Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
wrzrobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 november 2022

Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Beste forumleden,

Ik heb een idee voor een nieuw product: een online omgeving waarmee je zelf AL je online marketing kan doen (net zo goed als een professioneel marketingbureau). Denk SEO, SEA, Social media adverteren, content marketing, bloggen, etc. Voor ik ermee aan de slag wil gaan, wil ik eerst praten met de doelgroep (ondernemers met een website die het belang van online marketing inzien, maar weinig budget hebben) om te kijken of het uberhaupt wenselijk is en of er vraag naar zou kunen zijn.

Ik ben erop gekomen doordat ik zelf een online marketingbureau heb en vaak klanten moet weigeren omdat er te weinig budget is. Voor bijv. €200/maand kan ik nou eenmaal geen fantastische resultaten neerzetten. Er zijn echter wel erg veel klanten die dit hopen of verwachten.

Tegelijkertijd is het werk wat ik doe eerlijk gezegd gewoon niet heel ingewikkeld. Als iemand een beetje overweg kan met computers, kan ik hem het allemaal uitleggen en kan hij het waarschijnlijk net zo goed als ik.

Daarom ontstond het idee om een online omgeving te bouwen met stap-voor-stap uitleg, met een helpdesk van marketeers erbij mochten er toch nog vragen zijn. Dit kan aangeboden worden tegen een veel lager bedrag per maand dan wat een gemiddeld marketingbureau zou rekenen.

Wat denken jullie van dit idee? Zou iemand bereid zijn om even te mailen of te bellen om hier kort over te sparren?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Veel ondernemers doen de marketing zelf dus natuurlijk is daar interesse voor. Veel ondernemers werken al met verschillende tools. Meestal doen die niet alles maar zijn ze bijvoorbeeld gericht op social media, SEA of SEO, maar toch. 
 
wrzrobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 november 2022

Re: Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Veel ondernemers doen de marketing zelf dus natuurlijk is daar interesse voor. Veel ondernemers werken al met verschillende tools.
Bedankt voor je input!

Ik denk dat je met tools bijvoorbeeld SEO tools (ahrefs, yoast) of bijv. social media tools (buffer) bedoelt? Misschien was het dan niet handig om mijn product een 'tool' te noemen. Ik zie eerder een platform voor me dat mensen de know-how (stappenplannen en tutorials) en ondersteuning (helpdesk) geeft om hun online marketing te doen. Dus wij zeggen "doe A, B en C, doe het op deze manier en in deze volgorde". En daarvoor kun je dan altijd nog je SEO en social media tools gebruiken die je nu gebruikt.
Meestal doen die niet alles maar zijn ze bijvoorbeeld gericht op social media, SEA of SEO, maar toch. 
En dat is waar inderdaad, het is vaak veel werk om alle vormen van online marketing te doen. Tegelijkertijd is het wel het meest effectief om alles (of zoveel mogelijk) aan te pakken. Het is bijvoorbeeld slim om als je zoekwoordenonderzoek voor je SEO doet, ook gelijk zoekwoorden te vinden voor blogs. En die blogs kun je weer gebruiken voor social media posts, etc. Misschien is het een idee om het platform dan zo in te richten de stappenplannen de verschillende onderdelen van online marketing zo efficiënt mogelijk op elkaar laten aansluiten.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Ik denk dat je met tools bijvoorbeeld SEO tools (ahrefs, yoast) of bijv. social media tools (buffer) bedoelt? Dus wij zeggen "doe A, B en C, doe het op deze manier en in deze volgorde". En daarvoor kun je dan altijd nog je SEO en social media tools gebruiken die je nu gebruikt.
Dat soort adviezen geven tools vaak ook. Yoast zegt bijvoorbeeld ook: "je hebt het trefwoord nog niet in een alt-tag of titel'.


Misschien is het een idee om het platform dan zo in te richten de stappenplannen de verschillende onderdelen van online marketing zo efficiënt mogelijk op elkaar laten aansluiten.
In theorie klinkt het goed. In de praktijk zijn ondernemers die niet meer dan 200 euro per maand kunnen betalen voor een bureau meestal niet op zoek naar een stappenplan die ze vertelt hoe ze zowel advertenties kunnen inkopen op Amazon, Marktplaats, Facebook en Bing. Ik denk dat ze de 200 euro per maand meestal liever focussen op één kanaal, omdat er anders weinig mogelijk is met dit budget.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wrzrobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 november 2022

Re: Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Dat soort adviezen geven tools vaak ook. Yoast zegt bijvoorbeeld ook: "je hebt het trefwoord nog niet in een alt-tag of titel'. 
Goed punt, dan hoef ik dus niet te proberen om beter advies te geven dan een plugin zoals Yoast al doet. Maar dingen als zoekwoordenonderzoek en websitestructuur zijn dingen waarbij dergelijke plugins moeilijk aanwijzingen kunnen geven, omdat daar toch een stukje ervaring bij komt kijken en selectiecriteria niet altijd helemaal objectief zijn.
In theorie klinkt het goed. In de praktijk zijn ondernemers die niet meer dan 200 euro per maand kunnen betalen voor een bureau meestal niet op zoek naar een stappenplan die ze vertelt hoe ze zowel advertenties kunnen inkopen op Amazon, Marktplaats, Facebook en Bing. Ik denk dat ze de 200 euro per maand meestal liever focussen op één kanaal, omdat er anders weinig mogelijk is met dit budget.
Hier maak je ook een goed punt. Misschien is het niet zo interessant om dit product op te zetten voor het maken en beheren van advertentiecampagnes. Daarvoor moet je inderdaad een wat ruimer budget voor hebben, dus een product gericht op ondernemers met kleine budgetten is dan geen match... 
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Goed punt, dan hoef ik dus niet te proberen om beter advies te geven dan een plugin zoals Yoast al doet. Maar dingen als zoekwoordenonderzoek en websitestructuur zijn dingen waarbij dergelijke plugins moeilijk aanwijzingen kunnen geven, omdat daar toch een stukje ervaring bij komt kijken en selectiecriteria niet altijd helemaal objectief zijn.
Ik probeer je niet te vertellen wat je moet doen hoor! Ik geef ook maar gewoon een mening. Veel tools die ik gebruik, zoals Ahrefs of SE Ranking, bieden audits en online tools als GTmetrix geven ook veel tips. Al gebruik ik meestal toch Google Search Console (of Google Lighthouse). Ondanks dat ik veel geld uitgeef aan allerlei tools zijn de gratis oplossingen van Google meestal beter. 

Voor zoekwoorden heb ik ook veel tools geprobeerd (ik ben zo'n ondernemer die alles wil doen zonder bureau) maar los van dat die wel helpen ben ik daarvoor eigenlijk nog niet echt een goede oplossing tegengekomen. Ahrefs, Surfer of Google Ads (ja die gebruik ik soms ook om zoektermen te vinden) helpen wel maar zijn erg gericht op de Engelse markt en op content die je al hebt. Ze vertellen niet zo eenvoudig welke content je nog mist. Ahrefs heeft de Content Gap, maar dat levert mij meestal weinig op. 
 
wrzrobert
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 november 2022

Re: Tool om al je online marketing zelf te kunnen doen

29 november 2022

Ik probeer je niet te vertellen wat je moet doen hoor! Ik geef ook maar gewoon een mening. 
Haha nee zo vat ik het ook niet op! Ik wil niets liever dan de  meningen en werkwijzen van anderen (vooral de doelgroep of vergelijkbaar) te horen. Want we maken moet natuurlijk wel echt van toegevoegde waarde zijn voor de doelgroep. Ik heb niet heel veel ondernemers in mijn eigen netwerk, dus het is fijn om op dit forum te kunnen sparren.
Veel tools die ik gebruik, zoals Ahrefs of SE Ranking, bieden audits en online tools als GTmetrix geven ook veel tips. Al gebruik ik meestal toch Google Search Console (of Google Lighthouse). Ondanks dat ik veel geld uitgeef aan allerlei tools zijn de gratis oplossingen van Google meestal beter. 

Voor zoekwoorden heb ik ook veel tools geprobeerd (ik ben zo'n ondernemer die alles wil doen zonder bureau) maar los van dat die wel helpen ben ik daarvoor eigenlijk nog niet echt een goede oplossing tegengekomen. Ahrefs, Surfer of Google Ads (ja die gebruik ik soms ook om zoektermen te vinden) helpen wel maar zijn erg gericht op de Engelse markt en op content die je al hebt. Ze vertellen niet zo eenvoudig welke content je nog mist. Ahrefs heeft de Content Gap, maar dat levert mij meestal weinig op. 
Voor het vinden van nieuwe zoekwoorden en ideeën voor content is mijn aanpak meestal om de website(s) van de concurrent(en) door Ahrefs te halen en te kijken voor welke zoekwoorden ze het beste scoren. Dit is inderdaad meer een startpunt. Als je al een hele volle blog hebt en naar unieke zoekwoorden zoekt voor nieuwe posts, dan biedt Ahrefs meestal niet zoveel nieuws. Het werkt niet geweldig voor de Nederlandse markt omdat voor mijn gevoel, zeker voor de zoekwoorden met lage volumes, de data inaccuraat is.

Een andere aanpak is om inderdaad de keyword planner in Google Ads te raadplegen en hem nieuwe zoekwoordideeën te laten genereren met als input een paar enkele woorden. Dan komt er een gigantische lijst uit waar een heleboel troep instaat, maar met goed zoeken en filteren kunnen er wat pareltjes bovendrijven. Maar ook hier wil de data niet altijd kloppen voor mijn gevoel. Ik heb wel eens blogs gepubliceerd voor zoekwoorden die (inclusief variaties) volgens google ads maar 50 keer gezocht werden. Dan kwam de post op nummer 1 te staan en leverde die 500 bezoekers per maand op.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht