Helaas is het allemaal lucht, als ondernemer gedacht of als consument gedacht!
Het ergste van dit keurmerk is, liegen! We zijn niet commercieel! Wat is dit dan, je krijgt zelfs een vergoeding voor aanmeldingen zie,
https://www.webwinkelkeur.nl/affiliate/
Als ondernemer gedacht is het lidmaatschap van (heden) 7,00 euro per maand een koopje, immers zijn het het onkosten die je maakt voor het behalen van winst en daardoor geheel aftrekbaar.
Voor elke startende en bestaande onderneming is de omzet belangrijk. Met voldoende omzet kan er ook worden geïnvesteerd in keurmerk dus de prijs per jaar is feitelijk niet zo relevant.
De vraag moet zijn ROI, zoals een beetje ondernemer toch echt wel zou moeten begrijpen.
Het woord Gratis wordt hier nogal aangevallen, ik verkoop zelf ook, 99,9% gebeurt dit online.
Wat vele van ons (de ondernemers op internet) echt wel weten is dat 99% van alle geopende websites weer worden beëindigd! Veel daarvan gaan binnen 2 jaar alweer offline.
Te weinig ROI is nagenoeg altijd de reden. Zelf ben ik nu niet hier om voor mij reclame te maken, ik ga hier dus geen sites van mij of die opgezet zijn door mij noemen. Voor diegene die wel graag op deze sites willen kijken, stuur even een privébericht, je mag ze gerust weten. Voor nu even zonder url's.
Een website opzetten en onderhouden is meestal wel te doen, zeker tegenwoordig is er een enorme berg aanbod van sites en software die GRATIS is (geen omzet nodig dus voor iedereen bereikbaar) waarmee iedereen een website kan beginnen. Er zijn ook veel aanbieders die een zogenaamd doorgroei pakket hebben, zodra je begint te groeien (Omzet maakt) kun je daarmee doorgroeien.
De kunst van succes behalen, is weten wat, wanneer en vooral hoe te gebruiken.
Wat heeft een webwinkel nodig om te mogen bestaan?
1. De webwinkel dient aan alle wettelijke voorwaarden te voldoen, een boete wil niemand. Daarbij is internet nou eenmaal onveilig en dus zal je hier zeker veel waarde aan moet hechten. Het laatste wat je als goed ondernemer wilt is, dat de veiligheid zo slecht is, dat de privacy van je klanten wordt vrijgegeven aan de kapers met slechte bedoelingen en onderschat niet hoe vaak er concurrenten zijn die dat ook zullen proberen.
2. De regels van Internet. Een site is niks meer dan een projectie in HTML, of te wel totaal niet persoonlijk, toch is weten met wie je te maken hebt ook volgens de netiquette (regels van het internet) de eerste vereiste voor een succesvol en langdurig bestaan. Een heel groot gedeelte van de bezoekers weet wat deze regels zijn en elk van hun kan je site melden, bijvoorbeeld aan DMOZ of Google. Geen bezoekers meer vanuit de zoekmachines is dan het gevolg, de kosten voor adverteren op internet zijn voor de meeste kleine ondernemers een enorm probleem.
De bovenstaande regels dien je als ondernemer en ook als particulier altijd te respecteren.
Deze 2 regels zijn ook alles omvattend als het gaat om het wel of niet mogen voeren van een keurmerk, lees ze allemaal maar eens door dan zul je vanzelf zien dat gekeurd zijn dan niks meer inhoud, een keurmerk is ook een geschillen commissie echter er is maar een zeer beperkt aantal vormen van ondernemen waarbij er niet al jaren een branche organisatie is en die behartigen ook al in belangen, net als de consumentenbond.
Een melding op TROS Radar, klacht.nl en dergelijke is nooit leuk voor de ondernemer, als het een kleine zelfstandige is zal deze daardoor zeker extra omzet missen en dus na verloop van tijd een grote kans krijgen om de website te sluiten. Een groot bedrijf daar in tegen profiteert daar vaak alleen maar van, hoe langer het topic er op staat, hoe meer mensen het zullen zien. Ergens in het topic staat dan een reactie terug van het bedrijf en of deze nu tot een oplossing heeft geleid of er staat een loze belofte, de meeste mensen zullen bij een bekende bedrijfsnaam toch nog steeds gebruik maken van het aanbod, beste voorbeeld hiervoor is wellicht Shell, we weten allemaal dat ze dingen doen die niet deugen en toch tanken de meeste mensen benzine van shell.
Kortom, het komt er voor nu op neer, helaas een keurmerk heeft geen enkele waarde!
3. Het vertrouwen! Zorg dat uw bezoeker op een site komt die aan de bovenste 2 regels voldoet en bied een duidelijke en vooral ook heldere omschrijving van de diensten of producten, maar zeker ook van jezelf, zie een klant als een nieuwe vriend en niet als een bedrag! Doe nog meer uw best om u er zelf van te overtuigen of de klant tevreden was. Op uw website kunt u niet lachend naar de klant lopen, u kunt er echter wel voor zorgen dat deze zich veilig voelt en zo graag bij u over gaat tot aankopen. Zorg voor een duidelijke site die vertrouwd overkomt, kortom wees zelf open en eerlijk en zorg voor een goede service een keurmerk is dan totaal overbodig.
Uw klant weet zelf het beste te beoordelen of een website veilig en vertrouwd is!
Een succesvolle website is de uitdaging van deze eeuw, er zijn zoveel factoren waar u mee te maken krijgt dat u hier zeker veel voor zult moeten doen. Gratis en Keurmerk hebben echter geen enkele meer of minder waarde, het gaat om tevreden bezoekers, niet meer, niet minder.
U kunt kiezen voor wel of geen reclame maken, ook met een goede seo krijgt u bezoekers, de vraag van een ondernemer dient echter te zijn ROI en dat wil zeggen dat u wellicht beter sommige dingen moet uitbesteden.
Zelf even seo leren en bovenaan komen staan is niet eenvoudig er komen duizenden dingen op u af en er staat enorm veel onzin bij! Zelf beheers ik seo, ik sta met door mij gekozen seo methode zo goed boven in Google vermeld dat ik niet hoef te adverteren in Google, ik sta er immers al.
Omdat te kunnen is echt een vak, ik leef er inmiddels al meer dan 10 jaar van, ben zelf absoluut niet commercieel (zie ook dit schrijven, een echte ondernemer zou daar geen gratis tijd in stoppen) wat dat betreft zou ik echt aan een zakenpartner moeten beginnen die dat wel is. Zodra ik kan leven is het voor mij altijd wel goed, ik ben niet zo meer, meer ingesteld.
Wellicht is dat in mijn geval dan ook wel de eerste reden geweest die leidde tot succes, ik ben in 1998 in aanraking gekomen met internet, de 2de dag was ik gefixeerd op het het ook zelf kunnen maken van een website, ik begreep toen wel wat van basic (commodore 64) helemaal vreemd was de manier van denken en schrijven dan ook niet, ik ben in de eerste week nergens anders mee bezig geweest als uitzoeken wat zijn de regels en hoe werkt dit precies? Daardoor hanteer ik op alle websites die ik beheer altijd de juiste gedragscodes. Deze gedragscodes zijn namelijk helemaal niks teveel gevraagd, elk wel denkend mens zou zich daar zonder te klagen aan moeten houden.
Helaas is dit niet zo, enorm veel websites voldoen niet aan de regels!
Zelf ben ik ook altijd vrijwillig actief om een steentje bij te dragen aan het wel navolgen hiervan. Denk bijvoorbeeld aan meewerken bij DMOZ als metaredacteur. Maar ook aan gratis informatie verspreiden op internet op mijn eigen sites of zoals hier in dit forum.
U mag zelf bepalen of u wel of niet iets heeft aan bovenstaande en of u begrijpt wat ik bedoel?
Voor mij is bewezen dat, als je de bovenstaande regels in ere houdt, een keurmerk overbodig is.
Met vriendelijke groet,
Zo maar een passant.