Hi Lislis,
De andere webwinkeliers kunnen een beter antwoord met betrekking tot feedback voor jouw webwinkel. Ik zal mij meer op jouw vraag over vindbaarheid (en dan vooral marketing) richten.
Social Media
Je maakt voor jouw webwinkel zo te zien al gebruik van Instagram en Pinterest - een goede start. Het is slim om hierbij vooral te richten op andere creatieve gebruikers. Dit zijn vaak de klanten die jouw producten kopen (vandaar dat Etsy zo'n groot succes is als webwinkelsoftware - het koppelt creatievelingen aan elkaar en zorgt ervoor dat zij bij elkaar kopen).
Het is ook slim om samenwerkingen met andere webwinkels aan te gaan. Je kunt elkaars producten via Social Media zoals Instagram en Pinterest delen of samenwerken om één account te onderhouden en hier iedere keer foto's van producten te plaatsen.
Volg daarbij ook accounts en boards op Instagram en Pinterest waar jij op kunt reageren. Wanneer een account of board een foto plaatst, kun je hier op reageren met een foto van jouw eigen sieraden.
Vindbaarheid in Google
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Als je vindbaar wilt worden in Google, dan raad ik aan meer tekst aan de website toe te voegen. Jouw webwinkel is nog niet lang online, dus vindbaarheid in Google (met organisch verkeer - ook bekend als 'zoekmachine optimalisatie') is nog niet een factor waar jij je actief op moet richten - het duurt erg lang voordat er resultaat uit gehaald wordt. Het is wel aan te raden om hier een begin aan te maken, zodat je hier in de toekomst optimaal van kunt profiteren.
Google Adwords/Google Shopping
Je kunt ook gebruikmaken van Google Adwords en Google Shopping om de vindbaarheid van jouw webwinkel te verbeteren. Je koopt hier in op specifieke zoekwoorden, zoals 'Armband kopen', en betaalt per klik op de advertentie.
Binnen Google Adwords zijn er allerlei mogelijkheden, zoals adverteren via de zoekresultatenpagina's van Google en het Display-netwerk van Google. Dit laatste is gericht op bijvoorbeeld banners die op allerlei verschillende websites (gerelateerd aan jouw website) worden getoond. Wij hebben al
een aantal blogartikelen over Google Adwords geschreven. Je kunt deze informatie gebruiken om zelf campagnes op te zetten en te optimaliseren (zodat je minder geld uitgeeft en meer bestellingen krijgt).
Google Shopping richt zich op specifieke producten. Je uploadt jouw assortiment naar Google. Vervolgens toont Google jouw producten bij zoekopdrachten die hierbij aansluiten. Voor meer informatie over Google Shopping verwijs ik je graag naar
onze Google Shopping-handleiding.
Een blog starten
Een blog is een platform waarop jij jouw doelgroep en bezoekers kunt informeren over nieuwe producten, maar ook tips kunt geven over matchen, stijl en meer. Het is aan te raden om regelmatig een blog te publiceren, omdat dit veel resultaat kan opleveren.
Sterker nog, ik vind bloggen zo belangrijk voor websites dat ik er een bedrijf voor heb opgericht dat zich hier op richt. Een goede blog kan een website/webwinkel helpen om van een kleine doelgroep in korte tijd naar een hele grote doelgroep te gaan. Onze getalenteerde bloggers helpen al meerdere websites en webwinkels te groeien. Je kunt op
onze website kijken om te lezen wat wij doen.
Meer verkopen
Je geeft aan dat de sales tot nu toe erg tegenvallen, maar dit is gebruikelijk als je nog niet zo lang bezig bent (sales heeft vaak een stijgende lijn naarmate je langer doorgaat). Het is slim om uit te zoeken waar jouw doelgroep actief is. Zijn er Nederlandse fora (zoals Webwinkelforum, maar dan voor creatievelingen) waar je de doelgroep kunt bereiken?
Je kunt meepraten en foto's van jouw producten plaatsen op
Kralen.com en
Mode & Beauty op Viva.nl.
Ik hoop dat dit jou de komende tijd wat verder helpt om jouw webwinkel verder uit te breiden. Mocht jij aanvullende vragen hebben over onze artikelen, de handleiding of over de tips die ik je hier geef, dan hoor ik het natuurlijk graag (ik zal deze pagina in de gaten houden).
Succes!