Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Ik ben even in twijfel gebracht over het feit dat er btw geheven moet worden over verzendkosten.

Is het zo dat je ook btw moet rekenen over de verzendkosten naar de particulier toe?
Wordt dit dan 8,03 ipv 6,75. Ik zie dit namelijk bij geen een webshop die ik tot nu toe tegengekomen ben.
Op de site van de belastingdienst kan ik ook niets vinden.

N.B. Ik heb een webwinkel via mijnwebwinkel.nl en wanneer ik de functie inschakel om ook btw te heffen over de verzendkosten dan rekent hij ook 6,75 alleen staan er dan btw kosten op het factuur.

Graag jullie reactie.

Groet,
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Ja, je dient BTW te rekenen over de verzendkosten die jij in rekening brengt aan de klant. Als je dus 6.75 euro over wilt houden dan wordt dat inderdaad 8.03 euro.

Hier zijn echter wel wat leuke uitzonderingen op (als je bijv. voedingsmiddelen verkoopt) Staat ook wel op de sites van belastingdienst en dergelijk :) echter in bijna alle gevallen dien je netjes 19% BTW te heffen over de verzendkosten.
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Oke, thnx.

Heb je ook de link van de belastingdienst voor het heffen van btw over verzendkosten. Ik kan hem nl. niet vinden (of ik zoek niet goed :P )
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

niet belastingdienst... maar wet op de omzetbelasting:
"Portokosten die bij de levering van goederen in rekening worden gebracht,
behoren tot de vergoeding waarover belasting is verschuldigd.
Hierbij is hetzelfde BTW-tarief van toepassing als dat van die goederen."
Foutje van de mod... staat dus niet letterlijk (meer) in de wet op OB...
(thx Wouter)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Oke, maar waarom berekenen de meeste webshops dit dan niet door aan hun klanten? Dragen zij zelf deze kosten?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Elke webshop berekend dit door aan de klanten... Kan en mag niet anders... zodra je verzendkosten in rekening brengt is dit bedrag inclusief BTW. Staat er misschien niet bij maar is wel zo...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Even beetje off-topic;

Eentje, dat citaat van jouw kom je overal op internet tegen, behalve in de betreffende wet zelf..
http://www.st-ab.nl/wetten/0677_Wet_op_ ... Wet_OB.htm

Iemand heeft een keer gepretendeerd alsof het een letterlijk citaat (pleonasme) was, maar in de wet staat dit niet vermeld.
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Dus het maakt niet uit of je 6,75 rekent en de btw wel of niet vermeldt. Dan draag je dus in feite het verschil zelf (die 1,05). Want klanten gaan dan mijn inziens geheid naar de concurrent als je 8 euro in rekening gaat brengen. Of is mijn gedachten gang dan fout?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Dus het maakt niet uit of je 6,75 rekent en de btw wel of niet vermeldt. Dan draag je dus in feite het verschil zelf (die 1,05). Want klanten gaan dan mijn inziens geheid naar de concurrent als je 8 euro in rekening gaat brengen. Of is mijn gedachten gang dan fout?
Als je 6.75 rekent dan vang je feitelijk 5.67 euro. De rest gaat naar de belastingdienst. Je rekent dus verzendkosten onder jouw inkoopprijs. Vrij veel webshops doen zoiets en verwerken dit verschil in hun marge van de producten die ze verkopen.

Als je aan bedrijven levert dan dien je wel te zorgen dat je een kloppende BTW factuur stuurt, anders kunnen zij de BTW niet terugvorderen van de belastingdienst. Bij levering aan consumenten is dit niet verplicht, maar het staat wel netjes als je een BTW factuur levert bij de bestelling.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Even beetje off-topic;

Eentje, dat citaat van jouw kom je overal op internet tegen, behalve in de betreffende wet zelf..
http://www.st-ab.nl/wetten/0677_Wet_op_ ... Wet_OB.htm

Iemand heeft een keer gepretendeerd alsof het een letterlijk citaat (pleonasme) was, maar in de wet staat dit niet vermeld.
I stand corrected.

Maar in ieder geval is het een dienst die jij als winkel aanbied aan de klant en op het leveren van diensten moet BTW berekend worden...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Het is weer helemaal duidelijk.

Thnx voor de info!
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

11 november 2010

Het is vrij simpel: die verzendkosten worden gewoon als omzet gezien en aldus moet je daar omzetbelasting over afdragen.

Dat je denkt dat je dat bij veel webshops niet ziet komt óf omdat idd veel beginnende webshops het niet doorhebben en die hele regeling pas later snappen ( en dan dus beseffen dat ze idd geld hebben bijgelegd) óf omdat veel webshops die al succes hebben, gewoon minder verzendkosten betalen dan het standaard TNT tarief of een deel van de verzendkosten voor eigen rekening nemen.

Het wordt trouwens helemaal vervelend als je naar elders in Europa (Belgie bijv.) wilt versturen. Dat is al veel duurder.. en dan moet je ook nog de btw erop gooien. En dan aan de klant uitleggen als je pech hebt. Want de klant heeft even op de TNT site gekeken en "hallo de TNT rekent 25,20 , waarom moet ik dan €30 euro betalen??" ... sja... :roll:

Het kan ook nog heel ingewikkeld worden trouwen als je postagentschap het niet helemaal snapt. Als je een pakket verstuurt als "zeker pakket" dan zit daar wel weer btw in. Maar dan wel weer op een ingewikkelde manier die dus de gemiddelde postagentschap medewerker/eigenaar niet helemaal snapt. Voor je't weet heb je maanden later dus inene 100 btw bonnen liggen die waarschijnlijk verkeerd zijn ingevuld. :roll:
 
creabea
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 december 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

30 december 2010

Vraagje: mag je als webwinkel 6,75 berekenen voor een bestelling, die achteraf toch door de brievenbus kan voor 2,64?
Dus wel laten de 6,75 laten betalen en maar voor 2,64 verzenden? Of krijg je daar problemen mee
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

30 december 2010

Vraagje: mag je als webwinkel 6,75 berekenen voor een bestelling, die achteraf toch door de brievenbus kan voor 2,64?
Dus wel laten de 6,75 laten betalen en maar voor 2,64 verzenden? Of krijg je daar problemen mee
Problemen met de belastingdienst? Ik denk eerder met de klant :D

De in rekening gebrachte verzendkosten moet je als omzet boeken, het bedrag aan postzegels zijn gewoon kosten.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

30 december 2010

Waarom zou dat niet mogen? Het mag alleen niet als je in de algemene voorwaarden hebt staan dat de verzendkosten berekend worden aan de hand van het tatief van TNT.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
creabea
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 december 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

30 december 2010

"komen de verzendkosten hier nog bij.(tnt-tarief) "
Staat in de algemene voorwaarden, dus als de klant op zijn strepen gaat staan moet die 4 euro terug?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

30 december 2010

Misschien... het zou misleiding kunnen zijn. Als klant zou ik het in ieder geval niet prettig vinden...

Dus de afweging is volgende... wil je een klant die moord en brand (kan) schreeuwen voor 4 euro of liever een excuus email sturen met sorry voor de vergissing en het teveel betaalde komt zo spoedig mogelijk terug en een tevreden klant die nog eens koopt en haar vriendinnen over deze positieve ervaring vertelt?
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

30 december 2010

Ik zou dat gewoon terugbetalen, uit mezelf.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

31 december 2010

Wat ik altijd doe bij iets wat toch als brievenbuspost verzonden kon worden, terwijl het tarief voor pakketpost is betaald, is een kortingscode t.w.v. 2 euro sturen voor een volgende aankoop (dit bedrag is namelijk het verschil tussen wat ik reken voor brievenbuspost en pakketpost).

Heb dit jaar slechts 1 klant gehad die vroeg of ze die 2 euro teruggestort kon krijgen i.p.v een kortingscode (wat ik natuurlijk ook prima vond).
 
forelvisser
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 december 2010
Locatie: Swifterbant
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

31 december 2010

Hallo,

Mag je als webwinkel ook een kadobon geven i.p.v geld terug als men een artikel terug stuurt.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

31 december 2010

Je mag het aanbieden maar de klant heeft recht op geld retour.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
forelvisser
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 december 2010
Locatie: Swifterbant
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

31 december 2010

oke bedankt voor het antwoord

januari wil ik een webwinkel beginnen waarschijnlijk via mijn webwinkel (van logivert).
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

03 januari 2011

Maar in ieder geval is het een dienst die jij als winkel aanbiedt aan de klant en op het leveren van diensten moet BTW berekend worden...
Dat is de fiscale "fictie" die je mag gebruiken bij gebrek aan beter. In principe moet het namelijk naar rato van de omzet.

Rekenvoorbeeld. Als je voor € 20 levert aan boeken in het 6% omzetbelastingtarief plus € 10 voor een dvd in het 19% omzetbelastingtarief, moet je de btw over de toegevoegde verzendkosten in de verhouding 2 : 1 uitsplitsen in 6% : 19%. Uitgaande van € 6,75 verzendkosten exclusief btw komt er dan dus 6% * (2 / 3) * € 6,75 btw bij voor het lage btw-tarief en 19% * (1 / 3) * € 6,75 voor het hoge btw-tarief.

Pas als je bijkomende kosten administratief niet naar rato kunt uitsplitsen, geldt de vereenvoudigde argumentatie "verzenden is een dienst" en moet je over onder meer verzendkosten en transactiekosten noodgedwongen 19% btw rekenen.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

03 januari 2011

Rekenvoorbeeld. Als je voor € 20 levert aan boeken in het 6% omzetbelastingtarief plus € 10 voor een dvd in het 19% omzetbelastingtarief, moet je de btw over de toegevoegde verzendkosten in de verhouding 2 : 1 uitsplitsen in 6% : 19%. Uitgaande van € 6,75 verzendkosten exclusief btw komt er dan dus 6% * (2 / 3) * € 6,75 btw bij voor het lage btw-tarief en 19% * (1 / 3) * € 6,75 voor het hoge btw-tarief.
Hoe kom je daar bij? Nieuw belastingstelsel per 2011 ofzo? Het is altijd zo geweest dat je de BTW op verzendkosten helemaal niet mag splitsen. Als je meerdere goederen levert van verschillende BTW tarieven, geldt altijd het hoogste tarief. Dus 1 boek + 1 dvd = 19% BTW afdragen over de verzendkosten.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Niks nieuw belastingstelsel.

Is altijd al zo geweest.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Hoe kom je daar bij? Nieuw belastingstelsel per 2011 ofzo?
Dit was het antwoord van een fiscaal jurist van de Belastingdienst op vragen van mij. Het was mij namelijk ook opgevallen dat veel webwinkels, waaronder enkele hele grote, verzuimen btw te rekenen over kosten. Schrijf een brief naar de Inspecteur (extra beleefd met hoofdletter), wacht zes weken op een ontvangstbevestiging en wacht nog eens zes weken op een antwoord...

Er is een hele duidelijke reden waarom je btw moet rekenen over verzendkosten voor hetzelfde btw-tarief als de geleverde goederen. Dit voorkomt malversaties door creatief boekhouden, bijvoorbeeld een lage verkoopprijs inclusief btw combineren met hoge portokosten exclusief btw.

Om bij het voorbeeld te blijven: maar 6% rekenen bij de ene klant die alleen twee boeken bestelt en de volle mep 19% bij een andere klant die dezelfde twee boeken plus een dvd bestelt, is onhandig. Bij een gelijksoortige levering van identieke goederen hoor je op dezelfde belasting uit te komen. Voor kopers is dat redelijker, want zij betalen die belasting. Bij twee vergelijkbare, opeenvolgende bestellingen kun je niet ineens substantieel meer belasting in rekening brengen enkel en alleen omdat de koper toevallig een dvd heeft meebesteld.

Je hoort de btw naar rato te splitsen en je mág 19% rekenen als je daartoe administratief niet in staat bent. Als je webwinkelsoftware die splitsing niet kan maken op basis van de geleverde goederen of maar één btw-tarief kent voor de verzendkosten, mag je 19% rekenen.

Dat laatste lijkt mij verre van ideaal, want de fiscus stelt zich in toenemende mate op het standpunt dat fatsoenlijke software die splitsing makkelijk kan maken.
Producten en diensten met verschillende tarieven
Verkoopt u goederen of diensten waarvoor verschillende btw-tarieven gelden? Dan moet u in uw administratie rekening houden met de verschillende tarieven. U kunt bijvoorbeeld zowel de verkopen als de ontvangsten voor goederen en diensten die onder het 6%-tarief vallen, apart registreren. Met een modern afrekensysteem is het al snel mogelijk om een goede splitsing van de verkopen naar verschillende tarieven vast te leggen.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Toen ik 2 jaar geleden overstapte naar een nieuwe boekhoudster, vertelde ze mij dat ik BTW moest afdragen over de verzendkosten, wat ik dus niet deed. Vond ik een vreemd verhaal, aangezien ik daarvoor mijn boekhouding jaarlijks afleverde bij een duur en gerenommeerd administratiekantoor. Dan hadden zij me er wel op geattendeerd.

Vervolgens heb ik de Belastingtelefoon gebeld, die mij dit bevestigde. Niks over na rato splitsen.

Misschien is dat splitsen toegestaan, maar dat gaat nogal ver. Ik vraag me af of er webwinkel software is die het zo kan splitsen zoals je rekenvoorbeeld. Als er op je factuur staat "2 boeken 6%" en "1 dvd 19%" zal je onderaan de streep gewoon 19% moeten afdragen over de verzendkosten. (zelf heb ik bij elke webshop het meest voorkomende BTW tarief ingesteld en pas ik dit evt later handmatig aan)

Ik zie het op internet ook niet anders staan, dan wat mij reeds bekend was:

Gemengde verzending, dan 19%
Op portokosten van verzendingen van artikelen waarop verschillende BTW-tarieven van toepassing zijn, dient u het hoogste BTW-tarief toe te passen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Niet de BelastingTelefoon bellen, want die wordt veelal bemand door economiestudenten die een telefoonscript afdraaien. Neem rechtstreeks contact op met de inspecteur en vraag die om een beslissing. Dan heb je zekerheid en kunnen er later geen vervelende discussies ontstaan.

De reden waarom het naar rato zou moeten, staat in wezen ook in de Wet op de omzetbelasting 1968. Als je goederen levert, is het verzenden geen dienst meer, maar een integraal onderdeel van de totale prijs (omzet). Zijn er verschillende btw-tarieven van toepassing op die prijs, dan gelden die naar rato ook voor alle bijkomende kosten.

Je kunt het ook omgekeerd beargumenteren. Als je "gratis thuisbezorgd" aanbiedt, dan zijn de verzendkosten verwerkt in de prijs van de producten. Verplaats je die kosten van de prijs per product naar een aparte post op de factuur, dan is een splitsing naar rato de zuiverste berekening.

Om het dan maar helemaal ingewikkeld te maken: dit geldt niet alleen voor verzendkosten, maar ook voor alle andere bijkomende kosten. Denk vooral aan accijnzen, het verpakken en transactiekosten.

Als je verpakkingen verkoopt, reken je daarover 19% btw. Breng je een verpakking echter apart in rekening als je daarin een boek verzendt, dan geldt ook voor de verpakking het 6%-tarief. Product en verpakking zijn dan fiscaal één geheel. Uitsluitend wanneer de verpakking apart een blijvende waarde heeft, geldt daarvoor een apart tarief.

Voor kerstpakketten geldt iets vergelijkbaars. Die mag je niet in als één product factureren met 19% btw als er ook levensmiddelen inzitten waarvoor het 6%-tarief geldt. Zelfs als je kerstpakketten verkoopt voor een vaste prijs van bijvoorbeeld € 50, zul je de btw op de factuur moeten uitsplitsen.

Als je er niet uitkomt, doe je er overigens wel verstandig aan 19% btw te rekenen. Te veel omzetbelasting afdragen vindt de Belastingdienst niet erg; problemen krijg je pas als je te weinig of helemaal geen omzetbelasting afdraagt.

Makkelijk is het allemaal niet. In de praktijk maak je op internet wel vaker rare constructies mee. Een van mijn concurrenten heeft een bestelsysteem waarin de klant zelf moet opgeven of btw van toepassing is. Die webwinkelier gaat ervan uit dat er soms geen btw in rekening mag worden gebracht (bij een intracommunautaire levering) en dus dat de klant beter weet dan hij of er omzetbelasting betaald moet worden. Als je kiest voor "geen btw", krijg je de bestelling inderdaad, gewoon binnen Nederland, geleverd zonder btw.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Het is dat Webwinkelforum nog geen knop heeft voor een "Reus" voor een goede post zoals bijvoorbeeld HL.nl heeft, anders had ik er bij de post van Ward even op geklikt.

Ik denk trouwens dat zo'n beetje alles over BTW over verzendkosten wel gezegd is. Meer discussie zorgt alleen maar voor meer onnodige verwarring. Het is misschien handig om er een sticky oid. van te maken en de informatie van Ward in een beknopte uitvoering handig in de start post te zetten als naslagwerk voor mensen die nog met deze vraag zullen komen.
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Btw over verzendkosten webshop

04 januari 2011

Heel fijn om zo duidelijk de uitleg te lezen (moet zeggen dat ik dat bij Wards posten vaker vind, chapeau!). Bedankt.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht