Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
WWFTyanuh
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 oktober 2014

Hoe moet ik omgaan met Amerikaanse belasting?

03 oktober 2014

Beste ondernemers,

Ik ben nieuw op dit forum (en in de webshop wereld), en erg blij dat ik hem gevonden heb. De hoeveelheid informatie hier is fantastisch.

Ik ben een webshopje op shopify gestart en heb een dropshipper gevonden die is gesitueerd in de VS. Nu bevindt 99% van de klanten die ik wil gaan bedienen met deze webshop zich ook in de US.

In een gesprek met de belasting telefoon over de vraag wat voor belasting ik moest rekenen aan deze amerikaanse klanten werd mij het volgende verteld:
- De fabrikant van je product en de klant bevinden zich beide in de VS.
- Er vind dus geen EU > VS, VS > EU import/export plaats.
- Daarom valt het buiten de nederlandse belasting en is dit vooral een zaak van amerikaanse belasting.

Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee en hoop dat er op dit forum mensen zijn die dit wel hebben.

- Moet ik deze amerikaanse klanten uberhaupt BTW (of TAX) rekenen?
- En waar hangt dit van af?

Erg bedankt alvast,
T
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe moet ik omgaan met Amerikaanse belasting?

03 oktober 2014

In de VS zijn sales taxes per staat geregeld. Shopify kan dit voor de VS ook automatisch voor je regelen:

http://docs.shopify.com/manual/settings/taxes
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Hoe moet ik omgaan met Amerikaanse belasting?

03 oktober 2014

Er zijn 2 mogelijkhede.

Je fabrikant factureert aan jou in Nederland hetgeen geen btw geeft omdat je de goederen niet importeert.
Jij factureert vanuit Nederland aan een Amerikaanse klant. Aangezien het om goederen gaat die niet uit de euro afkomstig zijn zal ook 0% btw van toepassing zijn.

Qua btw heb je dus 0 euro.
Als ondernemers voor de belastingdienst koop je in en verkoopt en maakt winst en daarover zul je wel belasting moeten betalen.
Of je over de inkoop en verkoop ict aangifte moet doen moet je vragen aangezien het geheel buiten de eu omgaat.

Jou amerikaanse leverancier zal als hij voor jou in zijn thuisstaat levert wel sales tax in rekening brengen aan jou.
Lever je buiten de staat waar je gevestigd bent c.q het magazijn in de staat waaruit verstuurd wordt dan hoe je geen sales tax in rekening te brengen.

Hoe de Amerikaanse belastingdienst IRS er mee omgaat kan een ander verhaal zijn. Ze zouden kunnen eisen dat je je als ondernemer registreert in Amerika en over je winst daar belasting betaald. Via het dubbelbelastingverdrag met Nederland kun je die inkomsten dan waarschijnlijk zonder verder in NL belasting te betalen overboeken.

Het heeft natuurlijk alles met de grote van je onderneming te maken hoe je dit wil aanpakken.
 
WWFTyanuh
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 oktober 2014

Re: Hoe moet ik omgaan met Amerikaanse belasting?

04 oktober 2014

Ward:
Bedankt, ik was daar inderdaad ook al terecht gekomen, maar ik was er niet zeker van dat ik dat ook gewoon kon gebruiken aangezien ik zelf dus niet een amerikaan ben.

bbob:
Duidelijk, met deze informatie kan ik veel. Bedankt! De grote van mijn onderneming schat ik vooralsnog op erg klein in. misschien 1000-3000 dollar omzet per maand. Die hele markt voor mij is nieuw dus een goede schatting maken is lastig. Maar er een grote onderneming van maken is niet de bedoeling.

Ik heb mijn leverancier gevraagd of deze hier ervaring mee heeft met andere klanten. Mocht dat zo zijn zal ik hier deze informatie posten zodat anderen er wellicht iets aan hebben.

Groet!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Dirkjan_Ww
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 april 2023

Re: Hoe moet ik omgaan met Amerikaanse belasting?

30 april 2023

Het is al behoorlijk oud topic maar voor mij actueler dan ooit.
Ik ben benieuwd of ik met een van de mensen die reageerden contact op mag nemen.
Mijn situatie lijkt vergelijkbaar. Mijn drumboeken worden in de USA gedrukt en gaan daarna naar een Fulfillment bedrijf in de USA die ze naar consumenten (en bedrijven) stuurt. De bestelling komen binnen via mijn USA Shopify store waar de bedragen in dollars vermeld staan. Alvast bedankt!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Hoe moet ik omgaan met Amerikaanse belasting?

15 juni 2023

Het lijkt mij dat zo lang jij geen fysieke binding met een staat of een stad hebt die sales tax heft jij geen sales tax hoeft af te staan.Ten minste in mijn begrip van de amerikaanse en internationale belastingregels.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht