Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mitta
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 juni 2015

Webshop Belgie

03 juni 2015

Goedemiddag,

Ik ben als Nederlander een tijdje geleden naar België verhuist. Nu ben ik me aan het oriënteren over het opstarten van een (dropship) webshop. De verschillen in de rechtsvormen tussen NL en BE zijn groter dan gedacht en daarom wil ik graag de mening van jullie over welke rechtsvorm ik het beste kan nemen..

Persoonlijk zie ik een Onbeperkte Aansprakelijkheid niet zitten, maar een onderneming opstarten met een Beperkte Aansprakelijkheid is in België blijkbaar niet zo 1,2,3 gedaan (al wetende dat een webshop veel tijd in beslag neemt). Daarnaast zijn de kosten in België ook stukken hoger dan in NL.

Nu vroeg ik mij af, daar ik reeds nog de Nederlandse nationaliteit bezit, of ik vanuit België mezelf kan inschrijven bij de Nederlandse KVK en dan vanuit België hier een webshop operationeel te runnen..?

Zijn er toevallig mensen die tegen dit zelfde probleem zijn aangelopen?

Graag wil ik jullie mening :)
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Webshop Belgie

03 juni 2015

Zover ik weet is het land waar je de gevestigd bent en de omzet vandaan komt ook juridisch gezien je land.
Als ik voor 50.000 euro aan duitsland verkoop maar in NL woon, NL geboren ben, en kantoor in NL heb moet ik alsnog rekening houden met de Duitse wetgeving.

Er zijn wel vrijstellignsbedragen (ik dacht €<20.000) maar volgens mij moet jij toch echt aan de belgische wet voldoen. Wat is het probleem met aansprakelijkheid?
 
Mitta
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 juni 2015

Re: Webshop Belgie

03 juni 2015

Bedankt voor je snelle antwoord!

Qua aansprakelijkheid is er in principe geen probleem, vind het alleen niet zo'n leuk idee dat als ik iets ''verkloot'' ze mijn huis (dus ook de meubels van mijn vriendin:P) leeg zouden kunnen halen...

Waarschijnlijk denk ik er teveel over na,, zoals vaker..

Toch wilde ik weten wat andere mensen erover dachten..
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Webshop Belgie

03 juni 2015

Zolang je je zaken goed doet is er niet veel om je zorgen over te maken.
Eventueel een aansprakelijkheidsverzekering erbij.

Is altijd fijn om je in te dekken. Maar met ondernemen komt risico..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Webshop Belgie

04 juni 2015


Persoonlijk zie ik een Onbeperkte Aansprakelijkheid niet zitten, maar een onderneming opstarten met een Beperkte Aansprakelijkheid is in België blijkbaar niet zo 1,2,3 gedaan (al wetende dat een webshop veel tijd in beslag neemt). Daarnaast zijn de kosten in België ook stukken hoger dan in NL.
Even voor de goede orde :

indien je in België een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (bv, nv, enz.) opricht, moet je bij de oprichting een "financiëel plan" voorleggen met geschatte cijfers over de eerste 2 werkjaren, dat aan de officiële oprichtingsakte wordt toegevoegd.

Ga je binnen die periode van 2 jaar over kop dan wordt dat doc bekeken door de mensen van de Rechtbank van Koophandel en indien blijkt dat je kosten/uitgaven hebt onderschat, inkomsten hebt overschat, een totaal fout beeld had van de te verwachten liquiditeitstoestand, enz., dan kan je aansprakelijkheidsbeperking worden opgeheven.
 
tvserieshop
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Webshop Belgie

21 juni 2015

Die termijn is reeds drie jaar na oprichting.

Bovendien moet je in België bij oprichting een bewijs voorleggen van bedrijfsbeheerkunde.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Webshop Belgie

22 juni 2015

Bovendien moet je in België bij oprichting een bewijs voorleggen van bedrijfsbeheerkunde.
Dat is ergens wel goed bedoeld maar niet echt stimulerend voor de ondernemer die snel aan de slag wil.
Daarom is het aandeel van zzp-ers in onze beroepsbevolking dan ook absurd hoog: na 10 minuten en een kop koffie ben je ingeschreven als ondernemer bij de KvK.
Ik merk wel dat de keuze in webwinkels in BE mede hierdoor dermate beperkt is dat ze massaal over de grens kijken. Het aandeel Belgen in mijn omzet is in vijf jaar gestegen van 3 naar zeker 20% en misschien wel meer. Welkom, welkom, zou ik zeggen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht