Pagina 1 van 1

Conversie optimalisatie

Geplaatst: 26 september 2010
door A. Loomans
Ik weet niet of het onderdeel "Marketing" of "Feedback en ervaringen" de beste plaats is voor dit onderwerp maargoed..

Conversie optimalisatie:
Conversie optimalisatie is de wetenschap en kunst van het creëren van een ervaring voor een websitebezoeker met als doel om de bezoeker te converteren naar een klant.
We krijgen geregeld vragen van onze klanten over dit onderwerp. Omdat conversie optimalisatie een vak apart is en we van mening zijn dat we zaken waarvan we niet volledig op de hoogte zijn beter uit kunnen besteden aan mensen die hier hun beroep van hebben gemaakt ben ik benieuwd wat jullie meningen en ervaringen op dit gebied zijn.


Een snelle zoektocht op Google naar "conversie optimalisatie" levert de volgende resultaten op;
- http://www.onetomarket.nl/diensten/anal ... malisatie/ (met whitepaper op http://www.onetomarket.nl/whitepapers/w ... s-2010.pdf)
- http://www.efocus.nl/optimalisatie/
- http://www.pagebuilds.nl/diensten/conve ... malisatie/

Nu weet ik dat sommige van deze bedrijven werken op abonnementsbasis. In tegenstelling tot een bedrijf wat marketing campagnes voor je regelt zie ik hier zelf bij conversie optimalisatie niet erg veel in.
Dit omdat ze eenmalig een rapport met aanbevelingen moeten maken en je dat vervolgens gaat testen. Als je de uitslag hiervan weet kun je evt. nog een 2e of 3e rapport laten maken om eea te fine-tunen.


Ik heb enkele concrete vragen;
- Hebben jullie ervaring met bedrijven die je webwinkel / website nakijken met het oog op conversie optimalisatie en hier vervolgens een net rapport voor maken zodat je de webwinkel hierop aan kunt passen?
- Met welke bedrijven heb je gewerkt en hoe was de ervaring over deze bedrijven?
- Hanteerde het bedrijf eenmalige kosten per rapport, moest je een abonnement afnemen, werkten ze op basis van uurtarief of nog iets anders?
- Wie heeft de punten uit het rapport gewijzigd, jij, je webwinkelbouwer of het bedrijf dat je website heeft gecontroleerd?
- Wat voor punten kwamen er zoal aan het licht? Waren het vooral design kwesties (een knop een andere kleur en andere locatie) of ook technische wijzigingen (checkout procedure of de manier van afbeeldingen tonen)?
- Is de conversie ook daadwerkelijk aanzienlijk verbeterd na dit traject?

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar andere punten en informatie over dit onderwerp.

Geplaatst: 27 september 2010
door René
Veel kan al gedaan worden door een usability expert.

Geplaatst: 04 oktober 2010
door Wouter Hol
Hier staan ook wel wat praktische tips: http://twinklemagazine.nl/praktijk/2010 ... /index.xml

De meesten zijn eenvoudig zelf uit te voeren.

Geplaatst: 04 oktober 2010
door A. Loomans
Dank voor de reacties.

De punten die in de link hierboven staan zijn heel logisch en kun je inderdaad prima zelf doen.

Hetgeen waar ik op doel is inderdaad meer zo'n usability rapport want ondanks dat de hierboven genoemde punten goed zijn kunnen knoppen e.d. alsnog op de verkeerde plaats zitten bijvoorbeeld. Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Geplaatst: 04 oktober 2010
door eentje
De 'koop mij' knop moet op een plek zitten waar de klant de knop verwacht...

Er zijn stukjes software in omloop die registreren waar klanten met de muis heen gaan en ook enquete methoden om dit te bestuderen.

Aan de hand van die gegevens kijk je dan waar de knop moet zitten.

Meest logische plek voor de koop knop is na de korte informatie voor de lange informatie en in ieder geval als het even kan boven de streep.

Re: Conversie optimalisatie

Geplaatst: 06 november 2010
door MarcoBouman
Wij hebben net een nieuw artikel geschreven over dit onderwerp. Zeer bruikbaar als je als webwinkel eigenaar het gevoel hebt dat er 'veel meer in zit'. Tien praktische tips om de conversie van je webwinkel te verhogen:

http://www.online-marketingmachine.nl/a ... ine-indruk

Hartelijke groet,
Marco Bouman