Beste mede-ondernemers,
Dagelijks valt de term 'uitzonderlijke tijden' ivm het Corona virus. Nu heeft BOL.com verkopen het voor mij nog een stuk uitzonderlijker gemaakt. Ik vraag mij af of iemand anders hier ervaringen mee heeft?
Wij verkopen sinds 2019 producten op Bol.com. Na het bekende probleem bij veel verkopers rondom het verwijderen van grote delen voorraad vanuit LVB (Bol.com fullfilment centre) vanwege opslagproblemen bij Bol.com LVB, zit ik nu met een nieuw groot probleem wat mij wederom heel veel geld kost. Onze dagelijks omzet is voor de producten in kwestie met zo'n 90% gedaald.
Het probleem: Onze producten zijn door Bol.com in een verkeerde categorie geplaatst en een irrelevante naam gegeven, sinds 28 april 2020. Bol.com heeft ondanks onze meldingen en aanpassingen dit niet gecorrigeerd. Ik word niet gecompenseerd en mijn verkopen zijn sterk gedaald.
Verkeerde categorie: Bedoel ik (als voorbeeld): Ons product is een speelgoedauto. Deze staat in de categorie speelgoed met als titel 'Houten Speelgoedauto | 25 cm groot | vanaf 3 jaar'
Toen is hiervan gemaakt: `auto` en deze in de categorie `bankstellen` geplaatst.
- Na melding van dit probleem hebben wij gebeld en vijf follow up mails gestuurd.
- We hebben uiteraard zelf dit probleem rechtgezet handmatig op alle 25 producten door ze handmatig aan te passen naar de juiste titel en categorie. Deze verbeteringen worden vanwege onbekende reden niet doorgevoerd.
Er wordt 'vermoed' dat er bots actief zijn op onze producten. Informatie wordt hierover niet gedeeld. Hoe wij dit kunnen stoppen / oplossen, wat hiermee bedoeld wordt: Niets.
> Er is toen gecommuniceerd dat als deze (bots) niet gestopt konden worden, dat de artikelen in ieder geval tijdelijk offline moeten totdat er bij ons meer duidelijkheid was wat er exact aan de hand is en waar deze bots vandaan komen.
Ik vermoed dat in dit proces misschien iets is mis gegaan waardoor alle titels en kruimelpaden nu niet meer goed getoond worden op de site.
Ik krijg het gevoel dat Bol.com hier opzettelijk probeert mijn producten niet meer op Bol.com te tonen. Hoe kom ik van deze bots af? En ben ik de enige die last heeft van bots? Wellicht dat er iemand anders is die ook zijn producten in een donker hoekje heeft zien plaatsen door Bol.com vanwege bots?
Daarnaast: Ik vraag mij af of dit geen machtsmisbruik is? Hoe zien jullie dit?
Gelukkig streeft de EU naar transparantie op het gebied van marktplaatsen en hun regels.
Mocht dit probleem komende dagen niet opgelost zijn, dan zal ik een officieele klacht indienen op het platform van de Europe Commissie met betrekking tot online platformen, om zo te zien of de EU mij op dit gebied kan helpen. Ik heb inmiddels een lijst van informatie die ik kan delen, dus wie weet kan het mij en in de toekomst andere Bol.com verkopers helpen om tot een meer eerlijk platform te komen.
Ps iedereen kan klachten indienen op deze pagina.