Keuze: snelle verzending of langere wachttijd klant
Geplaatst: 24 oktober 2015
Ik zit met het volgende dilemma:
Ik wil in mijn webwinkel een compleet nieuwe artikelgroep gaan toevoegen, voordeel is dat er weinig concurrentie is, nadeel is dat deze leverancier maar 1 keer per week aflevert dmv hun eigen bestelbus, wat kosteloos is vanaf €200 inkoopwaarde. Onder de 200 kost het 8,95 per keer waardoor een enorm deel van de marge verdampt. (Marge gemiddeld 30%)
Nu is het probleem dat de artikelen die ik wil toevoegen een gemiddelde inkoopwaarde vertegenwoordigen van 5-150 euro (grootste groep gem 30 euro, en hele grote groep rond 4 euro)
Dat houdt dus in dat ik er niet onder uit kom om praktisch alles wat ik aanbied in huis te hebben, wat neer zou komen op een investering van 7000 euro. Wat ik ook weer niet kan hebben kwa opslagruimte. Maar ik ben van de snelle leveringen en vind dat als iemand wat van 5 euro besteld je die persoon in het meest ongunstige geval niet een week kan laten wachten.
Plus dat je een hoop potentiele klanten afschrik door de levertijd te tonen, wat wel zo netjes is.
Met mijn huidige assortiment durf ik risico te nemen omdat de loop er toch wel in zit. Maar met deze complete nieuwe niche weet ik niet zeker wat het gaat doen, dus wil het vrij risicoloos doen.
Hoe zou men dit aanpakken?
Ik wil in mijn webwinkel een compleet nieuwe artikelgroep gaan toevoegen, voordeel is dat er weinig concurrentie is, nadeel is dat deze leverancier maar 1 keer per week aflevert dmv hun eigen bestelbus, wat kosteloos is vanaf €200 inkoopwaarde. Onder de 200 kost het 8,95 per keer waardoor een enorm deel van de marge verdampt. (Marge gemiddeld 30%)
Nu is het probleem dat de artikelen die ik wil toevoegen een gemiddelde inkoopwaarde vertegenwoordigen van 5-150 euro (grootste groep gem 30 euro, en hele grote groep rond 4 euro)
Dat houdt dus in dat ik er niet onder uit kom om praktisch alles wat ik aanbied in huis te hebben, wat neer zou komen op een investering van 7000 euro. Wat ik ook weer niet kan hebben kwa opslagruimte. Maar ik ben van de snelle leveringen en vind dat als iemand wat van 5 euro besteld je die persoon in het meest ongunstige geval niet een week kan laten wachten.
Plus dat je een hoop potentiele klanten afschrik door de levertijd te tonen, wat wel zo netjes is.
Met mijn huidige assortiment durf ik risico te nemen omdat de loop er toch wel in zit. Maar met deze complete nieuwe niche weet ik niet zeker wat het gaat doen, dus wil het vrij risicoloos doen.
Hoe zou men dit aanpakken?