Welk online marketingmiddel past bij welk type webwinkel?

1
Voor mijn studie commerciële economie aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg, ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie. De scriptie schrijf ik voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen en onderhouden van websites en applicaties. Daarnaast voeren ze online marketingactiviteiten uit voor diverse webwinkels.

De kernvraag van mijn onderzoek is "Welke online marketingmiddelen zijn kansrijk voor welk type webwinkel?"
Het antwoord op deze vraag wil ik presenteren in de vorm van een model. Dit model moet het bedrijf (waar ik de scriptie voor schrijf) gaan inzetten bij de acquisitie van nieuwe- en bestaande klanten. De aanleiding om dit model te ontwerpen is dat veel potentiële en huidige klanten geen of nauwelijks kennis hebben van online marketing, maar het wel (naar eigen zeggen) moeten en willen inzetten.

Het is de bedoeling dat er eerst in samenspraak met de klant een keuze wordt gemaakt uit drie (vooraf bepaalde) strategische uitgangspunten. Vervolgens wordt er gekeken welk budget deze klant heeft voor online marketing, hierna wordt er op basis van deze gegevens bepaald welk(e) online marketingmiddel(en) het meest kansrijk zijn (hieraan wordt een prioriteitslijstje van maximaal drie middelen gegeven). Tot slot moet het model laten zien wat het verwachtte ROI is op de investering. Deze ROI wordt bepaald door experimenten en acties uit het verleden voor andere klanten en zal enkel een indicatie kunnen geven.

In mijn onderzoek wordt er vanuit gegaan dat de potentiële klanten gebruik maken van een webshop die voldoet aan bepaalde eisen van het bedrijf waar ik stage loop (URL Opbouw, Code opbouw, Design, Recensies, Veilig betaalsysteem, Retourmogelijkheden etc. etc.) Om mijn onderzoek af te kaderen maak ik enkel gebruik van de onderstaande online marketingmiddelen:

-Zoekmachineoptimalisatie
-Affiliatemarketing
-E-mailmarketing
-Facebook
-Prijsvergelijkers
-Zoekmachine-adverteren
-(betaalde)linkverwijzingen

De reden hiervoor is dat het bedrijf waar ik de scriptie voor schrijf deze middelen ook daadwerkelijk kan implementeren bij de klant. Daarnaast zijn deze middelen als meest gewaardeerd naar voren gekomen in een eerder uitgevoerd onderzoek door Traffic Builders onder 873 respondenten.

Mijn vraag aan u als lezer is, of u met mij zou willen meedenken over het te ontwerpen model? Ziet er u kansen in? Zo ja.. waarom? Zo nee.. waarom niet? Verder vraag ik mij af met welk(e) online marketingmiddel(en) hebben jullie als webwinkeliers de beste ervaringen?

Alvast bedankt voor de tijd die u heeft genomen om dit bericht te lezen!

Re: Welk online marketingmiddel past bij welk type webwinkel

2
Je kunt je onderzoek op twee kritieke punten verbeteren. En ik schrijf marketingexamens...
RubendeHaas schreef:De kernvraag van mijn onderzoek is "Welke online marketingmiddelen zijn kansrijk voor welk type webwinkel?"
Het antwoord op deze vraag wil ik presenteren in de vorm van een model.
Daarin schuilen twee verborgen aannamen. De eerste aanname is dat een ander type webwinkel andere online marketingmiddelen vereist. Dat hoeft niet zo te zijn: hoewel het logisch klinkt, zul je moeten eerst bewijzen dat er zo'n verband bestaat.

De tweede aanname is dat er één typologie van webwinkels bestaat, maar welke zou dat dan moeten zijn? Op type product? Prijsvechter versus hoge service? Eenmanszaak versus grotere dotcom? Of ga je allerlei variabelen in een statistisch model gooien om op significantie correlaties te achterhalen?
RubendeHaas schreef:Dit model moet het bedrijf (waar ik de scriptie voor schrijf) gaan inzetten bij de acquisitie van nieuwe- en bestaande klanten. [...] De reden hiervoor is dat het bedrijf waar ik de scriptie voor schrijf deze middelen ook daadwerkelijk kan implementeren bij de klant.
Dit is de achilleshiel van je onderzoek. Je schrijft de onderzoeksuitkomst toe naar de middelen die de opdrachtgever kan of wil inzetten. De gewenste uitkomst stuurt het onderzoek. Dat noemen we in onderzoeksjargon "meezingen met de opdrachtgever".
StoreCore.io

Re: Welk online marketingmiddel past bij welk type webwinkel

3
@Ward bedankt voor uw snelle reactie.

De vraag is denk ik beter geformuleerd wanneer er staat "welke online marketingmiddelen zijn kansrijk bij welk strategisch uitgangspunt van een webshop?"

Ik wil verschillende persona's gaan uitschrijven. Welke persona's dit worden is op dit moment nog niet bekend. Maar het idee is dat je volgende opzet krijgt, Persona A = een prijsvechter, Persona B = Kwalitatief goede producten met uitstekende klantenservice, Persona C = Nicheproducten met een hoge toegevoegde waarde (verpakking,levering etc.) aan dit lijstje zouden nog meer persona's toegevoegd kunnen worden. Vervolgens wordt er in samenspraak met de klant besproken, bij welke persona de webwinkel het best past.

Omdat ik een beperkte tijd heb voor het onderzoek, is er besloten het onderzoek af te kaderen middels de in te zetten online marketingmiddelen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.