Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ThomC
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 juni 2021

Toeslag handmatige verwerking pakketten

23 juni 2021

Hallo allemaal,

Hebben jullie meegekregen dat PostNL vanaf 1 juli €3,01 gaat berekenen voor handmatige verwerking?

Wij versturen ongeveer de helft van onze pakketten in een originele doos gewikkeld in plastic. Blijkbaar wordt dit dus ook onder handmatige verwerking gerekend, omdat dit stroef zou lopen op de band? Dit zei een medewerker van MyParcel tenminste.
Hebben jullie hetzelfde probleem, of verstuurt iedereen alle producten in een grotere doos?

De volgende punten worden ook gerekend onder handmatige verwerking:
  • Glaswerk incl. flessen wijn (indien niet verpakt in machine geschikte verpakking) of bloemen.
  • Laboratoriummonsters of röntgenfoto’s
  • Aanduidingen op het pakket ‘breekbaar’
  • Alle kokers en overige verpakkingsvormen waarbij het etiket niet horizontaal kan worden verwerkt
  • Adres en streepjescode niet op de grootste zijde
  • Hout en metaal, gesealde pakketten en folies (bv noppenfolie) of piepschuim
Kan PostNL dit zomaar doen? €3,01 per pakket/brievenbuspakje lijkt me erg veel toeslag.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Met vriendelijke groet,
Thom
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

23 juni 2021

Ze kunnen dat kennelijk zomaar doen. Dan vind ik 3,00 nog redelijk, maar 3,01 is echt de limit.:lol:
Dat van die ronde kokers was mij al lang bekend: die rollen van de band af en worden beschadigd of richten schade aan machines en andere pakketten aan. Van die wijnflessen vind ik ook niet zo gek: jouw zendingen zullen maar net in een container met een lekke wijnfles van een collega zitten. Ik vind het normaal dat je verpakkingen afstemt op machinale verwerking en dat betekent dat jouw pakket tegen een stootje moet kunnen.
Iemand nog interesse in een paar rollen Oranje plakband (staat Breekbaar-Fragile op maar is desondanks zeker tot a.s. zondag zeer geschikt voor het bevestigen van Oranje Parafernalia!) Kan voor een spotprijs weg!
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

25 juni 2021

Ze mogen het ook met de voorwaarden voor gewicht, formaat verpakking of eisen rond het verzendlabel. Dus ook dit lijkt me niet zo heel gek. Zo streng zijn deze eisen ook niet. Kun je jouw producten niet toch wat beter verpakken? Die plastic laag, is die echt nodig? Lekker duurzaam is het ook al niet.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

05 juli 2021

Ik zie tot mijn verbazing dat MyParcel nu ook 1,45 voor bezorging op afhaaladres berekend. Mijn klant is gevestigd op het afhaaladres en moet dus ook die kosten nog extra betalen. Een flinke verhoging. Denk niet dat het afhaalpunt er 1,45 extra voor krijgt. Voor PostNL minder bezorgd werk en beter voor het milieu maar toch extra kosten.

Afbeelding
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

05 juli 2021

Ik zie tot mijn verbazing dat MyParcel nu ook 1,45 voor bezorging op afhaaladres berekend. Mijn klant is gevestigd op het afhaaladres en moet dus ook die kosten nog extra betalen. Een flinke verhoging. Denk niet dat het afhaalpunt er 1,45 extra voor krijgt. Voor PostNL minder bezorgd werk en beter voor het milieu maar toch extra kosten.

Afbeelding
Bij mij niet hoor. Is gewoon nog steeds gratis bij standaard levering. Misschien een uitzonderlijk postcodegebied?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

06 juli 2021

Gewoon een adres in Rotterdam. Heb er al eerder naar verstuurd zonder toeslag. Nu voer ik het adres nogmaals in en zie dat er geen toeslag wordt gerekend. Denk dat er een foutje in het systeem zat of wellicht een voorbode van een verhoging die iets te vroeg is doorgevoerd.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

09 juli 2021

Ze mogen het ook met de voorwaarden voor gewicht, formaat verpakking of eisen rond het verzendlabel. Dus ook dit lijkt me niet zo heel gek. Zo streng zijn deze eisen ook niet. Kun je jouw producten niet toch wat beter verpakken? Die plastic laag, is die echt nodig? Lekker duurzaam is het ook al niet.
Soms wil je gewoon niet dat iedereen kan zien wat er verzonden wordt en dat komt vooral omdat bepaalde dingen snel verdwijnen.

Afgezien van dat kun je nou eenmaal niet voor alle producten of productcombinaties een doos hebben die precies past. Het komt nu geregeld voor dat we een bestelling opsturen die voor 60% uit opvulmateriaal/lucht bestaat, met gebruik van folie zou dat hooguit 5% zijn. De grotere doos is voor ons goedkoper dan de toeslag, dus dan moet PostNL maar lucht vervoeren
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

09 juli 2021

Doen ze nu al. Busjes zijn grotendeels leeg. De ruimte in de bus is niet de beperking maar het aantal stops van de bezorger. Het is een van de redenen waarom pakketpunten populairder moeten worden. Dan kan dezelfde bus en bezorger meer bezorgen in dezelfde tijd. Overal lees je dat dit een duurzamere bezorging is, maar het is dus ook een economische afweging.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

09 juli 2021

Als de markt zijn werk goed zou doen, zouden de webwinkelier en zijn/haar klant een prikkelend voordeel van PostNL cs. moeten krijgen bij keuze voor een pakketpunt.
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

09 juli 2021

Bij een deel van de pakketpunten is de ruimte wel een beperking. Vervoerders zoals DPD stellen daarom extra eisen aan de afmetingen voor pakketten die naar een afhaalpunt gaan. Gelukkig doet PostNL dat niet.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Toeslag handmatige verwerking pakketten

09 juli 2021

Doen ze nu al. Busjes zijn grotendeels leeg. De ruimte in de bus is niet de beperking maar het aantal stops van de bezorger. Het is een van de redenen waarom pakketpunten populairder moeten worden. Dan kan dezelfde bus en bezorger meer bezorgen in dezelfde tijd. Overal lees je dat dit een duurzamere bezorging is, maar het is dus ook een economische afweging.
Maar dat is hooguit het laatste stukje, de rest van de keten heeft juist baat bij een kleiner volume per doos.