Pagina 1 van 1
Telefoonnummer in land van bezoeker
Geplaatst: 30 november 2015
door Marco71
Omdat we klanten bedienen in zowel Nederland als België (Vlaanderen), hebben wij zowel een Nederland als Belgisch telefoonnummer. Het lijkt mij een goed idee om op de website alleen het telefoonnummer te tonen van het land waar de klant woont (zeker in de header waar twee telefoonnummers erg veel plaats in beslag nemen). Dat zou op IP-adres kunnen maar is natuurlijk niet waterdicht. Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen?
Re: Telefoonnummer in land van bezoeker
Geplaatst: 30 november 2015
door WebwinkelMeerwaarde
Op afkomst is inderdaad niet waterdicht, maar zal wel in veel gevallen juist zijn. Je zou misschien kunnen bepalen dat er standaard gekozen wordt voor het nummer uit het land met de meeste klanten, tenzij afkomst bekend is... Hoe je dat technisch regelt weet ik niet (maar anderen hier ongetwijfeld).
Even een simpele gedachte: .nl en .be website.
Re: Telefoonnummer in land van bezoeker
Geplaatst: 01 december 2015
door Ward
Je kunt een combinatie van vier mogelijkheden inzetten:
• IP-geolocatie: met IP-geolocatie kun je de geografische locatie van een IP-adres vinden. Vooral gratis geolocatieservices zijn nogal onnauwkeurig, maar het land hebben ze meestal wel goed.
• Reverse DNS-lookup: met een reverse DNS-lookup kun je de hostnaam bij een IP-adres vinden. Bij Nederlandse en Belgische providers eindigt de hostnaam vaak op respectievelijk .nl en .be.
• Historische data: als je het IP-adres opslaat bij bestellingen, kun je in elk geval de locatie van terugkerende klanten terugvinden.
• Internationaal servicenummer: voor de gevallen waarin je niet zeker weet wat de locatie van een bezoeker is, kun je een (gratis of goedkoop) internationaal servicenummer tonen. Sommige webwinkels doen dat trouwens niet eens gratis, maar rekenen een bepaald tarief per oproep of per minuut, dus op service is dan ook nog wat te verdienen.
Re: Telefoonnummer in land van bezoeker
Geplaatst: 02 december 2015
door Marco71
Hartelijk dank voor de nuttige informatie, hier kan ik wat mee. Iemand anders bekeek het ook nog vanuit een andere invalshoek: door zowel een Nederlands als Belgisch nummer te tonen impliceer je dat je een internationaal opererend bedrijf bent, wat mogelijk voor vertrouwen zorgt. Of dit zo is valt natuurlijk te bezien.
Wel of geen geld vragen voor een servicenummer vind ik een andere interessante discussie overigens. Het kan inderdaad extra geld opleveren, maar ik ben eigenlijk van mening dat een klant gratis gefaciliteerd zou moeten worden om wat bij jou te kopen. Alsof een klant bij fysieke winkel parkeergeld zou moeten gaan betalen om iets te kunnen kopen. Oh wacht...
Re: Telefoonnummer in land van bezoeker
Geplaatst: 09 december 2015
door libertes
Ter informatie, het is niet meer toegestaan om een bepaald bedrag per minuut te regelen als het een klantenservice nummer betreft. Je mag maximaal 1 euro per gesprek rekenen. Zie ook
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... enservice/ .