Ward schreef:NOP Webdesign schreef:Zoekfunctie kost meeste resources van alles. Mijn webshop cached daar niets aan, omdat mensen allemaal andere zoek opdrachten geven.
Dat is dan een ontwerpfout die je nog eens moet overdenken
Je kunt de opcode van het PHP-script cachen.
Je kunt de doorzochte tabellen cachen.
Je kunt de templates voor zoekresultaten cachen.
+1 Ward! Binnen een webwinkel zijn 4 pagina's over het algemeen "het zwaarste":
- categoriepagina (met/zonder filters)
- productpagina
- vergelijkpagina
- zoekpagina
Als je slim gebruik maakt van caching verlaag je de laadtijd (in ieder geval van het 'gegenereerde' via de server, dus data ophalen uit database) tot 90%. Dat is iets wat Magento bijvoorbeeld verkeerd doet naar mijn idee.
Hoewel mensen verschillend zoeken, is de kans realistisch dat van de 1000 bezoekers, een aantal mensen exact hetzelfde zoeken. Of dat de bezoeker terugkomt op een zoekpagina na het bezoeken van een productpagina. Als er in de tussentijd niets is besteld (en dus geen wijzigingen zijn in voorraad/status/info van de producten) is het onzin om de volledige pagina geheel opnieuw op te halen uit de database; slim cachen.
Zeker niet verkeerd opvatten Wouter, maar hier lijkt kabeltje.com op een categoriepagina heel erg traag (gemiddeld 1-3 seconden puur voor de PHP/MySQL om alles te genereren). Zoekpagina is wel stabieler met gemiddeld 1 seconde. Lijkt er alleen niet op dat hij de resultaten cached; je zou dit nog kunnen overwegen om de snelheid te verhogen.