Keuze affiliate programma

1
Hallo mensen!

Ik zit er aan te denken om aan affiliate marketing te doen, maar heb geen idee bij welk bedrijf ik dit het beste kan doen en of dit uberhaupt wel een interessante vorm van markting is. Misschien dat jullie zeggen: je kan dit geld beter in Google Adwords stoppen! Dan hoor ik dat graag :)

Ik heb wat rondgekeken en zag er een aantal naar voren komen: Cleafs, Tradedoubler, M4N, Daisycon en Tradetracker.

Is er nog enig verschil tussen deze aanbieders? Of maakt het in principe niet veel uit welke ik zou kiezen? Mijn voorkeur gaat uit dat ik niet per doorlinkklik betaal maar per verkoop. Kan je dit zelf bepalen? En ook de hoogte van de vergoeding? En dat je zelf kan kiezen bij welke publishers je geplaatst wordt?

Ik hoor graag welk bedrijf jullie aanraden en welke het beste uit de bus komt! Dank alvast!

Michel

Re: Keuze affiliate programma

2
Cleafs gaat stoppen, is overgenomen door affili.net
M4N gaat stoppen is overgenomen door Zanox
Tradedoubler is meer voor grote a-merken. De affiliates die daar zitten verwachten dat ook.
Daisycon en Tradetracker zijn beide goede netwerken.
De maandelijkse kosten en inschrijfkosten ken ik niet. Dat is het enige dat buiten de betaling per verkoop valt.
Per verkoop betalen is mogelijk en kan je zelf aangeven. Hoogte van de vergoeding ook.
Bij zowel Daisycon als Tradetracker kun je zelf aangeven welke website (affiliate) jou mag plaatsen.
Zit je in het baby/kinder segment dan is affiliate4you ook nog een aanrader.

Re: Keuze affiliate programma

4
Dank voor de reacties. Daisycon en Tradetracker maar eens benaderen dan. Hier zijn de inschrijvingskosten ook naar 0 te praten?

Is affiliate marketing een goed kanaal om in te zetten voor het vergroten van het aantal bezoekers? Hoe ervaren jullie het? Levert het voldoende op? Hoe is het in verhouding met andere vormen van marketing?

Mijn doel is namelijk in eerste instantie om meer bezoekers naar de site te trekken. Wil graag weten of het zinvol is om hierin te investeren en of het een goedkopere vorm dan bv Adwords of vergelijkingsites is.

Gr, Michel
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Keuze affiliate programma

5
Heb bij TradeTracker gezeten maar was slechte ervaring.

Ik voeg een product toe op mijn website en plaats een proefbestelling. krijg ik daarna een mail van TradeTracker dat de verkoop via een andere website is gekomen en dat ik € x.xx moet betalen.

Op het opzeggen van mijn account werd niet gereageerd (fax en e-mail). Pas toen Biedmeer zich ermee ging bemoeien nam TradeTracker de moeite om te reageren.

Er zijn waarschijnlijk wel tevreden klanten maar mijn gevoel zegt me dat het meer is om de bedrijven tevreden te houden die jouw producten gaan plaatsen.

Re: Keuze affiliate programma

6
frafra schreef:Heb bij TradeTracker gezeten maar was slechte ervaring.
TradeTracker zou ik ook als affiliate niet aanbevelen. Ze hebben me ooit met geneuzel over aanpassingen een opgebouwd tegoed door de neus geboord. Of dat nu lag aan TradeTracker of de adverteerder, is me nog steeds niet duidelijk, maar het is hoe dan ook niet goed voor je webwinkel: publishers haken af.
StoreCore.io

Re: Keuze affiliate programma

7
Daisycon is prima, houd er wel rekening mee dat je €500,- opstartkosten moet betalen. Daarnaast wil je een vergoeding geven per verkoop dat kan;

Stel je geeft 5% aan de webmaster dan word dit totaal bijna 10%, want ook Daisycon wil aan jouw transacties verdienen ;)

Affiliatemarketing werkt naar mijn idee sneller dan Adwords, zeker op de korte termijn. Ik raad dan ook elke webshop aan te starten met affiliatemarketing en later pas Adwords en bijvoorbeeld Marktplaats Admarkt erbij te pakken.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Keuze affiliate programma

8
Mijn ervaring tot nu toe met affiliate markerting. Veel kliks geen kopers.

Marktplaats is bij ons het meest effectief
Gevolgd door AdWords
Natuurlijk heeft SEO en Linkbuilding ook veel effect.

Zelf zitten we bij daisycon. Ik zou graag weg willen daar maar heb een contract van een jaar. En dan krijg je borg pas terug. Ik heb bij Daisycon het idee dat ze het stof uit de schoenen lopen voor grote bedrijven, maar de 'kleinere' webshops geen aandacht geven in hun netwerk.

Dus zou zeker niet beginnen met affilate marketing. Misschien later om de bezoekers iets op te krikken.
Just Carpets: De webwinkel voor o.a. Automatten, Karpetten.

Re: Keuze affiliate programma

9
Ik voeg een product toe op mijn website en plaats een proefbestelling. krijg ik daarna een mail van TradeTracker dat de verkoop via een andere website is gekomen en dat ik € x.xx moet betalen.
Deze sale kun je gewoon afkeuren als proefbestelling bij jezelf.
Hoe komt dit? Als je websites controleert op het plaatsen van je materiaal en je klikt op een link dan wordt er natuurlijk een cookie geplaatst. Als je dan binnen een bepaalde tijd zelf een bestelling doet dan doet de cookie uiteraard zijn werk en wordt de sale toegekend aan de website eigenaar van de cookie.
Oplossing: Bij zelf bestellingen doen altijd eerst al je cookies verwijderen
TradeTracker zou ik ook als affiliate niet aanbevelen. Ze hebben me ooit met geneuzel over aanpassingen een opgebouwd tegoed door de neus geboord.
Dit heb je bij alle affiliate netwerken en meestal zal het aan de adverteerder liggen. Hoe langer en uitgebreider je met netwerken en adverteerders werkt hoe meer je wel eens een vreemde eend in de bijt krijgt die raar afkeurt en/of niet betaald.
Affiliates lopen niet weg bij tradetracker want het is een van de betere netwerken die alles goed op orde hebben.
Mijn ervaring tot nu toe met affiliate markerting. Veel kliks geen kopers.
Dit is op te lossen door mailpartijen uit te sluiten van meedoen met je affiliate programma. Het is nu eenmaal zo dat als je die laat meedoen je duizenden bezoekers krijgt die alleen voor een punt even je site bezoeken. Als je er in de statistieken rekening mee houdt is dat niet erg. Er kan altijd een koper bij zitten.
Sluit je ze uit van deelname dan krijg je andere bezoekers die meer 'normaal' zijn in CSR.
Ik heb bij Daisycon het idee dat ze het stof uit de schoenen lopen voor grote bedrijven, maar de 'kleinere' webshops geen aandacht geven in hun netwerk
Ik denk dat ze meer kijken naar webshops die geld in het laatje kunnen brengen en niet naar klein of groot. De ene webwinkel is nu eenmaal meer converterend dan de ander en ook de artikelen die verkocht worden maakt veel uit. Verkoop je alleen tandenborstels of het hele drogisterij assortiment maakt nogal verschil in het aantal affiliates die je willen opnemen op hun websites.

Re: Keuze affiliate programma

10
Inderdaad hebben wij ook een aantal partijen uitgesloten. Dit gaat vooral om websites waar bezoekers per klik een luttel bedrag krijgen. Dus 100% bouncers oplevert.

De statistieken van de afgelopen maanden wijzen bij ons in ieder geval uit dat het niet loont. Nog beroerder is dat je er veel tijd in heb gestoken: banners maken, mooie feeds aanleveren, teksten.

Het kan zijn dat wij in een niche zitten die niet zo aantrekkelijk is voor adverteerders (denken ze) maar onze webshop heeft een conversie percentage waar de meeste webwinkels jaloers op zijn ;)
Just Carpets: De webwinkel voor o.a. Automatten, Karpetten.

Re: Keuze affiliate programma

11
Hmm, ik twijfel inderdaad om er aan te beginnen. Als ik het ga doen, wordt het Daisycon.

€500 setupkosten, is dat borg of ben je dat gewoon kwijt? Heb zelf ook het idee dat investeren in andere kanalen interessanter zal zijn, maar misschien moet ik het eerst maar eens proberen om dit te testen.

Enige waar ik dan ook tegenop zie is de tijd die je er vooraf insteekt: banners maken, mooie feeds aanleveren, teksten etc. Als het vervolgens niks oplevert...:S

Re: Keuze affiliate programma

13
Evengoed een redelijke investering dus.

Zal het dan niet veel interessanter zijn om op basis van cps te betalen ipv cpc. Je betaalt dan immers pas echt op het moment dat er een bestelling bij je is geplaatst?

Re: Keuze affiliate programma

14
Ik zie de term affiliate regelmatig voorbij komen en heb al geprobeerd een goede omschrijving van betekenis te vinden op het web, maar wellicht kan een van jullie mij uitleggen wat dit precies inhoudt?

Re: Keuze affiliate programma

16
Als ik hier de reacties lees wordt je niet meteen heel enthousiast over de inzet van affiliates en vergelijkingsites. Google shopping levert me tot nu toe eigenlijk nauwelijks traffic maar is dan ook gratis, ga nu beslist.nl inzetten maar affiliates als Daisycon of tradetracker ga ik maar even mee wachten tenzij er iemand komt met betrouwbare succesverhalen natuurlijk!
Leren riemen - http://www.riemenzo.nl

Re: Keuze affiliate programma

17
Zo dan.

Als ik het zo lees dan zou ik ook niet zo snel starten met affiliate marketing.
Gelukkig weet ik wel beter, omdat ik jaren in de branche heb gewerkt en sinds kort als zelfstandige aan de slag ben gegaan.

Affiliate Marketing is (in tegendeel van wat mensen soms denken) niet een kwestie van een knop aanzetten, achterover gaan leunen en verwachten dat de omzet binnen komt.
Je zult hier dagelijks mee bezig moeten zijn, zoals je dat wellicht nu ook al doet voor je Adwords campagne. Daarnaast heeft een programma tijd nodig om van de grond te komen, dus verwacht niet direct omzet.

Het succes van een affiliate programma hangt af van vele factoren, o.a.:

* assortiment
* website
* vergoeding per sale
* betaalmogelijkheden
* opnamebereidheid door website eigenaren (affiliates)
* je eigen inzet

Verwacht overigens niet teveel van de affiliate netwerken zelf:
Zij zijn -naar eigen zeggen- niets meer dan een platform waar adverteerders en affiliates elkaar "treffen". En natuurlijk is het zo dat er veel aandacht word gegeven aan de programma's die veel geld opleveren. Of je nu een kleine of grote partij bent.

Veel kliks en weinig kopers ? Kijk dan ook kritisch naar je eigen website en Google Analytics.
Waar en waarom verlaten ze je website ? Hoe lang zijn ze op je website ? Zijn ze via een mailpartij binnen gekomen, kijk dan eens naar de uiting van die mailpartij en of je bezoekers vanuit een mailpartij ook weer snel weg zijn ?
Laad je website wel snel genoeg, kunnen bezoekers snel en gemakkelijk terug vinden wat ze zoeken. Hoe ziet je checkout eruit ?
Werk je met productfeeds / deeplinks ? Zijn die wel goed ? Komen bezoekers op je website binnen daar waar ze het verwachten of gewoon op de homepage.
Verwachten je bezoekers iets anders dan ze in de banner hebben gezien ?
Etc, etc, etc.

Het is te gemakkelijk om te concluderen dat het bij veel kliks en weinig kopers dus maar aan affiliate marketing ligt en daarom niet werkt!

Als je nog vragen hebt, vraag het me gerust!
Meer weten over affiliate marketing en lead generation ?

Re: Keuze affiliate programma

23
Financieel aanbod denk ik dan ?

Kijk uiteraard los van het financiële plaatje, of zij ook het juiste netwerk voor je zijn.
Je wilt immers wel dat er sales gerealiseerd worden en waar je voor wilt waken is dat een netwerk je een aanbod doet zodat ze er weer een adverteerder bij hebben waarmee ze naar buiten treden van "wij hebben xxxxx adverteerders" (geloof me, dat gebeurt!)
Wat doen ze wel voor je/ wat niet, wat is hun beweegreden voor het aanbod ?
Wat verwacht jij van TT in dit geval ?

Tip:
Ga vooral in het begin geen exclusiviteitsdeals aan met welk netwerk dan ook.
Laat een ontsnappingsclausule opnemen, dat je bij tegenvallende resultaten op elk moment kunt stoppen, met een opzegtermijn van 1 maand.

Als je vragen hebt, dan verneem ik dat graag!
Meer weten over affiliate marketing en lead generation ?

Re: Keuze affiliate programma

24
Ik heb vanalles geprobeerd. Maar uiteindelijk hou ik het alleen bij adwords. (en dan ook alleen het search network). Andere kanalen kunnen wel interessant zijn maar over het algemeen is het wat betreft kosten/baten minder effectief voor mij dan adwords.

Daarnaast is kost het mij ook te veel tijd om alles goed te beheren. Bij hoe meer programma's je meedoet hoe meer je moet onderhouden. De adwords interface is lichtjaren voorbij die van elk ander programma.

Ook het verschil in volumes is bizar groot. Toen ik nog met beslist.nl werkte bijvoorbeeld verkocht ik zeker 50 keer zo veel via adwords dan via beslist.

Ik zit in de geschenkartikelen. Voor andere branches zal dit beeld beslist heel anders zijn.

Re: Keuze affiliate programma

25
Het voordeel van Tradetracker is ook de direct linking, de links gaan dus niet via een Tradetracker domein. Mocht je later stoppen met affiliate marketing dan blijven die links dus bereikbaar...

[quote]Ik voeg een product toe op mijn website en plaats een proefbestelling. krijg ik daarna een mail van TradeTracker dat de verkoop via een andere website is gekomen en dat ik € x.xx moet betalen.[/quote]

In meeste instanties heb je dan al een cookie van een andere website op je computer staan. Je kunt echter heel eenvoudig de vergoeding afkeuren. Alle sales keur je namelijk en je betaald pas wanneer een order ook echt volledig definitief is...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Keuze affiliate programma

26
libertes schreef:In meeste instanties heb je dan al een cookie van een andere website op je computer staan. Je kunt echter heel eenvoudig de vergoeding afkeuren. Alle sales keur je namelijk en je betaald pas wanneer een order ook echt volledig definitief is...
Ik begrijp dat je kan afkeuren maar je mist het punt.

Ik kon de website niet en het betrof een net nieuw geplaatst artikel van mij.
Misschien ben ik onbewust wel eens op de "onbekende" website geweest en ben dan de sjaak als ik zelf iets direct bestel op mijn eigen website?
Iets klopt er niet.

Re: Keuze affiliate programma

27
Volgens mij klopt het allemaal wel. Zeker als je eens op die site geweest ben en naar je eigen site hebt geklikt om te kijken waar je uitkwam. Op dat moment wordt de cookie geplaatst.
Dus dan kan het toch?

Re: Keuze affiliate programma

28
Nee dat heb ik niet gedaan.

Affiliate is toch dat mijn artikelen op andere sites staan?
Ik ga niet op mijn eigen artikelen klikken om op mijn eigen site te komen, die weet ik zelf wel te vinden hoor ;)

Bovendien betrof het artikel dat ik net had toegevoegd en direct een testbestelling geplaatst op mijn eigen website. Op dat moment krijg ik een mail dat mijn artikel via website x is verkocht... Dus omdat ik dan (waarschijnlijk) een paar weken op een site heb gezeten waar mijn eigen artikel toen nog niet eens op stond mag ik wel commissie afstaan?

Iets klopt er niet.

Re: Keuze affiliate programma

29
Affiliates plaatsen niet altijd de artikelen.
Er wordt geprobeerd geïnteresseerde bezoekers naar je site te krijgen.
Er kan dus ergens een link naar jouw website staan met: Kijk voor frafra artikelen hier!
Als jij dat ergens zag en erop klikte is er een cookie.
En ze hoeven niet het nieuwste artikel op hun site te hebben want gedurende de cookietijd geldt de cookie voor ieder artikel op de site.
Ze kunnen ook artikel A aanprijzen en bij jou artikel C kopen. De commissie geldt dan wel gewoon.

Re: Keuze affiliate programma

30
Toch nog even een kanttekening.
Als je op de site geweest ben en zeker niet geklikt hebt dan zou de site onderzocht moeten worden. Als een affiliate op een website een heel klein iframe zet met de link naar je site dan wordt je site binnen het (onzichtbare) iframe geladen met cookie.
Dit heet cookiedropping en is absoluut verboden voor affiliates. Als het netwerk dit ontdekt zijn ze alle inkomsten kwijt en kunnen geen lid meer zijn, maar het komt soms nog voor dat nieuwe affiliates deze methode ontdekken en willen toepassen omdat ze denken toch niet gevonden te worden. Dat worden ze wel want de goede affiliates controleren veel andere om te kijken wat ze kunnen leren en cookie dropping wordt altijd gerapporteerd omdat het de affiliates ook inkomsten scheelt. Hun cookie wordt namelijk ook overschreven.