Pagina 1 van 1

Marktonderzoek?

Geplaatst: 17 september 2013
door LDestrooper
Aangezien wij een zeer uitgebreid clienteel hebben vroeg ik mij af of het niet beter is om eens een grondig marktonderzoek te laten doen van waar het meest potentieel zit.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee :?: Ik heb dit namelijk nog nooit laten uitvoeren en weet dan ook niet waar ik terecht kan, wat ik er mag van verwachten en wat het totale kostenplaatje zou kunnen zijn.

Re: Marktonderzoek?

Geplaatst: 17 september 2013
door Eriks
Uitbesteden heb ik geen ervaring mee. Maar er zijn ook alternatieven om het eenvoudig zelf uit te voeren. Als je e-mail adressen beschikbaar hebt is dit vrij eenvoudig zelf te doen. Je kan zelfs complete voorbeelden zien op bijvoorbeeld:
http://www.netq-enquete.nl/nl/page/enquete-voorbeelden

Wellicht heb je er wat aan.

Re: Marktonderzoek?

Geplaatst: 18 september 2013
door AoM
Beste LDestrooper,

Ik verwijs je graag door naar de volgende pagina op onze website http://www.allesovermarktonderzoek.nl http://www.allesovermarktonderzoek.nl/uitbesteden. Hier lees je de voor- en nadelen van het zelf uitvoeren of bijvoorbeeld uitbesteden aan een marktonderzoekbureau of student.

Veel succes met een eventueel marktonderzoek.

Re: Marktonderzoek?

Geplaatst: 18 september 2013
door Ward
Voordat je de markt opgaat voor een marktonderzoek, kun je beginnen met een vooronderzoek: wat kun je allemaal afleiden uit je orderportefeuille? In bestellingen en klantgegevens ligt vaak een schat aan informatie voor het oprapen.

Ik heb mijn database bijvoorbeeld zo ingericht dat ik man/vrouw-verschillen per leeftijdsklasse in verkoopcijfers kan terugvinden. Ik kan ook dieper graven naar bijvoorbeeld bestelmoment, geografische locatie en user agent (browser, besturingssysteem, enzovoort). Iemand die een beetje handig is met SQL, moet dergelijke gegevens uit je database kunnen halen.

Meten is weten... maar iets dat je al weet, moet je niet meten.

Re: Marktonderzoek?

Geplaatst: 05 oktober 2013
door AdriaanBoot
Ward schreef:Voordat je de markt opgaat voor een marktonderzoek, kun je beginnen met een vooronderzoek: wat kun je allemaal afleiden uit je orderportefeuille? In bestellingen en klantgegevens ligt vaak een schat aan informatie voor het oprapen.

Ik heb mijn database bijvoorbeeld zo ingericht dat ik man/vrouw-verschillen per leeftijdsklasse in verkoopcijfers kan terugvinden. Ik kan ook dieper graven naar bijvoorbeeld bestelmoment, geografische locatie en user agent (browser, besturingssysteem, enzovoort). Iemand die een beetje handig is met SQL, moet dergelijke gegevens uit je database kunnen halen.

Meten is weten... maar iets dat je al weet, moet je niet meten.
Eensch! Begin bij je eigen klantenbestand en kijk of je hierin patronen kunt ontdekken.

Graag wil ik je wijzen op twee blogs op Webanalisten.nl over het gebruik van de BI-tool Tableau:
http://www.webanalisten.nl/the-tableau- ... an-tableau
http://www.webanalisten.nl/the-tableau- ... uittableau

Vooral de case van Vodafone in deel 2 is erg interessant. Vodafone heeft vanuit hun eigen data de informatie gevonden dat 2 topverkopers verantwoordelijk waren voor 80% van de verkopen. Ze hebben vervolgens hun 2 topverkopers gevraagd de andere verkopers een training te geven.

Misschien een beetje off-topic maar zo'n inzicht zou je ook uit je eigen klantenbestand kunnen halen. Tableau is vrij duur, maar als je klantenbestand in een SQL-database zit kun je die database gratis raadplegen :-).

Succes!

Adriaan