Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
xxl66
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 december 2014

To webshop or not

10 december 2014

beste forummers,

Om met de binnendeur in huis te vallen. Ik ontwerp en produceer hedendaagse groot formaat design wandklokken uit RVS en tropisch hardhout. Na meer dan een jaar ontwerpen, fabriceren van prototypes en productie proefdraaien heb ik een eerste batch zo goed als klaar. Wel stel ik mij de vraag hoe ik dit product het best kan gaan afzetten. Het product situeert zich in de wat hogere prijsklasse. Hoewel het instapmodel makkelijk een prijsvergelijking met kitch uit china kan doorstaan. Ik vraag me af of in mijn geval een webshop wel zinvol is. Mogelijk willen klanten het product effectief eerst aanschouwen alvorens tot een aankoop over te gaan en moet ik werken via interieurwinkels ? Dit zal dan anderzijds wel gevolgen hebben voor de prijszetting aangezien deze toch redelijk hoge marges verwachten. Stel dat ik dan toch ook zelf een webshop online zet dan gaan deze interieurwinkels wellicht ook niet happig zijn om mijn product in te kopen. Een veel gehoorde klacht van handelaars is immers dat klanten in de winkels gaan passen, kijken... om dan vervolgens online te bestellen. Misschien moet ik dropshipping overwegen, bepaalde interieurwinkels hebben vaak ook zelf een webshop. Om van de grond te geraken zou ik zelfs overwegen interieurwinkels gratis een toonzaalmodel ter beschikking te stellen.
Als ik uiteindelijk voldoende modellen heb wil ik deze ook gaan promoten via interieurbeurzen.

Ik zit dus een beetje met een dilemma, rechtstreeks verkopen (hogere marge, maar minder omzet?) of via een verkoopnetwerk en met minder marge maar grotere afzetmarkt ?
Wat zijn overigens gangbare marges in de retail ?

Hoe zouden jullie dit aanpakken ? Alle tips & adviezen zijn welkom.
vast bedankt.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: To webshop or not

10 december 2014

Bij rechtstreekse verkoop heb je meer kosten en ben je meer tijd kwijt dan via een verkoopnetwerk, bij het laatste lever je alleen wat marge in. Ik zie het probleem niet in om beide te proberen, als je vraagprijs in de webshop niet extreem laag is, kunnen winkels daar gewoon in mee gaan.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: To webshop or not

10 december 2014

In de meeste branches kun je met een product alleen voet aan de grond krijgen als je een marge biedt van 25-35%.
Kleine dingen (USB kabels) mag gerust 60% zijn, dure dingen wat minder (15-20%)

Als je dat kunt missen en zelf nog genoeg overhoudt (ik zou voor een distributiefunctie, afhankelijk van productwaarde, 15-25% als eigen marge nemen) dan moet je het doen.

Beide is natuurlijk het beste maar als het je ding niet is om via internet een markt te penetreren dan kun je beter een bestaand verkoopnetwerk gebruiken, die hebben wat dat betreft veel meer expertise en dan gaat het ook veel sneller.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: To webshop or not

10 december 2014

Stel je eerst de vraag als je zelf een webshop begint hoe denk je specifiek voor jou product klanten te kunnen trekken en ook klanten die bij jou kopen.
Je hebt 1 product en mij lijkt de kans klein dat je daar snel mee gaat scoren, tenzij je veel investeert.

Zet je je product via bestaande winkels af fysiek of webwinkel dan bereik je sneller een groter potentieel aan klanten en waarschijnlijk ook omzet.
Je zal idd zelf minder marge hebben maar waar het uiteindelijk om gaat is wat hou je over.
Je kan zelf meer marge hebben door zelf te verkopen maar bijna niets verkopen of misschien 8x zo veel verkopen met minder marge maar uiteindelijk meer overhouden.

Als alles nu goed loopt kun je altijd nog overwegen om zelf een webshop te beginnen cq. je vrouw het van en ander adres te laten doen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
ArtiDecor
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 november 2011
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: To webshop or not

11 december 2014

Wel of niet?

Als je ervoor kiest om je eigen producten zelf te gaan verkopen zal je moeten zorgen voor een groot bereik klanten. Kost veel geld en in het begin heel veel energie en tijd. Heb je dat beide waarom niet, je maakt tenslotte je eigen product dus wie doet je wat. Totdat er kopietjes komen van de chinezen :lol: .

Wil je via interieur (speciaal zaken) verkopen moet je echt wel weten wat je wilt bereiken.
Als de speciaal zaken jou producten willen verkopen dan verwachten vaak ook dat ze exclusiviteit hebben. Ook zal je een vaste verkoopprijs moeten hanteren voor elk bedrijf. Ook zal dit gelden voor de webshops. En dit zal een stuk moeilijker worden. Doe je dit niet ga je je eigen markt/product om zeep helpen. Ga je later zelf een webshop beginnen loop je het risico dat er enkele afhaken met de verkoop van je producten. Ik zie dit vaak gebeuren in deze branche.
ArtiDecor voor elk interieur.
Ambacht met stijl.

http://www.artidecor.com
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: To webshop or not

12 december 2014

Je kunt best beide doen, maar zorg er dan voor dat je webwinkel minimaal dezelfde adviesprijs hanteert als je normale winkels. Ga je met de prijzen stunten, dan zullen jouw wederverkopers ook afhaken.

Wellicht kun je echter ook je producten dropshippen? Dus niet direct aan consumenten aanbieden, maar webwinkels vinden die jouw product willen aanbieden? Zo heb je zelf geen kosten van direct marketing en kun je een groter publiek bedienen.

Zorg in zulke gevallen echter altijd voor een gezonde marge voor zowel jezelf als voor je afnemers. Je hebt er niks aan als je afnemers er niets aan verdienen. Als webwinkel moet je dan denk ik zeker 20% hanteren, bij voorkeur echter nog wat meer.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht