Ward schreef:Voordat je de markt opgaat voor een marktonderzoek, kun je beginnen met een vooronderzoek: wat kun je allemaal afleiden uit je orderportefeuille? In bestellingen en klantgegevens ligt vaak een schat aan informatie voor het oprapen.
Ik heb mijn database bijvoorbeeld zo ingericht dat ik man/vrouw-verschillen per leeftijdsklasse in verkoopcijfers kan terugvinden. Ik kan ook dieper graven naar bijvoorbeeld bestelmoment, geografische locatie en user agent (browser, besturingssysteem, enzovoort). Iemand die een beetje handig is met SQL, moet dergelijke gegevens uit je database kunnen halen.
Meten is weten... maar iets dat je al weet, moet je niet meten.
Eensch! Begin bij je eigen klantenbestand en kijk of je hierin patronen kunt ontdekken.
Graag wil ik je wijzen op twee blogs op Webanalisten.nl over het gebruik van de BI-tool Tableau:
http://www.webanalisten.nl/the-tableau- ... an-tableau
http://www.webanalisten.nl/the-tableau- ... uittableau
Vooral de case van Vodafone in deel 2 is erg interessant. Vodafone heeft vanuit hun eigen data de informatie gevonden dat 2 topverkopers verantwoordelijk waren voor 80% van de verkopen. Ze hebben vervolgens hun 2 topverkopers gevraagd de andere verkopers een training te geven.
Misschien een beetje off-topic maar zo'n inzicht zou je ook uit je eigen klantenbestand kunnen halen. Tableau is vrij duur, maar als je klantenbestand in een SQL-database zit kun je die database gratis raadplegen

.
Succes!
Adriaan