Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Karin87
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 juli 2014

Meer ontvangen dan besteld

15 juli 2014

Hallo allemaal,

Ik heb bij een bekende NL webwinkel een artikel besteld, echter is dit artikel per ongeluk 4x naar mij verstuurd ipv 1x. Uiteraard heb ik wel maar voor 1 betaald.
Wat moet ik nu doen? Afwachten? Netjes melden? Te koop aanbieden op marktplaats?

Ik vraag me af wat mijn rechten en/of plichten zijn.

Gr,

Karin
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

15 juli 2014

Hangt ervan af. Heb je fatsoen? Of ben je een gelegenheidsdief(vegge)?

Terugsturen natuurlijk. Als jij je portmonee verliest vind het je vast ook fijn als deze met inhoud aan je geretourneerd wordt.

Maar afgezien van normen en waarden. Ja je hebt een product 3x teveel ontvangen vanwege een fout. Je zult deze moeten retourneren of betalen. Verwar dit niet met als iemand je gewoon iets toestuurd en je moet betalen tenzij je het retour stuurt. Dit is een fout kan gebeuren.

Het feit dat je dit vraagt zegt mij iig al genoeg over je karakter...
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Meer ontvangen dan besteld

15 juli 2014

Ik vraag me af wat mijn rechten en/of plichten zijn.
Rechten en plichten, laat me niet lachen... :lol: Wat dacht je van gewoon melden en laten ophalen / terugsturen? Wat is dat toch met mensen tegenwoordig. Helemaal de weg kwijt.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Meer ontvangen dan besteld

15 juli 2014

Je plicht is om het te melden en te retourneren (uiteraard op kosten verkoper). Jij bent immers niet de eigenaar, dat is de winkel. Als je bereid bent het te houden (4 stuks) dan moet je die ook betalen. En daar kunnen ze dan best achteraf nog een factuur over sturen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

15 juli 2014

Ik zou zeggen meld het. Een nette webwinkel zal je daarbij vragen de producten kosteloos terug te sturen en je een bedankje geven voor je eerlijkheid (zelf zou ik zelfs 2 producten terugvragen en 1 laten houden als bedankje). Doe je dat niet, dan loop je de kans dat de webwinkel er later achter komt en alsnog vraagt deze terug te sturen. Je bent dan ook wettelijk verplicht dat te doen. Gebruik je de producten of heb je ze dan als verkocht? Dan kan de webwinkel de kosten wel op je verhalen. Zie ook de gevallen waar geld naar een verkeerd rekening nummer werd overgemaakt en later teruggevorderd wordt.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Alfatrion
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 juli 2012

Re: Meer ontvangen dan besteld

16 juli 2014

Wat is dat toch met die ondernemers hier... iemand vraag om de rechten en plichten en er wordt meteen uitgegaan van het slechtste. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten!
Rechten en plichten, laat me niet lachen... :lol: Wat dacht je van gewoon melden en laten ophalen / terugsturen? Wat is dat toch met mensen tegenwoordig. Helemaal de weg kwijt.
Wat dacht je van:
  • Je hoeft het product niet te verzenden, maar kunt volstaan met de mededeling dat de verkoper het product maar moet komen ophalen;
  • Je hebt een retentierecht op deze goederen, tot het moment waarom de verkoper de verzendkosten heeft betaald (art. 7:29 BW);
  • Het risico op deze goederen blijft bij de verkoper liggen zodat verzending voor zijn risico is;
  • En afhankelijk van de omstandigheden, je hebt een schadebeperkingsplicht en moet het product daarom verkopen (art. 6:101 BW).
Maar ook:
  • Je mag het product houden als je een consument bent, omdat je niet hebt gevraagd om de levering van deze goederen (art. 7:7 lid 2 BW). Dit laatste is een beetje zuur als het om een oprechte fout gaat, en ik zou hier zelf ook niet snel een beroep doen. Wel als de verkoper weigert om het product op te halen en ook geen verzendkosten betaald. Dan gaat het ding in de prullenbak.
Gebruik je de producten of heb je ze dan als verkocht? Dan kan de webwinkel de kosten wel op je verhalen. Zie ook de gevallen waar geld naar een verkeerd rekening nummer werd overgemaakt en later teruggevorderd wordt.
Bij dit laatste betreft het een onverschuldigde betaling ex art. 6:203 BW. Het gaat hier niet om kosten, maar het terugvorderen van het goed dat gegeven is. Als het goed verkocht is dan gaat dat niet. En de aankoopprijs kan niet gevorderd worden, omdat hiervoor geen rechtsgrond bestaat. In dat geval zou een vordering gebaseerd moeten worden op de ongerechtvaardigde verrijking ex art. 6:212 BW. In dat geval moet de ontvanger de schade vergoeden tot het bedrag waarmee de ontvanger verrijkt is. Tussen het bedrag waarmee de verzender is verarmt en het bedrag waarmee de ontvanger is verrijkt moet verder een oorzakelijk verband bestaan. En tot slot moet de verrijking ongerechtvaardigd zijn. Dit betekent dat er geen wettelijke of contractuele rechtsgrond voor de verrijking mag bestaan.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Meer ontvangen dan besteld

16 juli 2014

Wat is dat toch met die ondernemers hier... iemand vraag om de rechten en plichten en er wordt meteen uitgegaan van het slechtste. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten!
Deze zin. De intentie lijkt mij daarmee wel duidelijk toch?
Wat moet ik nu doen? Afwachten? Netjes melden? Te koop aanbieden op marktplaats?
 
Alfatrion
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 juli 2012

Re: Meer ontvangen dan besteld

16 juli 2014

Rudy,

Het maakt mij niet uit wat de intentie van TS is. Alleen het feit dat hij/zij om informatie vraagt zou voldoende moeten zijn om deze persoon vriendelijk te woord te staan. En geen antwoord is altijd nog beter dan het creëren van een vijandige sfeer.

Ik lees in het bericht van Karin vooral de vraag: "Hoe moet ik hiermee omgaan?" Deze vraag wordt niet beantwoord met "Wat goed dat je eerst denkt en dan pas doet", maar er komt een partij bagger. En zelfs als TS minder eerbare intenties heeft, dan is dat nog steeds geen reden om je zo te laten gaan.

En ik vind dat een moderator een voorbeeldfunctie heeft en een dergelijke vijandige sfeer moet tegengaan, niet daar aan mee doen. Bah.

Zou jij ook zo reageren als een van jullie ouders of je vriend of vriendin deze vraag stelt? Wordt dit dan als geaccepteerd gedrag gezien? Het enige wat TS daarvan leert is dat hij/zij hier vooral geen vragen moet stellen. Dan krijg je dat elders vragen gesteld gaan worden of dat er gehandeld wordt voordat er geïnformeerd gaat worden. In beide gevallen ben jij je invloed kwijt.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

17 juli 2014

Je mag het product houden als je een consument bent, omdat je niet hebt gevraagd om de levering van deze goederen (art. 7:7 lid 2 BW). Dit laatste is een beetje zuur als het om een oprechte fout gaat, en ik zou hier zelf ook niet snel een beroep doen. Wel als de verkoper weigert om het product op te halen en ook geen verzendkosten betaald. Dan gaat het ding in de prullenbak.
Als je dam toch informatie geeft, geef dan wel correcte informatie.

Het artikel waarnaar je nu verwijst heeft een andere hoedanigheid.

De txt:
De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
Dat is voor die boekjes, slippen, en andere ongein die je vroeger opgestuurd kreeg met verzoek tot betaling.

In dit geval is het overduidelijk een logistiek proces waar een fout is ingeslopen. Immers is het een besteld product maar waar per ongeluk 4 stuks van geleverd zijn ipv 1.

Ik vind het een plicht om dat ook dan te melden aan de leverancier welke op zijn beurt een nette pickup kan regelen. Daar zal een ondernemer echt wel met zijn klant aan uitkomen.

Het feit dat de TS direct "Te koop aanbieden op marktplaats" roept, is een stok duwen in een wespennest. Menig webwinkelier die hier ook aanwezig is werken dag en nacht om hun toko online te houden. We maken wekelijks wel een vreemde vorm van oplichting (bewust en onbewust) mee.. dus ja ik ben ook van mening dat deze uitspraak hier niet thuishoort en dat iedereen die even gezond nadenkt gewoon de leverancier een mailtje stuurt met de situatie.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

17 juli 2014

Wat dacht je van:
  • Je hoeft het product niet te verzenden, maar kunt volstaan met de mededeling dat de verkoper het product maar moet komen ophalen;
  • Je hebt een retentierecht op deze goederen, tot het moment waarom de verkoper de verzendkosten heeft betaald (art. 7:29 BW);
  • Het risico op deze goederen blijft bij de verkoper liggen zodat verzending voor zijn risico is;
  • En afhankelijk van de omstandigheden, je hebt een schadebeperkingsplicht en moet het product daarom verkopen (art. 6:101 BW).
Maar ook:
  • Je mag het product houden als je een consument bent, omdat je niet hebt gevraagd om de levering van deze goederen (art. 7:7 lid 2 BW). Dit laatste is een beetje zuur als het om een oprechte fout gaat, en ik zou hier zelf ook niet snel een beroep doen. Wel als de verkoper weigert om het product op te halen en ook geen verzendkosten betaald. Dan gaat het ding in de prullenbak.
Zo! Je zal een klant hebben die werkelijk zo reageert. Bovenstaande komt een beetje over als die reclame: je hebt mensen die van voetbal houden, en mensen die voetballen houden.

Ik kan het hier alleen eens zijn met Rudy. Rechten en plichten? Gewoon even melden en terugsturen... Sommige mensen.. Helemaal de weg kwijt. ;-)
 
Gebruikersavatar
Dennis1
Berichten: 495
Lid geworden op: 26 september 2011
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

17 juli 2014

Wat wettelijk kan en mag staat vaak los van gewoon een beetje gezond verstand en goede wil.

Als iedereen alles letterlijk zou nemen en alleen maar stipt via de regels die er zijn zou leven, dan zou het een zuur leven zijn.

Gewoon even gezond nadenken en menselijk zijn.
Je ontvangt een product dat je niet besteld hebt. Dan kun je ervan uit gaan dat het niet zo bedoeld is.
Een beetje fatsoen en je neemt contact op met diegene die het verkeerd verstuurd heeft, regelt iets met het terugsturen en we zijn allemaal happy.

Ja maar... het mag!
Ja en?

Ik heb ooit eens geld overgeboekt naar een verkeerd nummer.
Zie dat zonder medewerking van de ontvanger nog maar eens terug te krijgen.

De bank mag je die gegevens niet geven, maar ze kunnen de ontvanger wel erop attenderen.
Maar het is bij de gratie van de ontvanger of deze je het geld wil teruggeven.
Geeft ie het niet terug, is het pech voor mij. En ja... dan kunnen we weer allerlei stappen gaan proberen te doorlopen....

Maar is dat nou de manier van samenleven?
Leven en laten leven.

Als je post van je buren per ongeluk in jouw bus krijgt, gooi je het dan weg? Of breng je het even bij je buren langs?
Zo ook met alle andere dingen.
 
Alfatrion
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 juli 2012

Re: Meer ontvangen dan besteld

20 juli 2014

Ik kan het hier alleen eens zijn met Rudy. Rechten en plichten? Gewoon even melden en terugsturen... Sommige mensen.. Helemaal de weg kwijt. ;-)
En waarom zou de ontvanger de kosten van verzending en het risico, dat er onderweg iets mee gebeurt, moeten dragen?
De bank mag je die gegevens niet geven, maar ze kunnen de ontvanger wel erop attenderen.
Daar vergis je je in. Er komt een punt waarop de bank verplicht is om je de gegevens te geven.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Meer ontvangen dan besteld

20 juli 2014

De opmerking van rudy rechten en plichten, gewoon melden is idd de juiste. Dat de verkoper de kosten / risico voor de terugzending draagt lijkt me ook duidelijk. Als ze daar moeilijk over doen kun je idd naar wetteksten kijken. Ook bij een webshop werken mensen die fouten maken.
De webshop zal het normaal kunnen laten ophalen op hun kosten. Risico van transport is dan voor hun rekening. Probleem opgelost.

Het is apart dat iets wat gewoon simpel weer moet uitmonden in een regeltjes discussie.

Mocht je dit als webshop overkomen moet je natuurlijk ook kijken wat voor jou de kosten van het terugsturen zijn, controle van de artikelen.
Als voorbeeld wij hebben we eens een fout gemaakt bij onze leverancier, verkeerde maat besteld en geleverd. Klant krijgt dan alsnog je juiste maat. Wat doe je met de verkeerde maat. Als ik ups moet laten afhalen kost dat al snel 10 euro. daar komt nog tijd bij aanmaken retouropdracht, email naar de klant sturen, product weer uitpakken, controleren.
Als het product mij inkoop 15 euro kost moet laat ik het de klant gewoon houden omdat het me ander meer kost om het terug te halen. Klant blij, ik tijd over om aan andere klanten te besteden, einde verhaal.
 
goudviske
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 februari 2015

Re: Meer ontvangen dan besteld

01 februari 2015

Als je een bedrag op je rekening krijgt gestort wat niet voor jou bedoeld was, dan dien je dit terug te storten, omdat er sprake is van ''onrechtmatige verrijking'' en dat is bij wet verboden.
 
cristallo
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 september 2009

Re: Meer ontvangen dan besteld

01 februari 2015

TS: Je kunt je afvragen wat je zou doen als je 4 stuks had besteld/betaald en er maar 1 geleverd had gekregen. Foutje leverancier, kan gebeuren, maar dat meld je toch ook? Lijkt me heel logisch, van beide kanten.

Wat retourkosten betreft kan de leverancier een keuze maken of-ie de 3 stuks retour wil, maar die neemt in dat geval echt wel de kosten voor zijn rekening.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

02 februari 2015

100% eens met Rudy. Raar om te discussiëren over regels. Wetten en regels zijn noodzakelijk om orde te handhaven, maar onethisch handelen dient naar mijn mening altijd collectief afgekeurd te worden. Dit is mijns inziens sowieso onethisch, dan is het voor mij irrelevant of het ook onwettig is. Omgekeerd ben ik ook een voorstander het verdedigen van onwettig handelen, als het niet onethisch. Het wordt inderdaad een zure en droevige wereld, als we enkel kijken naar of iets conform de wetten en regels is.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Meer ontvangen dan besteld

02 februari 2015

Het lijkt me een trol berichtje.. dat je hier serieus over nadenkt en een post voor maakt. Maargoed, ik kan me ook vergissen in de mensheid natuurlijk
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Meer ontvangen dan besteld

03 februari 2015

dat je hier serieus over nadenkt en een post voor maakt.
vreemde opmerking. Jij leest alles ook en denkt er over na en plaats jouw post. Dat is toch precies hetzelfde?
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Meer ontvangen dan besteld

12 februari 2015

dat je hier serieus over nadenkt en een post voor maakt.
vreemde opmerking. Jij leest alles ook en denkt er over na en plaats jouw post. Dat is toch precies hetzelfde?
Nee Paul, dat is niet hetzelfde. Als een winkel mij iets teveel stuurt. Dan beslis ik thuis wel hoe ik het aanpak. Kans is groot dat ik de winkel even inlicht. Ik zal geen berichtje maken op een webwinkelforum om te kijken hoe me zal reageren als ik aangeef dat ik het misschien wel hou en lekker niets tegen winkel X zeg.

Persoon heeft 1 bericht gemaakt, het is gewoon trollen

Kom op zeg!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Meer ontvangen dan besteld

12 februari 2015

@royk
Ik zie nu wat je bedoelt bij nogmaals lezen. Ik las het eerst dat je reageerde op de post voor de jouwe. Maar jij hebt het over de beginpost.
 
Royk
Berichten: 280
Lid geworden op: 20 december 2013

Re: Meer ontvangen dan besteld

16 februari 2015

@royk
Ik zie nu wat je bedoelt bij nogmaals lezen. Ik las het eerst dat je reageerde op de post voor de jouwe. Maar jij hebt het over de beginpost.
8) :lol: opgelost :)
 
kleinex33
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 september 2021

Re: Meer ontvangen dan besteld

08 september 2021

Beste 

Ik heb 4 maanden geleden een product dubbel geleverd gekregen. Met enkele weken tussen beide leveringen.
Ik heb het bedrijf/ medewerker direct gecontacteerd en een commercieel voorstel gevraagd, stel me een prijs voor en ik wil nadenken dit artikel dubbel aan te kopen.

Ze konden me €3 korting geven op een product van €40. Dit aanbod heb ik vriendelijk geweigerd.
Hierdoor vroegen ze me het product terug te sturen, op hun kosten, maar door moeilijke werkuren heb ik geen mogelijkheid deze zelf op de post te doen.
We zijn dan overeengekomen dat ze het product zelf zouden komen ophalen (ondanks de enorme afstand).

We zijn nu 4 maanden verder en heb niets meer van hen gehoord.
Wat doe ik nu? 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

08 september 2021

Een webwinkel runnen en geen mogelijkheid zien iets op de post te doen? Vreemd! Veel postbalies zijn soms tot 10 uur in de avond open.Ook vreemd dat je van een product van slechts 40€ niet één op de plank kunt houden en ook vreemd dat er dan kennelijk helemaal geen voorraad nodig is van het betreffende product.
Nogmaals een bericht sturen zou ik zeggen en de leverancier oproepen het bestelde product op te halen omdat het anders "vernietigd" wordt.
 
kleinex33
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 september 2021

Re: Meer ontvangen dan besteld

09 september 2021

Een webwinkel runnen en geen mogelijkheid zien iets op de post te doen? Vreemd! Veel postbalies zijn soms tot 10 uur in de avond open.Ook vreemd dat je van een product van slechts 40€ niet één op de plank kunt houden en ook vreemd dat er dan kennelijk helemaal geen voorraad nodig is van het betreffende product.
Nogmaals een bericht sturen zou ik zeggen en de leverancier oproepen het bestelde product op te halen omdat het anders "vernietigd" wordt.
Beste Bart 

Bedankt voor je reactie.

Even voor de duidelijkheid, ik ben een klant en heb online iets aangekocht. Ik run dus niet zelf een webshop.
Het postkantoor het dichtste bij mijn werk is enkel van 9u-17u open en uitzonderlijk twee dagen in de week tot 18u. Wat dus voor mij moeilijke uren zijn.
Ik werk van 9u-17u30 en tijdens mijn werkuren naar daar rijden is geen optie.

De situatie is dus iets ander als dat jij hierboven beschrijft.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

09 september 2021

Wat doe ik nu? 
Nog eens melden en direct een deadline afspreken. Als het niet voor 1 oktober is opgehaald gooi je het artikel weg.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

09 september 2021

Dan hoorde dit onderwerp hier ook helemaal niet thuis: dit is een forum voor webwinkeliers en niet voor consumenten. Niettemin: succes en als het niet wordt afgehaald  kun je het gewoon op marktplaats.nl zetten volgens mij!
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

09 september 2021

Er zijn ook andere vervoerders, zoals DHL en DPD. Er is vast wel een servicepunt dat in de buurt zit. Servicepunten zitten ook in winkels en supermarkten.
 
Amel
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 februari 2021
Contacteer:

Re: Meer ontvangen dan besteld

15 oktober 2021

ZE zullen het wel aapreciëren als je het gaat melden. Het kan zin dat je het zelfs niet moet terugsturen. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht