Webwinkel succes
Geplaatst: 02 september 2013
Een tijdje geleden vertelde een leverancier van ons dat er iemand was die bij hem wilde inkopen en simpelweg had gezegd: ik wil hetzelfde assortiment als ... webwinkel.
Wat hun bestellen, wil ik ook bestellen.
Deze leverancier heeft hun toen gezegd: je geeft zelf maar de artikelnummers door en de aantallen, ik ga geen aantallen en producten prijsgeven van maar kan hun uiteraard niet weigeren als klant.
Daardoor was ik al vrij vroeg op de hoogte dat we er een concurrent bij zouden krijgen.
Met concurrentie is niks mis, sterker nog, het houdt je scherp, zo heb ik dankzij deze concurrentie gezien dat we met sommige prijzen hoger zaten dan de adviesprijs en proberen we de marketing die we eerlijk gezegd vanwege het succes wat hadden laten versloffen weer aangescherpt.
Tot nu toe niks mis zou je zeggen.. behalve dan dat we het idee hebben (of eigenlijk is dat gewoon zo) dat de andere webwinkel ons in alles na-aapt.
Exact dezelfde producten, dezelfde soort layout indeling, dezelfde teksten..(soms met een toevoeging erbij die vol met spelfouten staat)...
Tevens noemen ze zichzelf bijna exact hetzelfde (helaas stelt de kamer van koophandel ons niet in ons gelijk omdat de naam te algemeen is om dit vast te leggen).
Het is zelfs zo erg dat ik betalingen krijg die ik niet thuis kan brengen, omdat klanten bij de nieuwe webwinkel hebben besteld, een paar dagen later betalen en dan op onze shop het rekeningnummer vinden.
En ook klanten die over de nieuwe webwinkel horen, een kortingscode krijgen en die bij ons invoeren, en dan komen klagen dat ie niet werkt.
En een bestelling die bij ons wordt geplaatst, waar ze er na betaling pas achter komen dat het niet het bedrijf is waar ze eerder mee hebben gesproken op de beurs en vervolgens de bestelling weer annuleren.
Kortom.. wij zijn niet meer uniek, wij kunnen ons amper nog onderscheiden of het wordt gedupliceerd, maar niet op een strafbare manier.
Wij hebben bijvoorbeeld de achtergrond wat veranderd (een icoontje erin gezet, omdat de achtergrond kleur was nageaapt) en nog geen dag later is hun achtergrond ook veranderd met een net iets ander icoontje..
Verder zijn de helaas de markt aan het verzieken met hun prijzen, dit was eerst nog niet heel ernstig (met alle prijzen 25 cent tot 50 cent onder die van ons gaan zitten), maar hier komt verandering in.
Nadat ik onze verzendkosten had verlaagd tot de prijs die hun vroegen voor verzending kreeg ik een niet zo'n vriendelijk e-mailtje.. (zonder dus dat er contact tussen ons was geweest).
En natuurlijk zijn de verzendkosten bij hun opnieuw gedaald.
Ik heb uiteraard niet op de e-mail gereageerd (waarin stond dat ze hun prijzen drastisch gaan verlagen, ze zorgen dat ons succes zal dalen, en ze immers geen kindermondjes hoeven te voeden van de webshop) en heb de verzendkosten ook niet verder aangepast. Tot nu toe is er dus vanaf onze kant geen enkel contact geweest en laten we ons niet kennen.
Uit het mailtje maak ik op dat er nog een drastische daling in hun prijzen volgen.
Uit 100% betrouwbare bron weet ik dat hun inkoopsprijzen hoger liggen dan die van ons, of op gelijke hoogte, dus daar kunnen ze het niet uit halen.
Ik vraag me echt af wat ik hiermee kan doen. Naar wat ik begrepen heb zijn ze tot nu toe succesvol, dus ik vrees dat het 'gewoon uitzitten' erg lang gaat duren.
Zeker omdat ik weet (het wereldje is klein, ik weet via via wie het is) dat ze dit niet hoeven te doen voor het geld, iets wat ze zo ongeveer ook vertellen in de e-mail.
Maar ik kan ze op het na-apen niet aanspreken, althans, dat gaat geen nut hebben. Het enigste wat ik kan zeggen is dat ze sommige (stuk of 5) van mijn productfoto's gebruiken.
Maar eigenlijk heb ik geen zin om hierover te gaan zeuren en hierover in de aanval te gaan.
Ik vrees hoe meer ik in aanval ga, hoe erger ik het maak.
Ik laat me niet openlijk op het internet negatief over ze uit, heb ook nergens op mijn webshop een verwijzing of steek onder water staan.
Ik heb onze kleine pluspunten wat beter vermeld.
Het bijvoorbeeld al een paar jaar langer bestaan, de trouwe klanten...
Maar als je wordt nage-aapt kun je je simpelweg bijna niet onderscheiden.
Hoe hiermee om te gaan?
Iemand tips?
Overigens heeft het aanspreken van leveranciers nog niet veel nut (doelde op dat ze de markt verzieken). De leveranciers waar wij inkopen hebben het ook weer via via, en bijna nergens kopen we rechtstreeks in.
De leveranciers waar wij inkopen hebben dan ook verder geen adviesprijzen genoemd en stellen ook niet als eis dat je deze prijzen nakomt.
Met de leverancier die het ons bekendmaakte heb ik er nog over gesproken, en die vindt het 'kinderachtig' wat ze doen, maar die zegt dat we ons geen zorgen moeten maken en dat zulke er wel snel achterkomen dat het niet leuk is om veel werk te verzetten voor weinig.
Aan de ene kant heeft deze gelijk, aan de andere kant: hij weet niets van online webwinkels af, weet amper hoe een computer werkt, dus zijn geruststellende woorden zeggen ook niet alles.
Er zijn nog andere webshops die hier en daar wat verkopen van deze producten, maar dit is eigenlijk niet te vergelijken met ons, dat is appels met peren vergelijken.
De enkele producten die ze hetzelfde hebben, hanteren allemaal nette prijzen net zoals ons.
Wat hun bestellen, wil ik ook bestellen.
Deze leverancier heeft hun toen gezegd: je geeft zelf maar de artikelnummers door en de aantallen, ik ga geen aantallen en producten prijsgeven van maar kan hun uiteraard niet weigeren als klant.
Daardoor was ik al vrij vroeg op de hoogte dat we er een concurrent bij zouden krijgen.
Met concurrentie is niks mis, sterker nog, het houdt je scherp, zo heb ik dankzij deze concurrentie gezien dat we met sommige prijzen hoger zaten dan de adviesprijs en proberen we de marketing die we eerlijk gezegd vanwege het succes wat hadden laten versloffen weer aangescherpt.
Tot nu toe niks mis zou je zeggen.. behalve dan dat we het idee hebben (of eigenlijk is dat gewoon zo) dat de andere webwinkel ons in alles na-aapt.
Exact dezelfde producten, dezelfde soort layout indeling, dezelfde teksten..(soms met een toevoeging erbij die vol met spelfouten staat)...
Tevens noemen ze zichzelf bijna exact hetzelfde (helaas stelt de kamer van koophandel ons niet in ons gelijk omdat de naam te algemeen is om dit vast te leggen).
Het is zelfs zo erg dat ik betalingen krijg die ik niet thuis kan brengen, omdat klanten bij de nieuwe webwinkel hebben besteld, een paar dagen later betalen en dan op onze shop het rekeningnummer vinden.
En ook klanten die over de nieuwe webwinkel horen, een kortingscode krijgen en die bij ons invoeren, en dan komen klagen dat ie niet werkt.
En een bestelling die bij ons wordt geplaatst, waar ze er na betaling pas achter komen dat het niet het bedrijf is waar ze eerder mee hebben gesproken op de beurs en vervolgens de bestelling weer annuleren.
Kortom.. wij zijn niet meer uniek, wij kunnen ons amper nog onderscheiden of het wordt gedupliceerd, maar niet op een strafbare manier.
Wij hebben bijvoorbeeld de achtergrond wat veranderd (een icoontje erin gezet, omdat de achtergrond kleur was nageaapt) en nog geen dag later is hun achtergrond ook veranderd met een net iets ander icoontje..
Verder zijn de helaas de markt aan het verzieken met hun prijzen, dit was eerst nog niet heel ernstig (met alle prijzen 25 cent tot 50 cent onder die van ons gaan zitten), maar hier komt verandering in.
Nadat ik onze verzendkosten had verlaagd tot de prijs die hun vroegen voor verzending kreeg ik een niet zo'n vriendelijk e-mailtje.. (zonder dus dat er contact tussen ons was geweest).
En natuurlijk zijn de verzendkosten bij hun opnieuw gedaald.
Ik heb uiteraard niet op de e-mail gereageerd (waarin stond dat ze hun prijzen drastisch gaan verlagen, ze zorgen dat ons succes zal dalen, en ze immers geen kindermondjes hoeven te voeden van de webshop) en heb de verzendkosten ook niet verder aangepast. Tot nu toe is er dus vanaf onze kant geen enkel contact geweest en laten we ons niet kennen.
Uit het mailtje maak ik op dat er nog een drastische daling in hun prijzen volgen.
Uit 100% betrouwbare bron weet ik dat hun inkoopsprijzen hoger liggen dan die van ons, of op gelijke hoogte, dus daar kunnen ze het niet uit halen.
Ik vraag me echt af wat ik hiermee kan doen. Naar wat ik begrepen heb zijn ze tot nu toe succesvol, dus ik vrees dat het 'gewoon uitzitten' erg lang gaat duren.
Zeker omdat ik weet (het wereldje is klein, ik weet via via wie het is) dat ze dit niet hoeven te doen voor het geld, iets wat ze zo ongeveer ook vertellen in de e-mail.
Maar ik kan ze op het na-apen niet aanspreken, althans, dat gaat geen nut hebben. Het enigste wat ik kan zeggen is dat ze sommige (stuk of 5) van mijn productfoto's gebruiken.
Maar eigenlijk heb ik geen zin om hierover te gaan zeuren en hierover in de aanval te gaan.
Ik vrees hoe meer ik in aanval ga, hoe erger ik het maak.
Ik laat me niet openlijk op het internet negatief over ze uit, heb ook nergens op mijn webshop een verwijzing of steek onder water staan.
Ik heb onze kleine pluspunten wat beter vermeld.
Het bijvoorbeeld al een paar jaar langer bestaan, de trouwe klanten...
Maar als je wordt nage-aapt kun je je simpelweg bijna niet onderscheiden.
Hoe hiermee om te gaan?
Iemand tips?
Overigens heeft het aanspreken van leveranciers nog niet veel nut (doelde op dat ze de markt verzieken). De leveranciers waar wij inkopen hebben het ook weer via via, en bijna nergens kopen we rechtstreeks in.
De leveranciers waar wij inkopen hebben dan ook verder geen adviesprijzen genoemd en stellen ook niet als eis dat je deze prijzen nakomt.
Met de leverancier die het ons bekendmaakte heb ik er nog over gesproken, en die vindt het 'kinderachtig' wat ze doen, maar die zegt dat we ons geen zorgen moeten maken en dat zulke er wel snel achterkomen dat het niet leuk is om veel werk te verzetten voor weinig.
Aan de ene kant heeft deze gelijk, aan de andere kant: hij weet niets van online webwinkels af, weet amper hoe een computer werkt, dus zijn geruststellende woorden zeggen ook niet alles.
Er zijn nog andere webshops die hier en daar wat verkopen van deze producten, maar dit is eigenlijk niet te vergelijken met ons, dat is appels met peren vergelijken.
De enkele producten die ze hetzelfde hebben, hanteren allemaal nette prijzen net zoals ons.