cadeau bij bestelling niet retour

1
Vragen jullie ook het cadeautje retour wat er eventueel bij een bestelling met een bepaalde waarde wordt gedaan? Ook als blijkt dat de klant dit niet uit zichzelf heeft mee terug gestuurd?
Ik snap in sommige gevallen, of in alle, moet je het gewoon laten zitten, maar je hebt van die mensen die je dat dan helemaal niet meer gunt.

Re: cadeau bij bestelling niet retour

2
Nee. Dat is immers je relatiegeschenk. Wat je hebt gegeven (klant heeft het niet gekocht) vraag je toch niet retour... :?

Als je het iemand niet gunt, moet je het bij voorbaat niet meezenden.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: cadeau bij bestelling niet retour

3
Ik zou het netjes van de klant vinden, wanneer deze het cadeau bij de retour meestuurt. Hij heeft dit cadeau immers gekregen omdat hij een product heeft gekocht, wanneer de koop van dit product ongedaan maakt, heeft hij eigenlijk geen recht meer op het cadeau.

Maar ik vind dat je niet van de klant kan verwachten dat deze het cadeau ook daadwerkelijk retour stuurt. Dat is het risico van cadeautjes meesturen bij bestellingen die geretourneerd kunnen worden. Bekijk het van de positieve kant: ook al is de klant niet blij met zijn product, je hebt door middel van je cadeautje misschien nog wel een positieve indruk achtergelaten. Hierdoor doet de klant in de toekomst misschien wel opnieuw een bestelling bij jou.

Re: cadeau bij bestelling niet retour

4
Zou inderdaad netjes zijn als de klant alles retour stuurt.
Betreft het niet gunnen, je gunt de klant die een aankoop doet het cadeautje. Echter maakt de klant de aankoop ongedaan heeft deze ook geen recht meer op het cadeautje.
(gezien de manier van corresponderen, is de betreffende klant ook direct klant af, betekent voor mij niet meer gunnen van het cadeau.)

Stel je hebt een actie lopen: Koop voor x bedrag aan dit en dit dan ontvang je een beamer cadeau. Klant besteedt dit bedrag en ontvangt de beamer. Binnen 14 dagen bestelling retour, maar niet de beamer... Lijkt me niet dat dit zo werkt.

Het gaat hier dan niet om een beamer, maar wel hetzelfde principe.

En natuurlijk in praktisch alle gevallen laat je het zitten en is het wel prima (gaat tenslotte niet over een beamer), maar in dit geval is de gunfactor verdwenen, vandaar de vraagstelling..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: cadeau bij bestelling niet retour

5
Het ligt er, vind ik, ook aan of van tevoren word vermeld dat er een gratis artikel bij zit en dat het gratis artikel echt bij het bestelde product hoort.

Voorbeeld 1: Wanneer er op de website wordt vermeld dat je bij aankoop van product 1 gratis product 2 krijgt, dan horen de producten bij elkaar en heb je alleen recht op product 2 als je ook product 1 koopt en houdt. Dit kan je zien als een aanbieding (2=1, als je tijdens de Hamsterweken bij AH de tweede tube tandpasta gratis krijgt, dan mag je die tweede tube ook niet houden als je de eerste terug brengt.)

Voorbeeld 2: Wanneer er op de website niets wordt vermeld en je bij aankoop van product 1 ineens product 2 in je pakketje vindt, kan je dat zien als een cadeautje en zou je het product in principe mogen houden. Wel vind ik het als klant netjes ook het cadeautje retour te sturen, gezien je daar eigenlijk gene recht meer op hebt. Al vind ik dat de klant hierbij wel zelf een afweging mag maken. Een zuurtje bij de bestelling kan je, vind ik, prima opeten, maar wanneer het om daadwerkelijk een product met een iets hogere verkoopwaarde gaat is dit anders. Echter kan je het als webshop, vind ik, niet verwachten dat de klant dit cadeautje terug stuurt.

Wanneer je een klant een cadeautje stuurt, dan kan je niet verwachten dat deze het cadeautje retour gaat sturen omdat jij de klant ineens niet meer aardig vindt of een onenigheid met de klant hebt gehad. Dat is het risico, dan moet je maar niets meesturen en alleen iets sturen naar bijvoorbeeld vaste klanten.



Ik verstuur expres geen dure cadeautjes bij mijn bestellingen. Een snoepje is genoeg voor een aardigheidje en brengt geen risico's met zich mee. ;-)

Re: cadeau bij bestelling niet retour

6
Om dit soort problemen voor te zijn worden vaak actievoorwaarden gepubliceerd in aanvulling op de reguliere algemene voorwaarden.

Heb je die niet, dan komt het al gauw aan op de goedwillendheid van de ontvanger, maar niet iedereen is even principieel of gaat uit van een ander principe: "Eens gegeven blijft gegeven."
StoreCore.io

Re: cadeau bij bestelling niet retour

7
Wat ward zegt, zegt het in je actievoorwaarden, maak deze ook onderdeel van je algemene voorwaarden zodat klanten ze ook gelezen en geaccepteerd hebben. Pas dan sta je sterk. Een verwijzing naar die voorwaarden ergens op de website is niet genoeg, ligt juridisch moeilijker.

Re: cadeau bij bestelling niet retour

8
Ik neem aan dat het cadeautje een kleine waarde heeft en misschien ook nog wel reclame bevat?

Zoals gezegd, als het niet bij de bestelling vermeld is of het is "gratis". Kan je het ook niet terug verwachten.

"Eens gegeven blijft gegeven"

Om dit topic te kapen. Ik heb ook nog wel eens dat bij mij een klant voor meer als 75 euro besteld. Het verzenden is dan gratis. Daarna sturen ze het duurste artikel terug (het bedrag komt nu onder de 75 euro en komen er normaal verzendkosten bij.) Dus gewoon gecrediteerd en de verzendkosten laten waaien. Nu zag ik dat die klant dat al meerdere keren geflikt heeft. Ook steeds bij hetzelfde artikel. PostNL komt het ook niet retour brengen dus ik heb het idee dat hij het zelf retour brengt en dat ie regelmatig in de buurt komt. Nu doen ik gewoon het gehele factuur crediteren en daarna een nieuw lager factuur maken met wel de verzendkosten erop.

In jou geval zou je het cadeau voor enkele euro kunnen aanbieden op dit site. En bij retour sturen het bedrag van het cadeau verminderen als de kant het niet retour stuurt en onder het minimale cadeau bedrag komt te zitten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: cadeau bij bestelling niet retour

9
Mijn moeder ging vroeger altijd een broek bij Wehkamp bestellen, de gratis set koffiemokken houden en de broek retourneren. Mijn hele uitzet destijds bestond uit gratis Wehkamp zooi :D

Dat soort inhalige figuren daargelaten moet je iets niet weggeven als je het niet kunt missen.