Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
chrsab
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 april 2013

Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kopen!

28 november 2014

Eén van de nieuwe maatregelen van onze regering omvat het volgende:

Nieuwe Europese regelgeving wil komaf maken met de verschillende btw-tarieven op internethandel in de Europese Unie. Deze harmonisering moet ervoor zorgen dat de staat meer btw-inkomsten ontvangt en de concurrentiekracht van onze Belgische webwinkels wordt vergroot. De nieuwe federale regering wil ook meer controle op particulieren die online verkopen.

De verschillende lidstaten van de Europese Unie hanteren elk hun eigen btw-tarief. In België is dat traditiegetrouw 21 procent, maar in andere lidstaten ligt dit vaak lager. Duitsland hanteert bijvoorbeeld 19 procent en Luxemburg 15 procent. De Belg die vandaag de dag via internet iets aankoopt in Luxemburg betaalt daar dus maar 15 procent btw terwijl hij voor hetzelfde product in een Belgische webshop 21 procent btw zou moeten betalen. Dit systeem zorgt ervoor dat producten bij buitenlandse webwinkels aankopen vaak goedkoper is.

Om de concurrentiepositie van de eigen webwinkels te versterken wordt vanaf 1 januari 2015 het btw-tarief voor aankopen via internet in de EU gelijkgesteld met het btw-tarief van het land van de consument. Elke Belgische consument die via internet iets aankoopt in een buitenlandse webwinkel zal voortaan dus altijd 21 procent btw worden aangerekend.

Daarbij komt ook dat webwinkels deze btw nu zullen moeten betalen aan het land van de consument en niet meer aan het land waar de webwinkel zich bevindt.
Wordt online winkelen dan duurder voor de Belgische consument? Dat hangt er vanaf. Het gemiddelde btw-tarief in de EU bedraagt ongeveer 21 procent. Veel verschil zal de consument dus niet meteen merken.
U zal dus wellicht meer gaan betalen voor goederen uit Duitse webwinkels, waar u nu nog 19 procent betaalt, en minder voor goederen uit Zweedse webwinkels waar u nu 25 procent btw moet neertellen.
Daarnaast wil de nieuwe federale regering een verhoogde controle doorvoeren op internethandelaars. Vaak is het zo dat professionele handelaars die goederen verkopen via platformen zoals ebay en Kapaza zich voordoen als particulieren en dus geen btw moeten betalen. Volgens insiders zou dit voor een niet te onderschatten nieuwe instroom aan belastinggeld moeten zorgen


Volgens wat ik in de pers lees zou deze maatregel ingaan op 1 januari a.s. Ik ga toch maar even dit alles afstemmen met mijn accountant. Afstemmen wat klopt en wat belangrijk is, hoe dit gegeven implementeren in mijn webshop.

Stel me wel een belangrijke vraag! Online betaal ik als Belg 21% BTW, bij aankoop in Duitsland, in plaats van 19%! Mijn Duitse collega dient dan ook het BTW bedrag af te dragen aan de Belgische staat. Koop ik rechtstreeks in zijn winkel, dan betaal ik slechts 19% en draagt de Duitse winkelier het BTW bedrag af aan de Duitse staat! Lijkt me een ingewikkelde materie.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

Wow, dat kan nog een aardig probleem worden. Moeten we dan straks ook de prijzen Excl. BTW. op de website vermelden in plaats van Incl BTW? Ik bedoel een Duitser betaald bij mij immers minder dan een Nederlander. Welke prijs moet er dan staan?

Ik ben benieuwd of dit echt zo is. Zo ja, is het wel erg vervelend!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
chrsab
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 april 2013

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

Wow, dat kan nog een aardig probleem worden. Moeten we dan straks ook de prijzen Excl. BTW. op de website vermelden in plaats van Incl BTW? Ik bedoel een Duitser betaald bij mij immers minder dan een Nederlander. Welke prijs moet er dan staan?

Ik ben benieuwd of dit echt zo is. Zo ja, is het wel erg vervelend!

Ik weet niet of Nederland dit ook gaat toepassen van 1.1.2015!? Misschien ook even checken bij je accountant!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

Kun je een bronvermelding geven van het bericht?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
chrsab
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 april 2013

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

Kun je een bronvermelding geven van het bericht?
Diverse online kranten in België. Ik ga nog afstemmen met m'n accountant of dit klopt.

update:

Meer info gevonden via deze link:

http://www.ecommercexpo.be/nl/over-e-co ... HhB08mZyks

Het wordt al iets duidelijker.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

Ik kan 1 bron vinden:
http://newsmonkey.be/article/21578
Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest!
Lijkt me een broodje aap verhaal.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

In Nederland kennen we met ingang van 1 januari 2015 wel de MOSS-regeling (Mini One Stop Shop), maar die geldt voor diensten. De MOSS is van belang als je bijvoorbeeld downloads of content verkoopt.

Ik denk dat een journalist de toelichting op de Europese richtlijn niet gelezen heeft.
 
chrsab
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 april 2013

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

In Nederland kennen we met ingang van 1 januari 2015 wel de MOSS-regeling (Mini One Stop Shop), maar die geldt voor diensten. De MOSS is van belang als je bijvoorbeeld downloads of content verkoopt.

Ik denk dat een journalist de toelichting op de Europese richtlijn niet gelezen heeft.
Idd. er zijn wel wat regels. Maar het is nu duidelijk voor me waarover het gaat.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

Die regeling zoals boven werd omschreven was er al. Alleen hanteerden landen bepaalde minimum bedragen hiervoor.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... dsverkopen

In België bijv 35.000 euro
verkocht je dus als luxemburgse webwinkel voor meer dan 35.000 euro aan Belgische particulieren dan was je verplicht Belgische btw te berekenen.

Het lijkt me nu sterk dat men dit op 1.1.2015 in heel de eu gaan invoeren.
Het kost namelijk aardig wat om alle webwinkelsystemen en vooral boekhoudsystemen daarop over te zetten.

In je boekhouding moet je dan apart af te dragen Belgische, Duitse en weet ik wat btw kunnen vermelden.Ook koppelingen tussen webwinkels en boekhoudpakketten moeten daar mee om kunnen gaan.

Dit alles binnen 1 maand nu doen is een bijna onmogelijke klus

Update ik lees dat het om diensten gaat, niet om goederen zoals webwinkels.
Bied je bijv support aan = dienst, advies = dienst dan gelden deze nieuwe regels schijnbaar.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

28 november 2014

bijna onmogelijke klus?
Dit is in mijn ogen onmogelijk.
Het lijkt wel een verlaatte 1 april grap.
Alleen vind ik hem niet grappig.
 
tvserieshop
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Nieuwe BTW regeling van de regering bij online (ver)kope

05 december 2014

Het gaat hier naar mijn weten over digitale producten zoals downloads.

Dit is omdat voor iTunes bijvoorbeeld alles via Luxemburg gaat. Daar was die 35.000 euro verkoop per jaar voor België niet van toepassing om verplicht Belgische btw te betalen.

Zo kreeg geen enkele lidstaat btw ontvangsten van downloaddiensten, streamingdiensten etc.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht