Klopt mijn berekening

1
Graag wil ik weten of mijn berekening klopt of wat er aan gewijzigd moet worden.

Doel van deze berekening is dat ik na wil gaan of ik iets overhoud bij het versturen van 1 artikel.
We hanteren een standaard percentage voor 15%, als het minder is, valt het altijd mee :)
Geel zijn de waarden die door mijzelf ingevuld moeten worden, omdat deze variabel zijn.

Hoor het graag.


Afbeelding

Re: Klopt mijn berekening

3
Bedankt voor de reactie. Betaalkosten heb ik inmiddels verwerkt.

Retourzendingen en garantie gaat uit de grote pot die rest. Is moeilijk vooraf inschatten wat daar de kosten van worden. Gaat mij nu puur om te zien of enkel het artikel versturen me iets kost of oplevert.

In principe kan ik er dus van uit gaan dat deze rekenmethode juist is?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klopt mijn berekening

5
Ward schreef:Je 15% marketingkosten zijn niet goed berekend:
verkoopprijs product € 22,95 inclusief btw = € 18,97 exclusief btw
en 15% van € 18,97 is € 2,85.
Het is niet altijd een goed idee om wanneer je de verkoop van één artikel bekijkt de marketingkosten zondermeer als % te nemen.

Je moet op zijn minst je situatie ook vanuit volgende invalshoek bekijken :

Stel : totale verkoop = 50.000 eur & marketingkosten = 15% = 7.500 eur en die verkoop vertegenwoordigt 1.000 items, dan is de marketingkost 7,5 eur per object, of dat object nu voor 10 eur of voor 100 eur wordt verkocht.
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com

Re: Klopt mijn berekening

6
Ja, dat klopt, maar dat geldt altijd voor indirecte kosten en semi-variabele kosten. Een hostingabonnement kost bijvoorbeeld elke maand hetzelfde, ongeacht of je die maand veel of weinig verkoopt.

Wat overigens ook verstandig is, is afwijkingen van –20% en +20% ten opzichte van de nullijn door te rekenen. Dan ziet je kostenplaatje (voor directe kosten dus) er bijvoorbeeld zo uit:

Code: Selecteer alles

+---------------------------+-------+-------+-------+
|                           |  -20% |   0   |  +20% |
+---------------------------+-------+-------+-------+
| Inkoop product ex btw     |  6,80 |  8,50 | 10,20 |
| PostNL ex btw             |  4,68 |  5,85 |  7,02 |
| Verzenddoos               |  0,80 |  1,00 |  1,20 |
| Marketing 15% van € 18,97 |  2,28 |  2,85 |  3,41 |
+---------------------------+-------+-------+-------+
| Totaal kosten per product | 14,56 | 18,20 | 21,83 |
+---------------------------+-------+-------+-------+
Zo houd je rekening met prijsschommelingen. Je gaat bijvoorbeeld minder betalen voor PostNL bij hogere volumes en een doos kost ook niet altijd 1 euro.
StoreCore.io