Brievenbuspakje PostNL

1
In het tarievenboekje 2014 van PostNL kom ik het nieuwe product "Brievenbuspakje" tegen. Dit kost €3.84 en je krijgt er een verzendbewijs en "statusinformatie over zending" bij (iets anders dan track & trace?). Het pakje moet voldoen aan de voorwaarden van een brief, dus maximaal 32 mm dik en maximaal 2kg zwaar.

Dit is iets waar ik al langer in geinteresseerd ben aangezien ik veel brievenbuszendingen heb, waarvoor ik wel een verzendbewijs zou willen, maar waarvoor ik het pakkettarief wat te hoog vindt. Dit is een soort tussenvorm tussen brievenbuspost en pakketten.

Ben benieuwd of dit een goed/interessant product wordt en of jullie hier gebruik van gaan maken. Ik denk dat ik het eens uit ga proberen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Brievenbuspakje PostNL

3
Dat kan inderdaad erg handig zijn. Ik denk dat het net zoiets zal worden als de kleine pakjes van DHL4you.
Volgens de site van PostNL is het een vervanging van brievenbuspakjes gemengd. Nu ken ik dat ook niet echt, dus geen idee wat dat was. Onderstaande quote is van PostNL
Het huidige product Brievenbuspakjes Gemengd wordt met ingang van 1 januari vervangen door ons nieuwe product Brievenbuspakje. Met ons nieuwe Brievenbuspakje krijgt u statusinformatie over de zending. De status van uw brieven- buspakje is beschikbaar op mijnpakket.nl. Daarnaast ont- vangt u een 24-uurs melding waarmee u de ontvanger kunt informeren dat het brievenbuspakje binnen 24 uur wordt bezorgd. Meer informatie vindt u op postnl.nl/brievenbus- pakje.
Het product Brievenbuspakjes Gemengd komt hiermee per 1 januari te vervallen.
Ook zag ik dat er een goedkopere breng- en afhaalservice komt van PostNL
Ik heb hier maar even een aparte topic voor gemaakt om deze topic niet te vervuilen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Brievenbuspakje PostNL

5
Het is inderdaad goed dat zoiets komt, maar soms vraag ik mij af of je dat wel zou willen aangezien je soms ook +/- €2,- kwijt kan zijn voor een brievenbuspakketje.

Maar stel je bied zoiets aan, verhogen jullie dan ook de kosten voor een brievenbuspakketje? Ik heb nu standaard 1 bedrag ongeacht gewicht. Dit is € 1,95.

Bij mij wordt er veel meer gekocht waarbij het standaard al een pakket wordt.

Re: Brievenbuspakje PostNL

6
Wat ik altijd een beetje een nadeel blijf vinden, ook aan de gewone pakketpost, is dat je moet verzekeren wil je iets vergoed krijgen bij beschadiging of kwijt raken van het pakketje.
Die optie zit hier voor zover ik zag niet op. Dat zou het nog beter maken!

Re: Brievenbuspakje PostNL

7
Verzekeren is alleen mogelijk in combinatie met een handtekening, dus verzekeren is geen optie bij een brievenbuspakje.

Ik ga in eerste instantie alleen met brievenbuspakje verzenden als het weinig of niets extra kost. Een track & trace link is wel een voordeel, maar het biedt niet zoveel extra zekerheid. Bovendien ben ik in de laatste maanden bijna geen brievenbuspost kwijtgeraakt.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Brievenbuspakje PostNL

8
Nou kom ik vandaag bij het postkantoor om een brievenbuspakje te versturen, kan dat niet. Op mijn vraag hoe dat nou zit, krijg ik het antwoord dat alles wat door de brievenbus past, als brievenbuspost verzonden wordt. Dus ik krijg geen verzendbewijs en er is geen statusinformatie over de zending.
Ik snap het niet meer, want het staat toch duidelijk in het foldertje van de nieuwe posttarieven voor 2014. Iemand al ervaring mee?

Re: Brievenbuspakje PostNL

9
Droomjuweeltjes schreef:Nou kom ik vandaag bij het postkantoor om een brievenbuspakje te versturen, kan dat niet. Op mijn vraag hoe dat nou zit, krijg ik het antwoord dat alles wat door de brievenbus past, als brievenbuspost verzonden wordt. Dus ik krijg geen verzendbewijs en er is geen statusinformatie over de zending.
Ik snap het niet meer, want het staat toch duidelijk in het foldertje van de nieuwe posttarieven voor 2014. Iemand al ervaring mee?
Helaas nog niet, alles wat ik kon verzenden was pakketpost. Maar het moet gewoon kunnen, de persoon is er misschien niet van op de hoogte? Niet iedereen wordt goed bijgewerkt namelijk.

Re: Brievenbuspakje PostNL

12
Dat van maart hebben ze inderdaad pas toegevoegd. Zou eerst 1 januari zijn. Toen ik bij postkantoor stond kon medewerker het niet in de computer invoeren, heeft toen gebeld en kreeg te horen dat datum verschoven was.

Re: Brievenbuspakje PostNL

13
Jeroen__ schreef:Verzekeren is alleen mogelijk in combinatie met een handtekening, dus verzekeren is geen optie bij een brievenbuspakje..
Dan vraag ik mij af wat het nut is van een track & trace code. De brievenbus zending wordt (meestal) gewoon de volgende werkdag bezorgd met de normale post. Kan gebeuren dat de post een dagje vertraagd is.

Naar mijn idee is track & trace alleen nuttig omdat je thuis moet zijn om de deur open te doen. Dat is het fijn als je een tijdvak hebt. Voor een brievenbus is dat niet het geval het valt gewoon op de mat.

De enige toegevoegde waarde voor een brievenbus pakje is de mogelijkheid tot verzekeren. Maar als dat niet kan...

Ik zie het nut van het brievenbus pakje niet in. De track & trace code is nutteloos het komt gewoon met de normale post. Niet met een apart busje die de ene dag op 9:00 en de andere dag op 20 uur bezorgd waar je voor thuis moet zijn.

En met het laten vervallen van 250 -500 gram tarief is het gewoon een ordinare dubbele prijsverhoging onder het mom 'extra service'.

Het holt steeds verder achteruit en het word zolangzamerhand onbetaalbaar....
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Brievenbuspakje PostNL

14
Logisch als: ''* Brievenbuspakje vanaf 3 maart beschikbaar. ''
Aha. Vreemd dat het personeel mij dat dan niet wist te vertellen. Bedankt! Wel raar dat het op het laatste moment uitgesteld wordt.

Re: Brievenbuspakje PostNL

15
T&T heeft wel nut :) ook al is het een brievenbuspakketje, omdat het gescanned moet worden. En waarschijnlijk dus ook bij aflevering. Zodat brievenbuspakketjes ook aankomen.

Als ik iets wat door de brievenbus heen kan verstuur maar dan als brievenbuspakket en ik heb bewijs dat het afgeleverd is? Want dat kan ik volgen hoef ik niet meer door bepaalde mensen opgelicht te worden die wel iets ontvangen hebben, maar zeggen dat ze NIETS ontvangen hebben en geld terug eisen.

Daar is het voor bedoeld, want er zijn ook behoorlijk wat mensen die op die manier en vooral via Marktplaats er een slaatje uit proberen te slaan.

Uitstellen? Ach systeem zal nog niet goed werken en zal nog niet goed getest zijn, thats all.

Re: Brievenbuspakje PostNL

16
Zyra schreef:T&T heeft wel nut :) ook al is het een brievenbuspakketje, omdat het gescanned moet worden. En waarschijnlijk dus ook bij aflevering. Zodat brievenbuspakketjes ook aankomen.

Als ik iets wat door de brievenbus heen kan verstuur maar dan als brievenbuspakket en ik heb bewijs dat het afgeleverd is? Want dat kan ik volgen hoef ik niet meer door bepaalde mensen opgelicht te worden die wel iets ontvangen hebben, maar zeggen dat ze NIETS ontvangen hebben en geld terug eisen.
Dat is dus onzin. Een track & trace code die aangeeft dat het is afgeleverd is absoluut geen bewijs. Daarvoor heb je dus die handtekening nodig (en zelfs dat is niet 100% waterdicht)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Brievenbuspakje PostNL

17
Het Varaantje schreef:Dan vraag ik mij af wat het nut is van een track & trace code.
De track & trace is er niet alleen voor de consument, maar ook voor de webwinkelier. De code is "op zich" ook niet interessant, maar het inzicht in het logistieke proces wel. Volg je dat proces niet, dan is de "trace" inderdaad niet relevant.

Offtopic. Ik weet daarmee bijvoorbeeld dat wij eigenlijk bijna altijd binnen 24 uur kunnen leveren in België. Even snel als in Nederland, ook al is dat geen “officieel” beleid van PostNL en ook geen speciale afspraak die wij of onze fulfilmentpartner speciaal met PostNL hebben gemaakt.
StoreCore.io

Re: Brievenbuspakje PostNL

18
Ward schreef:
Het Varaantje schreef:Dan vraag ik mij af wat het nut is van een track & trace code.
De track & trace is er niet alleen voor de consument, maar ook voor de webwinkelier. De code is "op zich" ook niet interessant, maar het inzicht in het logistieke proces wel. Volg je dat proces niet, dan is de "trace" inderdaad niet relevant.

Offtopic. Ik weet daarmee bijvoorbeeld dat wij eigenlijk bijna altijd binnen 24 uur kunnen leveren in België. Even snel als in Nederland, ook al is dat geen “officieel” beleid van PostNL en ook geen speciale afspraak die wij of onze fulfilmentpartner speciaal met PostNL hebben gemaakt.
Wat wil je volgen aan dit logistieke proces dan?

Dat is binnen 24 uur geleverd wordt naar Belgie viel mij toevallig ook al op. We versturen steeds vaker (yeah!) naar Belgie. We hebben vorig jaar nog contact gehad met DHL of DPD weet niet meer over versturen naar naar Belgie. Ik kreeg vervolgens een prijs waar ik het ook zelf even voor naar Belgie kan rijden. De opmerking van de medewerker was toen: "Jamaar dat is het wel de volgende dag in belgie hoor".

Grappige is dat van de 4 paketten die ik gisteren verzonden heb waarvan 1 naar Belgie deze al in het begin van de middag aangekomen is. 2 pakketten vanavond in NL worden uitgeleverd en 1 vertraagd is naar morgen. Vraag me af of het komt dat het vanaf de grens zo goed wordt opgepakt. Ik ben in ieder geval erg blij met hoe snel het in Belgie wordt afgeleverd.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Brievenbuspakje PostNL

20
In Nederland lijkt de logistiek van PostNL anders te werken: zakelijke adressen zijn het eerst aan de beurt, daarna volgen in de loop van de middag en 's avonds particuliere adressen. Dus inderdaad heb je dan 's middags wel eens een moment waarop alles in België al is bezorgd en Nederland nog op "bezorger is onderweg" staat. Onlogisch, maar waar.
StoreCore.io

Re: Brievenbuspakje PostNL

21
Ward schreef:In Nederland lijkt de logistiek van PostNL anders te werken: zakelijke adressen zijn het eerst aan de beurt, daarna volgen in de loop van de middag en 's avonds particuliere adressen. Dus inderdaad heb je dan 's middags wel eens een moment waarop alles in België al is bezorgd en Nederland nog op "bezorger is onderweg" staat. Onlogisch, maar waar.
Wat maakt iets een zakelijk adres? Wordt er daadwerkelijk naar postcode/huisnummer gekeken of afhankelijk of het op een bedrijventerrein zit? Ik dacht eigenlijk altijd dat het afhing van de bezorger (PostNL Particulier/DHL etc zakelijk)

Overigens gisteren om 12:00 uur zakelijk pakket ontvangen via PostNL en vandaag om 16:00 PDP ook zakelijk. Ik zie er niet echt echt een patroon is. Vroeger had ik een bezorger die kwam voor mij altijd even 's avonds langs die brave man zorgde altijd dat ik mijn pakje kreeg. Helaas met de bezuinigingen hangt het heel erg af wie er nu bij bezorgd :(
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Brievenbuspakje PostNL

22
Het Varaantje schreef:Wat maakt iets een zakelijk adres? Wordt er daadwerkelijk naar postcode/huisnummer gekeken of afhankelijk of het op een bedrijventerrein zit? Ik dacht eigenlijk altijd dat het afhing van de bezorger (PostNL Particulier/DHL etc zakelijk)
Hoe het logistieke bedrijfsgeheim van PostNL is ingekleurd, weet ik ook niet. Maar er zit wel een patroon in: bedrijfsterreinen zijn het eerst aan de beurt, op de voet gevolgd door postcodegebieden met veel kantoren. Op zich ook wel heel logisch: zo verhoog je de trefkans.
StoreCore.io

Re: Brievenbuspakje PostNL

23
Inderdaad. "s avonds hoef je het op een bedrijventerein niet meer te proberen en particulieren werken meestel overdag. Ik werk nu regelmatig thuis maar dagen verschillen van week tot week. VInd het toch erg prettig dat PostNL vaak 's avonds langskomt. Vroeger wilde het vaak gebeuren dat ze 2/3 keer overdag langskomen (hardleers heet zoiets) maar dat is nu wel verbeterd.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Brievenbuspakje PostNL

24
Ik kwam er vandaag ook achter dat het verschoven was naar Maart. Ik had iets voor de brievenbus en ik dacht, dat is mooi om deze nieuwe dienst van PostNL te testen. Moest toch even naar het BP voor wat andere kantoorbenodigdheden (BP zit hier in bedrijf met kantoorartikelen) Op het BP vertelden ze mij dit direct, het was hier dus wel bekend. Volgens hun kon ik het straks gewoon aanmaken in de software en meesturen met de andere pakketten, zodat het wel gescand gaat worden.

Ik krijg de indruk dat dit een onderdeel is/wordt van de pakketdienst van PostNL en niet de post en dus het logistieke proces gaat volgen van de pakketten. Maar dat zou inhouden dat het niet in de brievenbus kan en dus ingeleverd moet gaan worden op servicepoint of BP. Op het afleveradres zal het waarschijnlijk wel gewoon in de bus gedaan wordt, net als post.

Re: Brievenbuspakje PostNL

25
Ward schreef:In Nederland lijkt de logistiek van PostNL anders te werken: zakelijke adressen zijn het eerst aan de beurt, daarna volgen in de loop van de middag en 's avonds particuliere adressen. Dus inderdaad heb je dan 's middags wel eens een moment waarop alles in België al is bezorgd en Nederland nog op "bezorger is onderweg" staat. Onlogisch, maar waar.
Ook niet helemaal waar, met regelmaat komen zakelijke pakketten na 4 uur aan. Onze vorige bezorger was wel altijd eerder.

Re: Brievenbuspakje PostNL

26
Meestal komt de koerier die voor PostNL rijdt, hier 's morgens afleveren, ook bij de andere bedrijven in de straat. Aan het eind van de middag komt PostNL (een andere met vrachtwagen voor karren, van PostNL zelf) weer afhalen. Hij vertelde mij dat inderdaad vaak 's morgens eerst de bezorgingen aan bedrijven gedaan wordt. (ook wegens de gemaakt afspraken die bedrijven soms hebben met PostNL voor de brengservice). Soms moet hij wel een tweede keer laden op het PostNL depot, als er veel pakketten zijn die dag en dan komt hij af en toe wat later brengen. Maar toch meestal 's morgens. Maar dit zou best per route, regio en per PostNL koerier kunnen verschillen.

Re: Brievenbuspakje PostNL

27
Werd gisteren gebeld door een medewerker van PostNL die mijn topic over het brievenbuspakje had gelezen: of ik nog vragen had. Die had ik wel. Opmerkelijk dat hij niks heeft gezegd over het uitstel van deze service.

Dit is wel een product waar ik in enquetes van PostNL om gevraagd heb (brievenbuszending met T&T tegen lager tarief dan postpakket), dus grappig om te zien dat het er dan ook komt. Voordeel voor de klant is dat hij niet thuis hoeft te zijn om te ontvangen en hoewel het geen zekerheid geeft heb ik toch wat meer informatie over de bezorging. Zonder T & T weet je helemaal niks.

Op dit forum las ik al eerder dat zware/dikke brievenbuspost door postbodes kan worden overgedragen aan pakketbezorgers, waardoor er soms vertraging optreedt. Nu gaat het meteen met de pakketbezorger mee. Door de tarieven voor post boven de 500 gram aan te passen worden we dus met zachte hand gestimuleerd de zwaardere brievenbuspost als pakketje te verzenden.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Brievenbuspakje PostNL

29
Ik begreep van iemand die ernaar gevraagd had dat het brievenbuspakje wel al beschikbaar is als je het online aanmeld en betaald via de postnl site.
Er worden wel veel verschillende dingen over gezegd door postnl medewerkers. En ik heb het zelf niet geprobeerd. Dus durf het ook niet met volle zekerheid te zeggen.

Re: Brievenbuspakje PostNL

30
Het product van 3.84 is in principe voor particulieren.
Er komt/is ook een partijenpostvariant (als ik het goed heb vanaf 20 stuks of 20 eur) voor 2,50 per stuk exc BTW. Die moet je inderdaad via mijnpost aanmelden enzo.