Nieuws 06/02: 40.000 zelfstandigen leven in armoede

1
40.000 zelfstandigen leven in armoede
Belga

ma 06/02/2012 - 12:38 In België leven 40.000 zelfstandigen in structurele armoede. Ze maken nauwelijks winst en vooral de groeiende achterstand bij de betaling van facturen veroorzaakt een domino-effect doorheen de KMO-wereld.

Het cijfer komt uit een onderzoek van de Hogeschool Universiteit Brussel die een onderzoek heeft uitgevoerd op vraag van de middenstandsorganisatie Unizo.
Belga

Daaruit blijkt dus dat 40.000 zelfstandigen in structurele armoede leven. Die maken vaak nauwelijks of geen winst, maar kunnen ook niet stoppen met hun zaak door de hoge schuldenlast.

Veel problemen van zelfstandigen zijn ook te wijten aan klanten die te laat of niet betalen voor geleverde goederen of diensten. Door de crisis is de betalingsachterstand steeds groter geworden en dreigt er een kettingreactie doorheen de KMO's. Door die achterstand bij hun klanten komen gezonde bedrijven in de problemen en kunnen ze zelf hun leveranciers niet meer betalen die dan zelf geld te kort komen.

Minister van KMO's Sabine Laruelle (MR, links) wil de zelfstandigen in moeilijkheden een uitkering geven voor ze failliet gaan. Volgens haar kan de armoedegrens een criterium zijn om die uitkering toe te kennen. Zelfstandigen die financiële problemen kennen, kunnen nu al vrijgesteld worden van sociale lasten, maar de afhandeling van die dossiers duurt erg lang en volgens de minister is dat niet voldoende.


http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... en_armoede
http://aagjedoeken.wordpress.com/

Re: Nieuws 06/02: 40.000 zelfstandigen leven in armoede

2
Hoi Mieke,

Het is natuurlijk nieuws met een sterke emotionele lading waarbij verschillende scenario's te bedenken zijn. Laat ik allereerst zeggen dat het voor iedereen vervelend is om op of onder de armoedegrens te leven. Zelfstandig of niet maakt daarin eigenlijk niet uit.

Als ik dat even vergeet en emotieloos je bericht lees kom ik wel tot de conclusie dat het aantal van veertigduizend eigenlijk bijzonder laag is. Het klinkt streng, maar welk percentage van mensen dat vrijwilligerswerk of parttime werk doet, leeft onder die grens? Waarom zouden zelfstandigen die (ook deels) hun tijd kunnen indelen dan niet ook rond die grens actief zijn?

In Nederland is het aantal waarschijnlijk flink hoger. Ik hoor het vaak genoeg. Om die mensen alsnog met subsidies of overheidsgeld te helpen is niet altijd de oplossing. Natuurlijk moeten die mensen dichtbij de maatschappij blijven en zonder geld zakken ze verder weg. Maar als er een vangnet is, is de kans dat mensen alleen maar eerder gaan ondernemen omdat het negatieve risico vervalt. Waardoor de concurrentie en het aanbod in dat segment alleen maar stijgt. Lijkt me ook een negatieve cirkel.

Ondernemen is het risico van de jackpot (er zijn veel ondernemers miljonair) en het risico van faillissement (er zijn er zeker net zoveel failliet gegaan als miljonair geworden). Dat hoort erbij vind ik. Ondernemers moeten failliet kunnen gaan en worden 'gestraft' bij verkeerde keuzes om ervoor te zorgen dat mensen die er niet goed over na hebben gedacht, of om mensen die beseffen dat ze wat te verliezen hebben, te demotiveren om ook dat zware hardwerkende avontuur in te gaan.
Nu op mijn weblogs:

Re: Nieuws 06/02: 40.000 zelfstandigen leven in armoede

3
Ik begrijp volledig wat je bedoelt. Ik vraag me alleen wel af of mensen die domweg iets onrendabels doen (zonder persé foute dingen te doen zoals direct een bak van een wagen rijden) niet geholpen kunnen worden om zo goed mogelijk af te ronden. Soms lopen buurten gewoon leeg en krijg je steeds minder klanten bv.
Maar voor de sukkels die met hun krediet van de bank eerst de mooiste Mercedes kopen die er is omdat dat 'mooi staat', is het zeker niet erg dat je wordt 'gestraft' bij faillisement.

PS: Zou een nieuws-sectie niet handig zijn?
http://aagjedoeken.wordpress.com/

Re: Nieuws 06/02: 40.000 zelfstandigen leven in armoede

4
Het zou in principe niks moeten uitmaken of ze een dure bak kopen of niet! In principe zijn ze als zelfstandige begonnen om er een succes van te maken! Maar meeste beginners maken de grote fout door onwetendheid dat ze geen rekening houden met dit soorten problemen die van klanten af komen! Maar men leert van z'n gemaakte fouten en gaat zichzelf van daaruit perfectioneren!
http://bit.ly/MntG6i
Verkoop van huishoud-, gezondheid- en verzorgingsproducten!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.