Pagina 1 van 1
ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mobile4You
Beste mede-forumers,
Sinds een aantal dagen liggen wij in de clinch met de consumentenbond. Via Klachtenkompas.nl bieden zij de mogelijkheid om anoniem een klacht te plaatsen over bedrijven, waarop deze bedrijven vervolgens kunnen reageren. Op zich een prima initiatief (waar er al héél veel van zijn) alleen worden wij nu geteisterd door een vermeende concurrent die allerhande verzinsels over onze webshop op deze website plaatst. Inmiddels hebben wij contact hierover gehad met de consumentenbond en krijgen wij het onderstaande antwoord:
Klachtenkompas.nl is bedoeld als platform waarop klanten en bedrijven in het openbaar hun geschillen kunnen oplossen, op basis van de geldende wet- en regelgeving. Dat er over een bedrijf geklaagd wordt, zit in de aard van de zaak.
Onze ervaring leert dat pakweg 1% van alle zakelijke transacties tot klachten leidt. Klachtenkompas.nl kenmerkt zich daardoor dat bedrijven kunnen laten zien dat ze de klachten van hun klanten serieus nemen. Een via het kompas opgeloste zaak kan daarbij als extra verkoopargument dienen: alle bedrijven genereren klachten, maar het is de manier waarop deze opgepakt en opgelost worden, die alsnog tot aanbeveling kan strekken. Want een naar behoren gecorrigeerde fout is een bewijs van goodwill.
Dat is de reden waarom we klachten nooit op verzoek van een bedrijf verwijderen. Dit zou namelijk betekenen dat een terechte klager door het bedrijf de mond gesnoerd kan worden.
We raden u daarom aan, de klachten over uw bedrijf op klachtenkompas.nl naar behoren op te pakken en op te lossen en aan de klagers te verzoeken om dit via het platform aan te geven, zodat duidelijk wordt dat ook onze webshop deze wettelijke verplichting serieus neemt.
Alle verdere discussie over dit onderwerp beschouwen we als gesloten.
We hopen u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Sitebeheerders Consumentenbond
Wij voelen dit toch als een vorm van smaad en weigeren om online op klachten te reageren. Wij bieden onze klanten en goede klantenservice en hebben nog nooit met dit soort websites te maken gehad.
Wat denken jullie hier nu van? en wat kunnen wij hieraan doen?
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Jan Roelofsen
Alle verdere discussie over dit onderwerp beschouwen we als gesloten.
...Door de sitebeheerders...
Wat een bullshit zeg

Wederom sterk staaltje arrogantie van mensen die de verkeerde rol op de verkeerde werkplek hebben aangemeten gekregen.
Ik zou een blog maken en via socialmedia verspreiden; de juiste mensen een @ geven.
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mick
Mobile4You schreef:Beste mede-forumers,
Sinds een aantal dagen liggen wij in de clinch met de consumentenbond. Via Klachtenkompas.nl bieden zij de mogelijkheid om anoniem een klacht te plaatsen over bedrijven, waarop deze bedrijven vervolgens kunnen reageren. Op zich een prima initiatief (waar er al héél veel van zijn) alleen worden wij nu geteisterd door een vermeende concurrent die allerhande verzinsels over onze webshop op deze website
Vreemd dat een klant een bedrijf met naam en toenaam mag benoemen masr zelf anoniem mag blijven?
Het lijkt mij dat ze toch een referentie moeten geven om de klacht op te lossen?
Ik neem aan dat NAW gegevens bij de consumentenbond bekend zijn, een IP check gedaan wordt en navraag bij de webwinkel???
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mobile4You
Jan Roelofsen schreef:Alle verdere discussie over dit onderwerp beschouwen we als gesloten.
...Door de sitebeheerders...
Wat een bullshit zeg

Wederom sterk staaltje arrogantie van mensen die de verkeerde rol op de verkeerde werkplek hebben aangemeten gekregen.
Ik zou een blog maken en via socialmedia verspreiden; de juiste mensen een @ geven.
Helemaal mee eens, en ook géén contactpersoon eronder, dus géén verantwoordelijkheid nemen voor de uitspraak.
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mobile4You
Mick schreef:Mobile4You schreef:Beste mede-forumers,
Sinds een aantal dagen liggen wij in de clinch met de consumentenbond. Via Klachtenkompas.nl bieden zij de mogelijkheid om anoniem een klacht te plaatsen over bedrijven, waarop deze bedrijven vervolgens kunnen reageren. Op zich een prima initiatief (waar er al héél veel van zijn) alleen worden wij nu geteisterd door een vermeende concurrent die allerhande verzinsels over onze webshop op deze website
Vreemd dat een klant een bedrijf met naam en toenaam mag benoemen masr zelf anoniem mag blijven?
Het lijkt mij dat ze toch een referentie moeten geven om de klacht op te lossen?
Ik neem aan dat NAW gegevens bij de consumentenbond bekend zijn, een IP check gedaan wordt en navraag bij de webwinkel???
Ja, dit is een vreemde gang van zaken. In onze reactie hebben wij ook het volgende aangegeven:
Op deze wijze biedt u een platform om anoniem te klagen over een bedrijf dat hierdoor financiële schade lijdt en dit is in de wettelijke termen smaad, hetgeen verboden is, zie
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/ ... elediging/ , derhalve ontvangen wij graag de volledige NAW gegevens van de mensen die een klacht hebben geplaatst zodat wij deze klachten op een normale manier kunnen afhandelen of wij verzoeken u nogmaals dringend en zonder voorbehoud om deze klachten alsmede onze bedrijfsgegevens binnen 2 werkdagen van uw website(s) te verwijderen.
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mick
Overigens zou ik gewoon neutraal op de klacht reageren, zodat ook anderen zien dat jullie de klacht serieus nemen en er professioneel mee om gaan!
Bijvoorbeeld:
Beste,
Vervelend om te horen dat u niet tevreden bent met onze service.
Om uw klacht op te kunnen lossen hebben wij echter wel uw klantgegevens nodig. Ik wil u verzoeken om contact met ons op te nemen via...
Wij zullen onze uiterste best doen om uw klacht naar tevredenheid op te lossen.
Excuses voor het ongemak.
1 slechte review is geen ramp, zeker niet als deze goed opgelost wordt, dat zien nieuwe klanten ook!
Suc-6
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mobile4You
Mick schreef:Overigens zou ik gewoon neutraal op de klacht reageren, zodat ook anderen zien dat jullie de klacht serieus nemen en er professioneel mee om gaan!
Bijvoorbeeld:
Beste,
Vervelend om te horen dat u niet tevreden bent met onze service.
Om uw klacht op te kunnen lossen hebben wij echter wel uw klantgegevens nodig. Ik wil u verzoeken om contact met ons op te nemen via...
Wij zullen onze uiterste best doen om uw klacht naar tevredenheid op te lossen.
Excuses voor het ongemak.
1 slechte review is geen ramp, zeker niet als deze goed opgelost wordt, dat zien nieuwe klanten ook!
Suc-6
Ja, ik denk dat we dit inderdaad maar moeten doen, ook al voelt het niet goed......
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mick
Mobile4You schreef:
Ja, ik denk dat we dit inderdaad maar moeten doen, ook al voelt het niet goed......
Er zal altijd een (hele kleine) klantengroep zijn waarbij je het NOOIT goed kan doen...
Als jij ervoor zorgt dat je klanten tevreden zijn en een enkele klacht die je binnen krijgt na behoren oplost, zou ik mij absoluut geen zorgen maken over deze kleine klantengroep (en vooral niet teveel aandacht aan besteden)
(Inderdaad wel even in de gaten houden of het klanten zijn of een conculega)
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Dennis1
Ikzelf zou totaal NIET reageren via die website.
Dan geef je aan de website te erkennen en naar waarde in te schatten.
Als je zelf een goede klantenservice hebt en een klachten afhandeling dan is het bijzonder vreemd om gedwongen via een andere website te moeten reageren op klachten die iemand over je bedrijf heeft.
Als ik een klacht over je heb, dan neem ik contact met je op. Via je klantenservice misschien.
En dan kun jij daarop reageren en oplossen.
Als dat via een andere website zou gaan lopen is dat een vreemde situatie. Zeker als je al 'verplicht' word erop te reageren via die website.
Wat als je een klacht mist?
Een weekje niet kijkt bij ze?
Heb je dan opeens een slechte klachtenafhandeling?
Tuurlijk niet!
Als ik een probleem met Pietje heb, ga ik niet klagen op de website van Jantje.
En doe ik dat wel, dan is het niet jouw zaak om dat goed op te lossen.
Misschien is er elders nog wel een site meer waarop iemand een klacht over je geplaatst hebt waar je geen weet van hebt.
Dan ben je ook geen slecht bedrijf maar is de klant niet helemaal goed bezig om zijn klacht opgelost te krijgen.
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Mick
Dennis1 schreef:Ikzelf zou totaal NIET reageren via die website.
Dan geef je aan de website te erkennen en naar waarde in te schatten.
...
Als ik een probleem met Pietje heb, ga ik niet klagen op de website van Jantje.
En doe ik dat wel, dan is het niet jouw zaak om dat goed op te lossen.
Ik snap je standpunt en ben het daar ook volledig mee eens!
Een consument dient zich te wenden tot het verkooppunt waar de aankoop is gedaan en niet naar de buurman!
Ik vind het ook zeer vervelend als een klant niet geheel tevreden is en gelijk een slechte review schrijft i.p.v. eerst contact met ons op te nemen zodat wij de ‘klacht’ hadden kunnen oplossen.
MAAR…
Een klant gaan negeren omdat hij/zij de goede weg niet bewandeld vind ik geen goed idee!
Ik zou het geschil ook zeker niet online ‘uitvechten/oplossen’ maar de klant verzoeken direct contact op te nemen om tot een nadere oplossing te komen.
Een klacht is vervelend, maar hoeft niet persé negatief te zijn. Als jij een klacht goed en professioneel afhandeld zal dit uiteindelijk in je voordeel werken. Een klacht zonder reactie wekt wantrouwen, een klacht met een professionle reactie geeft (toekomstige) kopers vertrouwen omdat je laat zien dat je serieus met klachten om gaat!
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Dennis1
Wij hebben duizenden klanten per jaar waarvan er ook veel een review geven.
Dat doen ze meestal via onze eigen site of via onze partner (Kiyoh).
Als het een negatieve beoordeling of een klacht is dan horen we dat ook vaak pas op de review site.
Ze nemen meestal niet de moeite om het door te geven, maar wel de moeite om een slechte review te schrijven.
Aangezien we van alle slechte reviews via Kiyoh een melding krijgen zijn we op de hoogte en kunnen we dat oplossen.
We hebben immers de gegevens van diegene om contact op te nemen.
Maar echt... als diegene bv via een of andere website gaat klagen, dan is dat bij ons écht hun probleem.
Er zijn middelen genoeg om rechtstreeks en snel contact op te nemen of een klacht achter te laten.
Ze laken zelf contact met je op te nemen.
Ik zou het echt erbij laten en totaal niets doen.
Ik snap je redenatie en hoe je daarin staat. Ikzelf heb ook altijd de neiging om er direct werk van te maken.
Maar dat is echt water naar de zee brengen op een gegeven moment.
Diegene die echt een oprechte oplossing zoekt, neem gewoon contact met je op.
Iemand die klaagt om te klagen of je zwartmaken zal vooral niet rechtstreeks contact met je zoeken, want stel je eens voor dat je reageert en een oplossing zou kunnen verzinnen.
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door bbob
mobile4you.
ik lees hier iets anders:
http://www.klachtenkompas.nl/informatie
Bedrijven hebben je contactgegevens nodig om mee te werken aan het oplossen van de klacht.
als het goed is het je de contactgegevens
We behouden ons het recht voor om bijdragen te redigeren of te verwijderen die (vermoedelijk) in strijd zijn met de letter of de geest van deze voorwaarden. We mogen deelnemers die deze Gebruikersvoorwaarden overtreden uitsluiten van verder gebruik van Klachtenkompas.nl
Aansprakelijkheid
Je bent aansprakelijk voor alle gevolgen van je eigen activiteiten op Klachtenkompas.nl, inclusief rechtstreeks of indirect geleden schade door derden. Ook ben je zelf aansprakelijk voor onbevoegd gebruik, misbruik of onjuist gebruik van je inloggegevens.
Volgens jou uitspraak betreft een een concurrent.
Neem aan dat deze niets gekocht heeft en geen rekening kan overleggen.
als beide van toepassing is stuur je klachtenkompas een brief waarin je ze aansprakelijk stelt voor de image schade.
Je kan ze dan voorstellen dat diegene die de klacht ingediend heeft hun een kopie van een aankoopfactuur stuurt.
Kan hij dat niet dan zal klachtenkompas de bijdrage kunnen verwijderen, zie info hierboven, het blijkt dan een valse bijdrage.
Betreft het wel iemand die iets gekocht heeft is het moeilijker.
Ten alle tijd lees ik zijn de gegevens van de klager wel bekend bij jou.
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 10 oktober 2014
door Elektrobert
Als er opzettelijk smaad wordt toegebracht (zoals in dit geval) dan kan de schrijver van klacht wettelijk aansprakelijk gesteld worden voor de schade, die hieruit ontstaat.
Dus dit komt overeen met wat Bbob schrijft.
Een advocaat mag namelijk de gegevens wel opeisen.
Ik heb dit van mijn zoon (student Rechtsgeleerdheid).
Re: ConsumentenBond - Klachtenkompas.nl
Geplaatst: 14 oktober 2014
door libertes
Ik vind het jammer dat partijen als de consumentenbond vaak met 2 maten meten. De ondernemer moet zich aan de regels houden, maar de consument hoeft dat vaak niet. De consumentenbond blijft verantwoordelijk voor de uitingen op haar eigen website. Is iets dus aantoonbaar onterecht en aan te merken als smaad, dan is de consumentenbond daar verantwoordelijk voor.
Het is goed dat er manieren zijn voor de klant om buiten de rechter om zaken op te lossen, maar het is jammer dat het vaak als chantage middel door klanten gebruikt wordt.
Wat ik je zou aanraden. Maak een mooi blog waarin je precies aangeeft wat er naar jouw idee mis is met de website. Deel deze via social media en veel webwinkeliers zullen je ondersteunen. Naar mijn idee moet de consumentenbond dan wel met een reactie komen.