Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Jemico
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 januari 2011

Samenwerking met youtube kanaal

05 januari 2022

Goedemiddag allemaal,

Wij spelen met het idee om een samenwerking aan te gaan met 1 of meerdere youtubers, zijn er meer mensen die dit al doen? Ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken want er zijn hele kleine kanalen die we alleen willen sponsoren met producten maar er zijn wellicht ook grotere die we willen betalen voor reclame.
Zijn het kanalen met een kvk is het niet zo moeilijk en sturen ze ons gewoon factuur voor bewezen diensten maar de kleinere hebben dit vaak niet en zijn dit naar mijn weten ook niet verplicht mits... en die laatste wil ik dan de producten sponsoren maar hoe zit dit belasting & boekhoudkundig in elkaar?

Dus als er leden zijn die hier bekend mee zijn hoor ik graag de tips & tricks.

Michael
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwerking met youtube kanaal

05 januari 2022

Je mag zaken doen met particulieren. 

Je mag een tweedehands bankstel kopen op marktplaats en die kwitantie in je boekhouding meenemen en je mag dus ook artikelen gratis weggeven als sponsoring. Het makkelijkste is om dan de voorraadwaarde te nemen en het op je grootboek te boeken als sponsoring.

Je mag ze ook gewoon geld betalen, voor de belastingdienst is er eigenlijk geen verschil of je ze betaalt in natura (artikelen) of met geld. Ze hoeven jou daarvoor geen factuur te sturen. Zonder factuur kun je geen btw verrekenen maar je kunt een rekening van een particulier wel in de boekhouding opnemen en dus wel verrekenen met de inkomstenbelasting. 

Als je zakendoet met particulieren moet je oppassen dat je een duidelijke omschrijving van het product of de dienst hebt, en de betalingen kan toelichten via een rekening of kwitantie want als je het vaker doet kan het lijken op verkapte loondienst en dat kan grote problemen opleveren. 
 
Jemico
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 januari 2011

Re: Samenwerking met youtube kanaal

06 januari 2022

Dank Dirkjan voor je reactie, kan hier al zeker iets mee.