Wij hebben er enkele jaren geleden met een aantal webwinkeliers serieus naar gekeken of een dergelijk register haalbaar was. Niet alleen voor verloren zendingen, maar bijvoorbeeld ook voor wanbetalers, verwisseltrucs, adressen van katvangers, enzovoort, enzovoort.
Electronixs.nl schreef:Ik heb er al meerdere forums over gelezen. Het is niet toegestaan zomaar klant gegevens op te slaan voor deze doeleinden. Je trekt dus aan het kortste eind. Ik het het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt.
Dat was één van de onderdelen waarop we vast liepen. Mensen betichten van bedrog is nogal wat, dat gaat niet zomaar. Wrang is zelfs dat je persoonsgegevens in dit geval niet mag opslaan omdat ze daartoe niet werden verstrekt.Of iedere aangesloten webwinkelier zou met een opt-in expliciete toestemming moeten vragen: vindt u het goed dat wij uw persoonsgegevens bij malversaties toevoegen aan een register van dubieuze webwinkelklanten?
We twijfelden daarnaast of het register wel helemaal objectief te maken is. We kenden namelijk allemaal ook allemaal wel gevallen waarin een verloren gewaande envelop of doos alsnog boven water kwam: die zat dan tussen de post van een huisgenoot, lag op het bureau van een collega die twee weken met vakantie is, belandde bij PostNL op de verkeerde sorteerroute naar een andere uithoek van het land, enzovoort.
Daarnaast was het onderhoud een drempel. Uit angst of in woede een klacht over een klant inschieten in het register is zó gedaan, maar dan verder administreren hoe de klacht is opgelost, is soms te veel gevraagd. Dan staat iemand misschien wekenlang ten onrechte te boek als oplichter, doordat de webwinkelier daar steken laat vallen. Ook dat vonden wij onacceptabel.
Het idee vind ik dus al met al helemaal niet slecht, vooral als je het breder trekt dan alleen verloren enveloppen. Nu alleen de uitvoering nog...