WilcoNH schreef:Stel dat een levering niet compleet is, beschadigd is, kapot is of het helemaal niet doet. Heeft de klant dan twee maanden, nadat hij ontdekt heeft dat het geleverde product niet dat is wat hij besteld heeft, de tijd om dit te melden aan de verkoper? Wanneer een product niet bevalt, nadat het zichttermijn is verlopen, hoeft de klant bij wijze van spreken alleen maar het product kapot te gooien.
In de eerste zes maanden gaat de wet er namelijk vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond.
Maak eerst eens onderscheid tussen retourrecht en garantie.
Daarnaarst heb je nog DOA (Dead or Arrival) en gewone garantie
Bij het retourrecht mag een klant binnen 7 werkdagen (straks 14 kalenderdagen) het product zonder opgave van reden retourneren.
Bij garantie is het afhankelijk van het product. Dat is zo specifiek dat ik er nu even op inga.
Indien binnen 6 maanden het product kapot gaat moet jij als leverancier bewijzen dat het de schuld van de klant was. Kan je dat niet ben je verplicht het product te reparen/vervangen.
Je moet het zo zien. Na 5 maanden gaat een wasmachine kapot. De leverancier kan niet zeggen 'jamaar je hebt de machine te zwaar beladen oid dus het is onzorgvuldig gebruik'. De leverancier zat dan met bewijs moeten komen. Mocht er bv een baksteen meegewassen zijn dan zal de schade te zien zijn in de trommel en kan de leverancier dus aantonen dat het door onzorgvuldig gebruik is gebeurd. In zo'n geval kan je dus de garantie verspelen.
Een product kapot maken zal dus op zo'n 'slimme' manier moeten gebeuren dat het door de leverancier niet aan te tonen is. De leverancier hoeft alleen maar het product te repareren of vervangen indien repareren niet mogelijk is. De klant heeft er dus niks aan iets kapot te gooien.
Indien een artikel incompleet is kan je daar naar mijn weet iets over opnemen in de algemene voorwaarden. Bestel je 2 items en krijg je er 1, of is het zichtbaar beschadigd dan zal je daar toch snel melding voor moeten maken. Als klant heb je namelijk wel inspectieplicht.
Krijg je iets wat kapot is maar wat je niet direct kan zien moet je daar langer de tijd voor krijgen. Bijvoorbeeld een videokaart. Kan natuurlijk even duren voordat je tijd heb de videokaart in te bouwen en erachter te komen dat deze niet werkt. Maar dat zal eerder onder garantie vallen.