Geld verdienen via Bol nog niet zo makkelijk
Geplaatst: 23 augustus 2013
Hallo allemaal,
Wij hebben op dit moment een stuk of 50 artikelen op Bol.com te koop staan. Maar helaas is het nog niet zo makkelijk om er iets aan over te houden. Met name bol zelf biedt de artikelen relatief scherp aan. Maar de conculega verkopers op bol gaan met hun prijs relatief dicht in de buurt zitten of zelfs goedkoper dan bol terwijl dat hun prijs inclusief verzendkosten is.
Stel ik koop iets van 10 euro excl btw in en het past niet door de brievenbus. en ik wil minimaal 30% marge over de verkoopprijs overhouden. zal een prijs er als volgt uit moeten zien.
10/0.7 x 1.21 = 17.28 incl. btw
Bol.com rekend 15% provisie over het inclusief btw bedrag plus 1 euro
17.28/0.85 + 1 = 21.33
Nu moet ik zelf zorg dragen voor de verzending de kosten hiervoor zijn minimaal 6 euro incl.
21.33 + 6 = € 27,33
€ 27,33 zou dus de ideale prijs zijn om toch nog 30% marge over te houden.
Ik kan uiteraard ook met 15% marge genoegen nemen, of misschien wel 10%. maar dat is niet waar het mij om gaat.
Bol koopt zelf het product ook in voor 10 euro en rekent 50% marge
Dan komen zij op een verkoopprijs uit van € 24,20 en verzenden gratis.
De conculega's die gaan ook op de zelfde prijs zitten of er net een euro onder als waar bol het voor verkoopt want anders wordt er niets verkocht.
€ 24,20 X 0.85-1= 19.75 /1.21 = € 16.17 omzet via bol
Maar nu moeten ze het nog verzenden voor 6 euro en verdienen ze maar € 0,17 ct
Mijn conclusie is dat de enige die hier wijzer van wordt is Bol.com zelf.
Als je een uniek product hebt dat goed loopt, gaan ze het zelf wel doen.
Het grootste probleem zit hem in de prijs inclusief verzendkosten op Bol.com
Aan de andere kant denk ik dat je veel omzet kan draaien via Bol en op ten duur betere inkoop posities kan krijgen bij je leveranciers vanwege het grote volume. Maar dan moet je wel eerst hele diepe zakken hebben om dat te bereiken.
Zoals je ziet, ben ik er niet van overtuigd dat verkopen op Bol.com je kan helpen om je winst te vergroten tenzij je unieke producten hebt die heel veel marge hebben.
Het enige wat we doen is Bol nog groter en sterker maken dan dat ze al zijn, en ondertussen is niet de andere webwinkel in jouw segment je concurrent, maar is bol je grootste concurrent.
Wij hebben op dit moment een stuk of 50 artikelen op Bol.com te koop staan. Maar helaas is het nog niet zo makkelijk om er iets aan over te houden. Met name bol zelf biedt de artikelen relatief scherp aan. Maar de conculega verkopers op bol gaan met hun prijs relatief dicht in de buurt zitten of zelfs goedkoper dan bol terwijl dat hun prijs inclusief verzendkosten is.
Stel ik koop iets van 10 euro excl btw in en het past niet door de brievenbus. en ik wil minimaal 30% marge over de verkoopprijs overhouden. zal een prijs er als volgt uit moeten zien.
10/0.7 x 1.21 = 17.28 incl. btw
Bol.com rekend 15% provisie over het inclusief btw bedrag plus 1 euro
17.28/0.85 + 1 = 21.33
Nu moet ik zelf zorg dragen voor de verzending de kosten hiervoor zijn minimaal 6 euro incl.
21.33 + 6 = € 27,33
€ 27,33 zou dus de ideale prijs zijn om toch nog 30% marge over te houden.
Ik kan uiteraard ook met 15% marge genoegen nemen, of misschien wel 10%. maar dat is niet waar het mij om gaat.
Bol koopt zelf het product ook in voor 10 euro en rekent 50% marge
Dan komen zij op een verkoopprijs uit van € 24,20 en verzenden gratis.
De conculega's die gaan ook op de zelfde prijs zitten of er net een euro onder als waar bol het voor verkoopt want anders wordt er niets verkocht.
€ 24,20 X 0.85-1= 19.75 /1.21 = € 16.17 omzet via bol
Maar nu moeten ze het nog verzenden voor 6 euro en verdienen ze maar € 0,17 ct
Mijn conclusie is dat de enige die hier wijzer van wordt is Bol.com zelf.
Als je een uniek product hebt dat goed loopt, gaan ze het zelf wel doen.
Het grootste probleem zit hem in de prijs inclusief verzendkosten op Bol.com
Aan de andere kant denk ik dat je veel omzet kan draaien via Bol en op ten duur betere inkoop posities kan krijgen bij je leveranciers vanwege het grote volume. Maar dan moet je wel eerst hele diepe zakken hebben om dat te bereiken.
Zoals je ziet, ben ik er niet van overtuigd dat verkopen op Bol.com je kan helpen om je winst te vergroten tenzij je unieke producten hebt die heel veel marge hebben.
Het enige wat we doen is Bol nog groter en sterker maken dan dat ze al zijn, en ondertussen is niet de andere webwinkel in jouw segment je concurrent, maar is bol je grootste concurrent.