Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kbdk
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 juli 2022

Webshop in cosmetica: leverancier veilig?

22 juli 2022

Hoi allemaal. 

Ik ben benieuwd naar meningen over het opzetten van een webshop in de cosmetica branche. het is een specifieke niche, maar ik weet dat er nogal wat eisen zijn om aan te voldoen. Nu heb ik een leverancier in China gevonden die lijkt te voldoen aan alle EU eisen (heeft ook de juiste certificaten etc.). Toch ben ik hier huiverig over, omdat nouja, het is China. Ik heb wat rondgekeken en zie dat er toch enorm veel producten uit China op de Nederlandse markt rondzwermen die waarschijnlijk nieteens aan de juiste eisen voldoen (denk aan Bol.com, dropshipping, mensen die snel geld willen verdienen etc.)

Nu wil ik natuurlijk netjes aan alle eisen voldoen en vind ik productveiligheid belangrijk. Daarom mijn vraag: kan ik zoiets vertrouwen? Of kan ik me er beter niet aan wagen? (heb geen budget om elk product en elke batch zelf naar een lab te sturen etc.) 

Wat betreft de leverancier: bestaat al zo'n 10 jaar, heeft ISO en andere certificaten, geverifieerd op platform als Alibaba en door een Chinees kwaliteitsinstantie met goede naam gekeurd (SGS). Dit is natuurlijk allemaal netjes op papier, maar zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Is het risicovol? Hoe doen anderen dit?

Feedback wordt gewaardeerd. Dank!
 
kbdk
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 juli 2022

Re: Webshop in cosmetica: leverancier veilig?

22 juli 2022

En om nog wat extra info te geven: In mijn specifieke niche is het zo dat er soms bepaalde stoffen in producten worden gebruikt die in de EU verboden zijn, terwijl dat in China niet zo is bijvoorbeeld (of USA ook niet altijd). Al is dit wel vaker in de cosmetica/beauty branche. In EU zijn er flink wat stoffen die verboden zijn in dit soort producten, maar buiten de EU niet. Vandaar toch mijn vraag.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Webshop in cosmetica: leverancier veilig?

25 juli 2022

China heeft enorm veel leveranciers. Daartussen zitten ook veel kleine spelers die totaal geen ervaring hebben met Europa. Dat je ermee op moet passen is een feit, maar het is nu ook weer niet zo dat elke Chinese leverancier per definitie de regels aan zijn laars lapt. Als het gaat om een grote producent die duidelijk de certificaten heeft en positieve reviews heeft, dan kun je echt wel een poging wagen.

Daarbij is het wel slim om eerst eens zelf een sample te bestellen. Kijk eens hoe het product eruit ziet. Is er een duidelijk etiket op elk product? Kun je de ingrediënten achterhalen? Dan bedoel ik geen lab, maar simpelweg of de beschrijving erbij zit.

Als je het te spannend vindt dan kun je ook met een tussenpersoon werken. Er zijn voldoende Europese groothandels die inkopen in China en op die manier deze stap voor jou wegnemen. Uit je bericht maak ik op dat je sommige dropshippers maar niets vindt, maar soms is daar weinig mis mee. Grote Europese dropshipping leveranciers leveren prima producten. Heb je al eens bij Faire, Orderchamp of Bigbuy gekeken? Bij die laatste kun je ook dropshippen: https://www.bigbuy.eu/nl/schoonheid-make-up.html 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht