Het ligt er, vind ik, ook aan of van tevoren word vermeld dat er een gratis artikel bij zit en dat het gratis artikel echt bij het bestelde product hoort.
Voorbeeld 1: Wanneer er op de website wordt vermeld dat je bij aankoop van product 1 gratis product 2 krijgt, dan horen de producten bij elkaar en heb je alleen recht op product 2 als je ook product 1 koopt en houdt. Dit kan je zien als een
aanbieding (2=1, als je tijdens de Hamsterweken bij AH de tweede tube tandpasta gratis krijgt, dan mag je die tweede tube ook niet houden als je de eerste terug brengt.)
Voorbeeld 2: Wanneer er op de website niets wordt vermeld en je bij aankoop van product 1 ineens product 2 in je pakketje vindt, kan je dat zien als een
cadeautje en zou je het product in principe mogen houden. Wel vind ik het als klant netjes ook het cadeautje retour te sturen, gezien je daar eigenlijk gene recht meer op hebt. Al vind ik dat de klant hierbij wel zelf een afweging mag maken. Een zuurtje bij de bestelling kan je, vind ik, prima opeten, maar wanneer het om daadwerkelijk een product met een iets hogere verkoopwaarde gaat is dit anders. Echter kan je het als webshop, vind ik, niet verwachten dat de klant dit cadeautje terug stuurt.
Wanneer je een klant een cadeautje stuurt, dan kan je niet verwachten dat deze het cadeautje retour gaat sturen omdat jij de klant ineens niet meer aardig vindt of een onenigheid met de klant hebt gehad. Dat is het risico, dan moet je maar niets meesturen en alleen iets sturen naar bijvoorbeeld vaste klanten.
Ik verstuur expres geen dure cadeautjes bij mijn bestellingen. Een snoepje is genoeg voor een aardigheidje en brengt geen risico's met zich mee.
