Hallo Varaantje,
Om nog even terug te komen op uw vraag
(hoe verhoog ik de kwaliteit van mijn advertentie?) Ik geef u graag de volgende adviezen:
Verwerk altijd zoekwoorden in de advertentietitel (Tip) Gebruik hierbij de keyword tool van google. (Ik weet dat deze gegevens van google zijn en toch ben ik van mening dat deze zeer waardevol kunnen zijn bij het maken van een titel voor een admarkt topadvertentie).
De zoekmachine van Marktplaats staat zo ingesteld dat wanneer er een zoekopdracht word ingevoerd de zoekmachine alleen naar de titel van de advertentie kijkt. (tenzij je de optie "zoek in titel en beschrijving aanvinkt).
60 procent van de marktplaats bezoekers zoeken via de zoekfuctionaliteit.
40 procent zoekt via de categorieën aan de linkerkant van de site. In dit geval zal er vaak op uw advertentie geklikt worden indien deze op pagina 1 staat.
Met 1.300.000 unieke bezoekers per dag = (20x de Kalverstraat op zaterdag) lijkt het mij raadzaam met deze statistieken rekening te houden.
Een advertentie waarvan de titel luid als:
"Besteedt uw dropshipping uit aan een specialist" Word minder vaak gevonden dan een advertentie met meer zoekwoorden in de titel.
Bovenstaande titel bevat immers maar 1 zoekwoord en dat is Dropshipping.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat uw advertentie via de andere woorden in deze titel zal worden getoond.
Staat uw advertentie niet op pagina 1 en wilt u toch getoond worden dan zult u toch zoekwoorden in de advertentietitel moeten verwerken.
Op deze manier word uw advertentie vaker gevonden en ook nog eens door relevant publiek, zij hebben immers net het betreffende zoekwoord in getikt.
De volgende titel past meer bij een goed geoptimaliseerde admarkt advertentie:
"Dropshipping drop shipping wholesale dropship suppliers"
Zorg dat er usp"s oftewel Unique Selling Points in de eerste 160 karakters van de advertentietekst verwerkt zijn.
Wanneer er een resultatenlijst wordt getoond zijn de titel en de eerste 160 karakters van de advertentie zichtbaar. Alleen deze factoren spelen dus mee als het gaat om het wel of niet doorklikken vanuit de resultatenlijst naar een advertentie. Waarom zou een potentiele koper/bezoeker op uw advertentie moeten klikken en waarom niet op die van uw concurrent die hoogstwaarschijnlijk in de zelfde resultatenlijst staat.
Zorg voor duidelijke foto's (indien dit van toepassing is)
Zorg ervoor dat de url die u in een admarkt advertentie heeft staan aansluit bij het onderwerp
Wanneer uw website/landingspagina niet direct over hetgeen gaat dat in de admarkt advertentie staat dan zal de bouncerate ook hoger zijn. (makkelijk terug te zien in Google analytics).
Vermeld meerdere contactopties zoals telefoonnummer, emailadres, Skype etc. (min 3 opties).
Tot zover mijn tips...
Het is dus zeker NIET zo dat degene die het meeste geld inzet en daardoor de meeste kliks genereerd ook altijd bovenaan staat. Dit zou betekenen dat er alleen ruimte zou zijn voor grote bedrijven met een ruim marketingbudget. Gelukkig maakt ook de kleine ondernemer kans bij online advertentie modellen zoals Marktplaats Admarkt en Google Adwords. Mits u natuurlijk de benodigde tijd en kennis heeft om mooie resultaten te behalen.
Hoe hoger de ctr en dus hoe beter de kwaliteit van uw admarkt advertentie is hoe gunstiger de cpc voor de betreffende advertentie is.
Wellicht vraagt u zich nu af of het wel nuttig is om op pagina 1 te staan.
Mijn mening is dat u met goed geoptimaliseerde admarkt advertenties voldoende kliks genereerd om rendement uit uw admarkt campagnes te behalen.
Dit neemt niet weg dat u ook een deel potentiele kopers misloopt. Denk aan de 40 % bezoekers die via de categorieën zoeken.
Ik heb jarenlang met plezier voor Marktplaats gewerkt en ben blij mijn kennis te mogen delen, mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag,
Met vriendelijke groet,
Elroy de Boer