gaan... denk ik niet gelijk zoals BertB aan een toename van omzet. En denk ik dat het ook voor anderen goed is plannen en scenario's te bedenken die uitgaan van wat minder rooskleurig beeld, zodat je ook daar zover als je kunt op voorbereid bent. Denk alvast twee stappen vooruit, of drie of vier. En omdat er veel onzeker is betekent dat dus ook verschillende scenario's bedenken en wat jij daar mee moet. Op stijgende omzet is het redelijk makkelijk voorbereiden, voor ons geldt dat we daar niet zoveel speciaal voor hoeven te doen. Maar als de wereld voor een deel plat ligt is het ook goed te denken over je bevoorrading, mogelijke afname bestellingen, wat als de post stopt, .... etc. Niet om bang voor te zijn, wel om alvast even over na te denken in de vorm van 'als x gebeurt dan moeten we in ieder geval denken aan a...b..c)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Corona virus

14 maart 2020

De laatste tijd zakken de bezoekersaantallen inderdaad en de laatste dagen zijn ook de adwords campagnes erg ingezakt. (Veel minder vertoningen en kliks.) Blijkbaar zoeken mensen op internet niet meer zoals daarvoor maar waarschijnlijk allemaal op virus gerelateerde dingen. Dat trekt over een paar weken vast wel weer bij. ;-)

@BertB
Dat er nu minder onnodige zooi uit China wordt verkocht, lijkt mij winst.
Dit is een rare opmerking! 
Als het onnodig is wat ze kopen dan heb je toch geen last want je verkoopt toch alleen nuttige dingen.
En als het zooi is wat ze kopen heb je ook geen last want je verkoopt kwaliteit. 
Dus wat is de winst dan?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Corona virus

14 maart 2020

De winst van minder toevoer van onnodige zooi uit China schuilt in minder afval, minder verpakkingsmateriaal, minder vervuiling door zee en luchttransport, minder kosten voor opslag en bezorging en minder CO2 en stikstof. Als je dat geen winst noemt? Daarentegen zijn het gemis aan elk jaar nieuwe kunstkerstbomen en kerstversiering, strengen ledlampjes die na 2 regenbuien voor eeuwig de geest geven en andere "onnodige zooi", kortom daar waar o.a. de Action mee vol staat, slechts een klein verlies. Een win-win situatie om het maar eens met een lelijke uitdrukking te zeggen.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Corona virus

17 maart 2020

We zijn een kleine week, maar een hoop maatregelen verder...

Dat het rustiger is in de winkelstraten had ik verwacht, maar ook bij ons is de dip duidelijk merkbaar.
Aan de ene kant verwacht dat de consument de producten juist nu online bestellen, aan de ander kant begrijp ik dat er op het moment minder behoefte is aan luxe producten. (onze branche)

Wat is jullie ervaring?

Gr. Mick
 
Avari
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 maart 2020
Contacteer:

Re: Corona virus

17 maart 2020

Wij zien ook een duidelijke dip in het aantal bezoeken aan de webshop.
Denk dat de mensen de hectiek even afwachten en even geen investeringen doen in bepaalde dingen.
Denk dat computerspellen, familiespellen e.d. wel in trek zijn haha.
Voorlopig ook voor ons even rustig aan doen.
AVARI kinderkleding
Altijd sale en outlet
www.avari.nl
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Corona virus

19 maart 2020

De hardlopers zijn aardig op en nu begint het wat rustiger te worden. Maar nu alle tijd voor administratie en de boel eens goed opruimen. Sta er van te kijken wat ik nog allemaal tegen kom.:D

Verder snap ik niet dat eenmansbedrijven nu al in de problemen komen. Je moet toch zeker een paar maanden kunnen overbruggen. Zeker na zo'n goede tijd achter de rug. Heb je personeel dan loopt het snel in de kosten en kan ik ondersteuning nog wel begrijpen als het werk ineens stil ligt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus

19 maart 2020

Ik ben vooral ook benieuwd: merken anderen al problemen met logistiek (naar je webshop toe of je eigen leveringen) vanaf/naar het buitenland? 

Vertraging communiceren wij al voor de zekerheid, maar ben benieuwd of mensen ook al ervaringen hebben met niet kunnen leveren.  
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Corona virus

19 maart 2020

Wij hebben uitsluitend Nederlandse leveranciers, hier ondervinden wij geen vertraging met leveringen. Wel merk ik dat veel leveranciers slechter bereikbaar zijn en hierdoor later reageren.
Maar door het "thuis onderwijs" zijn ook wij slechter bereikbaar en doen dan ook het meeste in de avond uren :wink:
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Corona virus

22 maart 2020

In bepaalde delen van Belgie wordt al niet meer bezorgd. Dus zie ik op de site van Mypacel en hoor hetzelfde geluid van een lokale bezorgdienst. Ik heb zelf Bol.com Belgie al gesloten en waarschijnlijk ga ik maandag hetzelfde doen voor Bol.com NL. Gisteren had ik slechts 1 bestelling en vandaag tot nu toe ook. Dus niet de moeite om hiervoor open te blijven. Waarschijnlijk is het beter om gewoon af te wachten. Het liefste zou ik lekker op vakantie gaan maar dat zit er helaas niet in :D.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Corona virus

27 maart 2020

Lastige tijden, bij onze leden zie ik een tweedeling. Een deel heeft een veel hogere omzet en bij een ander deel stort het juist in.

Ik denk zelf dat deze crisis voor de e-commerce zowel positieve als negatieve effecten heeft:

+ Meer mensen shoppen online, als dat bevalt blijven ze dat misschien ook na de crisis doen
+ Op korte termijn wordt er offline minder gekocht en online dus meer
+ Mensen geven straks hun geld niet uit aan vakanties, dus er blijft geld over voor wat verwennerij thuis, denk aan een spelletje, barbecue, opblaaszwembad, etc.

- Partijen als Bol (en Amazon) hebben problemen met de logistiek en geven essentiële producten dus voorrang
- Een recessie betekend over de hele linie onzekerheid en dus minder verkopen
- Bepaalde productgroepen storten (tijdelijk) in, denk aan spullen voor feestjes, kleding, cadeautjes en grote aankopen
- Er zijn problemen met de levering van bepaalde producten

Ik denk dat wanneer je een ondernemer bent die nu vooral de minpunten merkt, dat je moet kijken wat je kunt doen om het tij te keren. Kun je het een paar maanden uitzitten, dan is dat natuurlijk prima. Maar stil zitten hoeft niet. Optimaliseer dus je webwinkel nu je tijd hebt, zoek nieuwe leveranciers of boor nieuwe markten aan of doe dat werk dat normaal blijft liggen, succes.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
GoBytes
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Corona virus

28 februari 2021

Ik ben zelf wel benieuwd hoe het sentiment nu is bij de leden. We zijn nu een jaar verder en er is veel gebeurd, merken jullie inmiddels dat verkopen nog stabiel zijn of verminderd?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Corona virus

01 maart 2021

Dat zal per branche nogal verschillen denk ik. Zelf zie ik nauwelijks verschillen met vorige jaren. In de komende jaren zal er hoogstwaarschijnlijk een teruggang in de economie volgen door ontslagen, sluitingen en faillissementen die achteruitgang in de besteedbare inkomens zullen veroorzaken en dat zal de online verkopen in vele branches ook negatief beïnvloeden (Denk ik, maar ik ben geen econoom) Aan de andere kant: er is een stuwmeer aan spaartegoeden bij al die consumenten die niet naar de Efteling, de Costa Brava, Thailand konden en ook niet naar de chinees, de pizzeria, de schouwburg, de bioscoop en het stadion: die gaan straks al hun centen misschien massaal online besteden, aangezien stenen winkels wellicht grotendeels uit het straatbeeld verdwenen zullen zijn.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Corona virus

01 maart 2021

Bij mij is het eigenlijk rustig gebleven. Bedrijven houden toch de hand op de knip en stellen projecten uit. Ik heb aardig wat extra producten in het assortiment meer gericht op particulieren en zie dan het nu wel wat toe gaat nemen. Maar zie ook dat dit een andere markt is. Goedkoop is vaak de key en ook zie ik een verhoogt aantal retouren ten opzichte van bedrijven.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
GoBytes
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Corona virus

01 maart 2021

Interessant, leuk dat jullie je ervaringen delen. Ben benieuwd naar anderen.

Ik kan je ervaring delen. Wij zitten ook in een hele andere branche en zien de laatste tijd het wat rustiger worden. Het lijkt erop dat de klant grote uitgaven wat vooruitschuift Goedkope artikelen doen het inderdaad goed, echter is het tweedelig bij ons. Er is ook al sinds de uitbraak van Corona een voorraadtekort in heel de markt (door COVID-19). 

Ik ben erg benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld de komende tijd. Zeker als fysieke winkels langzaam weer open gaan.
 
TomvdH
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 maart 2021

Re: Corona virus

02 maart 2021

Ah, ik was in de veronderstelling dat eigenlijk wel elke webshop groeide in deze tijd.
Ikzelf heb een webshop in wat specifieke wasbak onderdelen.
En sinds de bouwmarkten dicht zijn is de omzet 400% omhoog gegaan. (Hele lange nachten dus omdat dit een bijbaantje is / was.)

Er zijn wel 2 bijzondere dingen die ik zie door de Corona:
  • Conversiepercentages zijn verdubbeld (Erg lastig in te schatten waar dit door komt)
  • Winkels die met een webshop nu enkel click & collect mogelijkheid bieden of opeens een hoog minimaal bestel bedrag aanhouden (Zoals bouwmarkten) vernietigen op dit moment hun SEO posities voor het goedkopere product segment. Wat voor mij natuurlijk erg goed uitkomt.

    Heeft iemand dezelfde ervaringen toevallig?
 
GoBytes
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Corona virus

02 maart 2021

Ah, ik was in de veronderstelling dat eigenlijk wel elke webshop groeide in deze tijd.
Ikzelf heb een webshop in wat specifieke wasbak onderdelen.
En sinds de bouwmarkten dicht zijn is de omzet 400% omhoog gegaan. (Hele lange nachten dus omdat dit een bijbaantje is / was.)

Er zijn wel 2 bijzondere dingen die ik zie door de Corona:
  • Conversiepercentages zijn verdubbeld (Erg lastig in te schatten waar dit door komt)
  • Winkels die met een webshop nu enkel click & collect mogelijkheid bieden of opeens een hoog minimaal bestel bedrag aanhouden (Zoals bouwmarkten) vernietigen op dit moment hun SEO posities voor het goedkopere product segment. Wat voor mij natuurlijk erg goed uitkomt.

    Heeft iemand dezelfde ervaringen toevallig?
Leuk om te lezen dat je webshop hard gaat. Bij ons was het vorig jaar in het begin van Corona inderdaad ook erg druk doordat iedereen thuis moest gaan werken of online les had. We konden het vrijwel niet bijhouden. We zagen wel op gegeven moment dat de drukte zich verplaatsten naar andere soort producten in ons assortiment. Ik denk ook dat dit erg afhankelijk is per branche. 
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Corona virus

04 maart 2021

Inderdaad alweer een jaar verder...
Hoewel ik vrij snel een piek verwachte, werd het eerst een dip, de consument was duidelijk afwachtend of had andere prioriteiten.
Maar vrij snel daarna kwam er alsnog een piek en hebben we bijna elke maand fors meer omzet gedraaid.

De concurrentie is helaas ook flink toegenomen, er zijn veel winkels die een webshop naast hun winkel begonnen zijn. (Waarbij er ook weer een aantal zijn die de productfoto's en zelfs complete teksten van onze website gejat hebben....)

Het zal mij benieuwen of de consument straks weer masaal terug gaat naar de winkels of online blijft winkelen.

Gr. Mick
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Corona virus

19 maart 2021

Een jaar geleden had ik geantwoord; "ik denk dat consumenten met "een crisis" in het verschiet, de duurdere luxe artikelen nu even links laten liggen".
Ik had -in ieder geval voor mijn shop- bijna niet verder van de werkelijkheid kunnen zitten...
Met name de omzet van duurdere producten (en het gaat bij mij allemaal om luxe, niet-noodzakelijke producten) trok van af het begin fors aan en is eigenlijk nog steeds niet afgenomen.
Dat had ik dus nooit verwacht.
Inmiddels heb ik wel gemerkt dat er toch een behoorlijke groep mensen is die in Corona tijden gewoon hun centjes overgemaakt krijgen en o.a. door de beperkingen op buitenland reizen een behoorlijk saldo op de rekening hebben staan. Waar ik dan eigenlijk zelf zo iets had van "even wat meer reserve opbouwen ivm onzekere toekomst" blijken er zeer veel mensen te zijn die toch nu die dure aankopen kunnen en willen doen. Dus van mij geen klagen wat dat betreft.
Wat betreft website bezoek en conversie zie ik een toename in de eerste en een afname in de tweede categorie. Ik denk veroorzaakt door het thuiswerken; even tussendoor wat surfen (window shopping) is dan erg gemakkelijk maar geeft niet per saldo meer conversie (percentage).
Ik zag over het vorige jaar een verdubbeling aan bezoekers op de site en een toename van 30% in bestellingen en omzet. Daardoor komt het conversie percentage nu duidelijk lager uit maar ben ik nog steeds happy met de gang van zaken (bedrijfsmatig gezien dan).
No guts no glory!
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: Corona virus

05 april 2021

Hier is het afgelopen jaar ook een stuk drukker geweest. Ik verkoop verzamelproducten en dus geen noodzakelijke artikelen en toch had ik 70% meer omzet gedraaid dan voorgaande jaren. Zeker de maanden sinds de tweede lockdown is alles flink ophoog gegaan. Andere winkels en beurzen zijn dicht dus alles gaat online. 
De eerste 3 maanden van dit jaar heb ik zelfs 100% meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2020. Ik verwacht dat het wel weer afneemt als de gewone winkels weer open gaan en zometeen nog meer als de horeca opent en reizen weer mogelijk is. Maar dat zal nog wel even duren en ik gok dat er ook wel een hoop nieuwe kopers hebben ontdekt dat online ook prima te kopen is en die blijven vast wel terugkomen.
Enigste pluspuntje van dit hele covid gebeuren...