PostNL prerikelen
Geplaatst: 19 juni 2014
Nu klaag ik niet vaak over PostNL en andere bedrijven.
Maar deze week loopt het echt de spuigaten uit en ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen.
We hebben enkele dingen meegemaakt die ik even wil delen:
1.
Wij hebben een frankeermachine. Daardoor krijgen we voor de brievenbuspost wat korting op de verzending en dit tikt lekker aan als je maar genoeg verstuurd.
We wegen altijd eerst de brief en het aangegeven tarief word dan op de brief geprint.
Voor een brief van 1.92 euro, word er dus 1.68 gefrankeerd...
Echter krijg ik de laatste dagen wat klachten van klanten die opeens moeten bijbetalen om de brief te mogen ontvangen.
Want de post zegt doodleuk dat het voor 1.92 euro gefrankeerd had moeten zijn. (wat dus niet zo is)
We compenseren deze klanten allemaal, daar niet van. Maar dit is volgens mij niet de bedoeling van een frankeermachine.
2. Veel erger...
PostNL heeft voortaan Brievenbuspakketje geloof ik. Dat is een pakketje dat door de brievenbus past.
Wij hebben altijd gewone pakketpost en deze voorzien we van een barcode en dergelijke. Opties zijn handtekening voor ontvangst en track en trace.
De laatste week gebeuren en de vreemdste dingen met alle pakketjes die zo voorzien zijn van een barcode maar toch door de brievenbus passen.
Ze worden bij de pakketdienst uit de sortering gehaald en aan de reguliere post mee gegeven.
En verder worden ze behandeld zoals een normale brief.
Dus opeens geen track en trace, geen handtekening voor ontvangst en niet verzekerd verstuurd.
Terwijl we daar wel gewoon voor betaald hebben.
Deze week 2 pakketjes kwijt geraakt hierdoor.
Volgens track en trace niet meer na te gaan. Blijkt mij navraag dat de PostNL het gewoon als brief behandeld heeft.
Ook al heb ik de volle pond aan pakketkosten betaald. Ook al zitten alle barcodes erop. En ze worden hier opgehaald door de pakketdienst.
Verzekerd verstuurd? Jammer dan.
We zijn deze week voor enkele honderden euro's aan stickers kwijt geraakt. Deze moeten ook weer opnieuw gemaakt worden natuurlijk.
Dus dubbele schade.
Reactie van de PostNL: Jammer meneer. We hebben het gewoon verstuurd als brief.
Als ik dan reageer dat ik er gewoon voor betaald heb dat het als pakket verstuurd moet worden en alle barcodes en dergelijke zitten erop, vertellen ze doodleuk dat als het door de brievenbus past, dan is het een brief. Ongeacht wat je ervoor betaald en wat je erop plakt.
Lekker is dat!
Moet ik eens proberen.
Klant koopt een sticker van 200cm, rekent deze ook af en wij maken een sticker van 50cm. Omdat wij vinden dat dat ook wel past op zijn etalage.
Klant klaagt dat hij iets totaal anders gekocht en afgerekend heeft. En dat ik dan roep dat ie pech heeft.
Zo... dat moest ik even kwijt.
Vind het pure diefstal dit.
We betalen ervoor. Kopen een product bij ze. En ze leveren gewoon iets anders, iets van maar 10% kost van wat ik eigenlijk gekocht heb. Daardoor gaan er dingen fout en ik krijg niet eens mijn kosten terug. Niet eens de kosten voor het product dat ik afgenomen heb bij ze en wat ze niet geleverd hebben.
Maar deze week loopt het echt de spuigaten uit en ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen.
We hebben enkele dingen meegemaakt die ik even wil delen:
1.
Wij hebben een frankeermachine. Daardoor krijgen we voor de brievenbuspost wat korting op de verzending en dit tikt lekker aan als je maar genoeg verstuurd.
We wegen altijd eerst de brief en het aangegeven tarief word dan op de brief geprint.
Voor een brief van 1.92 euro, word er dus 1.68 gefrankeerd...
Echter krijg ik de laatste dagen wat klachten van klanten die opeens moeten bijbetalen om de brief te mogen ontvangen.
Want de post zegt doodleuk dat het voor 1.92 euro gefrankeerd had moeten zijn. (wat dus niet zo is)
We compenseren deze klanten allemaal, daar niet van. Maar dit is volgens mij niet de bedoeling van een frankeermachine.
2. Veel erger...
PostNL heeft voortaan Brievenbuspakketje geloof ik. Dat is een pakketje dat door de brievenbus past.
Wij hebben altijd gewone pakketpost en deze voorzien we van een barcode en dergelijke. Opties zijn handtekening voor ontvangst en track en trace.
De laatste week gebeuren en de vreemdste dingen met alle pakketjes die zo voorzien zijn van een barcode maar toch door de brievenbus passen.
Ze worden bij de pakketdienst uit de sortering gehaald en aan de reguliere post mee gegeven.
En verder worden ze behandeld zoals een normale brief.
Dus opeens geen track en trace, geen handtekening voor ontvangst en niet verzekerd verstuurd.
Terwijl we daar wel gewoon voor betaald hebben.
Deze week 2 pakketjes kwijt geraakt hierdoor.
Volgens track en trace niet meer na te gaan. Blijkt mij navraag dat de PostNL het gewoon als brief behandeld heeft.
Ook al heb ik de volle pond aan pakketkosten betaald. Ook al zitten alle barcodes erop. En ze worden hier opgehaald door de pakketdienst.
Verzekerd verstuurd? Jammer dan.
We zijn deze week voor enkele honderden euro's aan stickers kwijt geraakt. Deze moeten ook weer opnieuw gemaakt worden natuurlijk.
Dus dubbele schade.
Reactie van de PostNL: Jammer meneer. We hebben het gewoon verstuurd als brief.
Als ik dan reageer dat ik er gewoon voor betaald heb dat het als pakket verstuurd moet worden en alle barcodes en dergelijke zitten erop, vertellen ze doodleuk dat als het door de brievenbus past, dan is het een brief. Ongeacht wat je ervoor betaald en wat je erop plakt.
Lekker is dat!
Moet ik eens proberen.
Klant koopt een sticker van 200cm, rekent deze ook af en wij maken een sticker van 50cm. Omdat wij vinden dat dat ook wel past op zijn etalage.
Klant klaagt dat hij iets totaal anders gekocht en afgerekend heeft. En dat ik dan roep dat ie pech heeft.
Zo... dat moest ik even kwijt.
Vind het pure diefstal dit.
We betalen ervoor. Kopen een product bij ze. En ze leveren gewoon iets anders, iets van maar 10% kost van wat ik eigenlijk gekocht heb. Daardoor gaan er dingen fout en ik krijg niet eens mijn kosten terug. Niet eens de kosten voor het product dat ik afgenomen heb bij ze en wat ze niet geleverd hebben.