Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

25 oktober 2014

Mag zoveel niet....

2-3 keer per maand komt er een bezorger met een aantal dozen voor mij. "s avonds verpak ik alle bestellingen en die neem ik de volgende ochtend mee naar werk om ze op de terugweg af te geven bij het postkantoor. Gaat de gemeente helemaal niks aan.
Volgens mij heeft dat niets te maken met de kwestie? Het gaat niet om het verpakken thuis, maar om het afhalen aan huis...
Volgens mij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het mogen runnen van een webwinkel vanuit huis met of zonder afhaalmogelijkheid. Een webwinkel met afhaalmogelijkheid zal eerder hinder veroorzaken dat wel en er kan daardoor eerder geklaagd worden door de omgeving bij de gemeente. Maar die zal eerder een webwinkel gewoon verbieden (Mag niet volgens bestemmingsplan) dan afspraken maken over overlast.

Er zal vroeger bij mij in de flat een nagelstudio. Een paar keer ingebroken bij medeflatbewonders, 2x brandstichting en vaak bekladding en fietsendiefstal. Nu zal dat niets met de klanten van de nagelstudio te maken hebben gehad maar meer met het normaal gaan vinden van vreemde mensen in de flat. Even de deur openhouden voor iemand die vast voor de nagelstudio komt en op het laatst was de controle weg. Makkelijk voor iemand met foute bedoelingen om even de afgesloten fietsenstalling open te zetten e.d.

De nagelstudio is nu al een tijd weg (weet niet waarom) maar ik ben er wel blij om. Als er nu vreemden lopen valt dat op (bent u op bezoek bij iemand?) Ik hoor nu niks meer over criminaliteit. En zo kan ik best begrijpen dat mede-flatbewoners het absoluut niet op prijs gaan stellen als er dagelijks allemaal mensen bij mij pakjes komen afhalen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

17 november 2014

Als je je webwinkel runt vanuit een flat en serieus overweegt om een afhaalmogelijkheid aan te bieden, doe je echt iets helemaal fout.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

05 mei 2019

Ik heb hier toevallig afgelopen week mee te maken gehad (vestiging webshop aan huis).

Bestemmingsplan van woonhuizen hier in Nijmegen geeft aan dat detailhandel niet is toegestaan. enkel aan huis gebonden beroepen mogen aan huis.
Op industrietreinen mag hier in de gemeente enkel ondergeschikte detailhandel (producten die je daar zelf produceerd verkopen aan consumenten maar dan max 20% van je omzet).

Ik heb dus meerdere gesprekken metd e gemeente gehad daarover maar bleven volhouden dat een webshop volgens jurispidentie onder detailhandel valt en dus niet toegestaan is.
Na uiteindelijk tal van telefoontjes naar makelaars/verhuurders, de gemeente, omgevingsdienst wederom de gemeente, bureau zelfstandige van gemeente, ondernemersplan expert en wederom een mail naar bureau zelfstandigen zijn de verschillende afdelingen van de gemeente met elkaar in gesprek gegaan (o.a. ondernemerspunt, bestemmingsplan jurist en handhaver daarvan.
Die laatste kwam met dat webshops volgens jurispidentie inderdaad als detailhandel behandeld moeten worden maar dat in de gemeente hier ook naar ruimtelijke uitstraling gekeken wordt.
Heb je dus geen showroon, ben je niet op bepaalde momenten geopend voor klanten en bied je geen mogelijkheid tot ophalen van bestellingen dan wordt je ondergebracht bij de aan huis gebonden beroepen en mag je in huis gevestigd zijn,
Wel moet je dan aan de regels daarvoor voldoen die zijn o.a. :

- woonfunctie blijft behouden
- geen veranderde uitstraling: geen reclame,geen showroom, geen ophalers)
- geen overlast (dus geen grote hoeveelheid vrachtwagens, geen extra bezetting parkeerplaatsen, geen geluidsoverlast)
- geen personeel in dienst, enkel de mensen die er daadwerkelijk wonen
- mag enkel in huis en max 30% van oppervlakte van huis. mag niet in gebouwen die los staan van huis zoals een tuinhuis

en dan nog een paar van dat soort regels.

Uiteindelijk heb ik dus alsnog toestemming gekregen van de gemeente om de webshop vanuit huis te runnen.
Vergeet overigens ook je woningbouw niet, ook die hebben vaak regels die het verbieden en/of je eerst toestemming moet vragen. 
Ik heb dat ook gevraagd en na een bezoek en gesprek van de woningbouw de toestemming ook gekregen (dat ging makkelijker als bij de gemeente).

En uiteraard kan je ook gewoon zonder te vragen starten (dat is advies van de KvK als de bestemmingsplannen moeilijk doen).
maar  als er klachten komen (kan ook van jaloerse buren zijn) en ze komen controleren kan je te maken krijgen met dwangsommen en loop je kans dat je plots moet stoppen met webshop.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht