De knoop doorhakken
Geplaatst: 22 juni 2014
Mijn webshop is volledig in de opstartfase. Het is een webshop in natuurlijke producten, dus shampoos, douchegel, tandpasta e.d. die liefst voor minimaal 99% uit natuurlijke ingrediënten bestaan, milieuvriendelijke en biologische schoonmaakmiddelen en natuurlijke babyproducten (wasbare luiers, natuurlijke babyshampoo, etc.)
Nu heb ik 6 categorieën:
- Kruiden en thee
- Verzorging
- Schoonmaak
- Boeken
- Zaden
- Baby en kind
Via een enquête op Facebookgroepen voor natuurlijke levensstijlen heb ik kunnen achterhalen dat de meeste interesse uitgaat naar de categorie verzorging en dan vooral shampoo en deodorant. Maar daar zaten weinig mensen met kinderen. Op Facebookgroepen voor natuurlijk ouderschap hadden mensen veel interesse in wasbare luiers, wasbare borstvoedingpads e.d. De minste interesse was er voor encyclopediën.
Dus wat leek mij handig: beginnen met inkopen van de producten die in de enquêtes het best naar voren kwamen, dus shampoo, deodorant en wasbare luiers. Dan heb ik in twee van de zes categorieën producten staan en zijn de andere 4 nog even leeg. Die wil ik dan de komende maanden langzaamaan ook gaan vullen.
Maar is dat slim? Mensen komen op mijn webshop terecht en zien 4 lege categorieën. Gebeurt het dan niet dat ze denken: dit is niets. En meteen weer wegklikken? Dus kan ik misschien beter gelijkwaardig de zes categorieën gaan vullen, dus bijvoorbeeld beginnen met 2 of 3 producten per categorie en ze daarna de komende maanden alle zes tegelijk uitbreiden? Dan loop ik de kans dat mensen komen kijken, zes categorieën zien met producten, maar wel maar weinig producten per categorie.
Ik had op dit moment 4 soorten wasbare luiers, handdoeken van 100% bamboe en shampoo en deodorant op het oog om in te kopen. Maar ik durf nog niet helemaal de knoop door te hakken, of dat misschien de tweede manier toch beter is. En ik dus misschien moet gaan voor maar 1 of 2 soorten wasbare luiers en daarnaast geld moet gaan investeren in ook twee boeken, twee soorten schoonmaakmiddelen en een aantal kruiden en zaden.
Hoe hebben jullie de producten verdeeld bij het opstarten van een webshop? Wat is jullie ervaring met bezoekers tijdens de eerste maanden?
Nu heb ik 6 categorieën:
- Kruiden en thee
- Verzorging
- Schoonmaak
- Boeken
- Zaden
- Baby en kind
Via een enquête op Facebookgroepen voor natuurlijke levensstijlen heb ik kunnen achterhalen dat de meeste interesse uitgaat naar de categorie verzorging en dan vooral shampoo en deodorant. Maar daar zaten weinig mensen met kinderen. Op Facebookgroepen voor natuurlijk ouderschap hadden mensen veel interesse in wasbare luiers, wasbare borstvoedingpads e.d. De minste interesse was er voor encyclopediën.
Dus wat leek mij handig: beginnen met inkopen van de producten die in de enquêtes het best naar voren kwamen, dus shampoo, deodorant en wasbare luiers. Dan heb ik in twee van de zes categorieën producten staan en zijn de andere 4 nog even leeg. Die wil ik dan de komende maanden langzaamaan ook gaan vullen.
Maar is dat slim? Mensen komen op mijn webshop terecht en zien 4 lege categorieën. Gebeurt het dan niet dat ze denken: dit is niets. En meteen weer wegklikken? Dus kan ik misschien beter gelijkwaardig de zes categorieën gaan vullen, dus bijvoorbeeld beginnen met 2 of 3 producten per categorie en ze daarna de komende maanden alle zes tegelijk uitbreiden? Dan loop ik de kans dat mensen komen kijken, zes categorieën zien met producten, maar wel maar weinig producten per categorie.
Ik had op dit moment 4 soorten wasbare luiers, handdoeken van 100% bamboe en shampoo en deodorant op het oog om in te kopen. Maar ik durf nog niet helemaal de knoop door te hakken, of dat misschien de tweede manier toch beter is. En ik dus misschien moet gaan voor maar 1 of 2 soorten wasbare luiers en daarnaast geld moet gaan investeren in ook twee boeken, twee soorten schoonmaakmiddelen en een aantal kruiden en zaden.
Hoe hebben jullie de producten verdeeld bij het opstarten van een webshop? Wat is jullie ervaring met bezoekers tijdens de eerste maanden?