De ideale retourstrategie
Geplaatst: 20 februari 2014
Naar aanleiding van alle onderwerpen en vragen over situaties en retourvoorwaarden die op dit forum worden besproken, ben ik benieuwd naar wat wordt verstaan onder de ideale retourstrategie.
Met de groei van de webwinkels is er ook een groei te merken in de retourstroom. Voornamelijk binnen modebedrijven is dit een grote kostenpost door het extreem hoge percentage geretourneerde artikelen, soms komt er tot wel 60% retour. De klant wil ruime retourvoorwaarden en het bedrijf een efficiënt proces. Een schijnbare tegenstelling binnen een complexe strategie. Hoe stem je deze twee elementen op elkaar af en wat voor effect heeft dit op je winst?
Vanuit de TU Delft en M3 Consultancy doe ik momenteel onderzoek naar deze challenge. Ik wil hierbij de best practices vinden, de keuzes in kaart brengen en voor de deelnemende bedrijven hun eigen concurrentiepositie wat betreft retourstrategie terugkoppelen.
Bent u een fashion retailer en wilt u ook deze inzichten? U kunt gratis deelnemen aan het onderzoek en u ontvangt een persoonlijk en geanonimiseerd rapport met inzichten. Kijkt u op http://www.m3consultancy.nl/en/current- ... ine-retail voor meer informatie of doe direct mee via https://www.surveymonkey.com/s/retourlogistiek.
Ik ben ook benieuwd naar uw mening: Zijn retouren een noodzakelijk kwaad of kan je ze juist in je voordeel gebruiken? Hoe doet u dat?
Met de groei van de webwinkels is er ook een groei te merken in de retourstroom. Voornamelijk binnen modebedrijven is dit een grote kostenpost door het extreem hoge percentage geretourneerde artikelen, soms komt er tot wel 60% retour. De klant wil ruime retourvoorwaarden en het bedrijf een efficiënt proces. Een schijnbare tegenstelling binnen een complexe strategie. Hoe stem je deze twee elementen op elkaar af en wat voor effect heeft dit op je winst?
Vanuit de TU Delft en M3 Consultancy doe ik momenteel onderzoek naar deze challenge. Ik wil hierbij de best practices vinden, de keuzes in kaart brengen en voor de deelnemende bedrijven hun eigen concurrentiepositie wat betreft retourstrategie terugkoppelen.
Bent u een fashion retailer en wilt u ook deze inzichten? U kunt gratis deelnemen aan het onderzoek en u ontvangt een persoonlijk en geanonimiseerd rapport met inzichten. Kijkt u op http://www.m3consultancy.nl/en/current- ... ine-retail voor meer informatie of doe direct mee via https://www.surveymonkey.com/s/retourlogistiek.
Ik ben ook benieuwd naar uw mening: Zijn retouren een noodzakelijk kwaad of kan je ze juist in je voordeel gebruiken? Hoe doet u dat?