Hoe zit het nou precies met retourneren
Geplaatst: 10 maart 2015
Hoi allemaal,
Het is mij opgevallen dat veruit de meeste groothandels / dropshippers geretourneerde producten niet aannemen via de klanten van een webwinkelier. Maar toch kan ik als webwinkelier zélf wel producten terugsturen (bij mijn groothandel is dat althans zo).
Stel dat een klant een product retourneert, dan moet het dus naar mij, vertelde de groothandel, omdat ze het bij mij hebben gekocht. Maar ik ga vervolgens niet dit product weer terugsturen naar hen; ik zou er dan namelijk verlies op draaien, omdat ik óók nog eens de initiële verzendkosten terug moet betalen aan de klant. Ik hou het dan liever zelf in huis, totdat ik het gewoon kan opsturen bij een volgende order.
Nu vraag ik me dus af... Als mijn klanten direct naar de groothandel konden retourneren, zou dat veel praktischer zijn omdat er dan maar één keer retourneringskosten hoeven te worden betaald. Als de klant het naar mij terugstuurt, betalen zij dat al zelf, dus ik ga dan niet op eigen kosten iets terugsturen naar de groothandel. Het is dan een financiële omweg!
Wat is nu precies de reden dat groothandels retourneringen niet direct van jouw klanten willen accepteren, maar wel als het van jou komt...? Heeft dit er simpelweg mee te maken dat ze het product in technisch opzicht aan jou hebben verkocht? (En jij technisch gezien weer aan jouw klant.)
Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
Dank voor reacties!
Het is mij opgevallen dat veruit de meeste groothandels / dropshippers geretourneerde producten niet aannemen via de klanten van een webwinkelier. Maar toch kan ik als webwinkelier zélf wel producten terugsturen (bij mijn groothandel is dat althans zo).
Stel dat een klant een product retourneert, dan moet het dus naar mij, vertelde de groothandel, omdat ze het bij mij hebben gekocht. Maar ik ga vervolgens niet dit product weer terugsturen naar hen; ik zou er dan namelijk verlies op draaien, omdat ik óók nog eens de initiële verzendkosten terug moet betalen aan de klant. Ik hou het dan liever zelf in huis, totdat ik het gewoon kan opsturen bij een volgende order.
Nu vraag ik me dus af... Als mijn klanten direct naar de groothandel konden retourneren, zou dat veel praktischer zijn omdat er dan maar één keer retourneringskosten hoeven te worden betaald. Als de klant het naar mij terugstuurt, betalen zij dat al zelf, dus ik ga dan niet op eigen kosten iets terugsturen naar de groothandel. Het is dan een financiële omweg!
Wat is nu precies de reden dat groothandels retourneringen niet direct van jouw klanten willen accepteren, maar wel als het van jou komt...? Heeft dit er simpelweg mee te maken dat ze het product in technisch opzicht aan jou hebben verkocht? (En jij technisch gezien weer aan jouw klant.)
Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
Dank voor reacties!