Re: problemen met retouren

4
Om je wat tips te geven. Eerst de wetgeving in een vogelvlucht.

Als webwinkel moet je jouw klanten wijzen op het herroepingsrecht. Dit houdt in dat een klant 7 WERKdagen na ONTVANGST de tijd heeft om aan te geven om te retourneren. Vervolgens heeft hij nog een redelijke termijn om het product ook daadwerkelijk te retourneren. Hij krijgt daarbij het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten voor de heenzending terug. Alleen de kosten + risico voor terugzending zijn voor eigen risico.

(Vanaf 2014 zal de termijn 14 kalenderdagen worden)

Problemen die ik vaak zie:
- Niet duidelijk wijzen op het herroepingsrecht (niet alleen in Algemene voorwaarden, maar ook verplicht om expliciet te melden)
- Niet duidelijk voor klant hoe te retourneren
- Onjuist regelgeving / administratiekosten/ verzendkosten niet terug
- Onduidelijke beschrijving van producten waardoor deze eenmaal thuis tegen vallen, resultaat, meer retouren.

Wat ik dan ook aanraad aan elke webwinkelier is om een a4tje bij elk pakket te doen met daarop alle informatie voor de klant om het product retour te sturen. Het liefst ook een retourformulier die men kan invullen en bij de terugzending kan doen. Zo voorkom je problemen en heb je zelf ook een stuk minder werk aan retouren.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.