Pagina 1 van 1

Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 23 december 2015
door recreashop
Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten? 

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 23 december 2015
door henk-k
Dat lijkt me logisch, je hebt 1 (of 2) jaar garantie vanaf de leverdatum bij jou. Garantie bij producten die lang op voorraad liggen is dus in principe voor eigen rekening. Je leverancier kan immers niet weten of het product al 3 jaar in gebruik is, of 2 jaar op de plank gelegen heeft.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 23 december 2015
door PaulG
Is dat zo?
Een leverancier levert aan de consument en die krijgt 2 jaar (fabrieks)garantie vanaf aankoop. Als de leverancier failliet gaat blijft de garantie van kracht voor de consument en de fabriek blijft dus verantwoordelijk voor het leveren van de garantie. Hoelang de voorraad gestaan heeft lijkt me niet van belang.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 23 december 2015
door henk-k
PaulG schreef:Is dat zo?
Een leverancier levert aan de consument en die krijgt 2 jaar (fabrieks)garantie vanaf aankoop. Als de leverancier failliet gaat blijft de garantie van kracht voor de consument en de fabriek blijft dus verantwoordelijk voor het leveren van de garantie. Hoelang de voorraad gestaan heeft lijkt me niet van belang.
Al onze leveranciers geven 1,2 of 3 jaar garantie vanaf de aankoopdatum, niet vanaf de verkoopdatum.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 23 december 2015
door Electronixs.nl
Het minimale is al 2 jaar. Dus 1 jaar zou ook al niet juist zijn dacht ik.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 24 december 2015
door henk-k
Consumenten hebben twee jaar garantie, daar mag bij zakelijke overeenkomsten gewoon van afgeweken worden voor zo ver ik weet.

Ik lig er ook niet zo wakker van trouwens, wat kapot is gaat de container in, dat hoort bij ondernemen.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 24 december 2015
door Electronixs.nl
Klopt inderdaad. Alleen voor consumenten.
Ik claim nooit wat bij een leverancier. Alleen als een hele partij een extreem hoog defect gehalte heeft. Maar meestal is het defect percentage nog onder de 1%. 

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 30 december 2015
door Dirkjan
henk-k schreef:Dat lijkt me logisch, je hebt 1 (of 2) jaar garantie vanaf de leverdatum bij jou. Garantie bij producten die lang op voorraad liggen is dus in principe voor eigen rekening. Je leverancier kan immers niet weten of het product al 3 jaar in gebruik is, of 2 jaar op de plank gelegen heeft.
Zoals gezegd hebben consumenten garanties volgens de wet.  Ondernemers (zoals alle webwinkeliers) niet. Of jij als afnemer en retailer dus garantie krijgt van jouw leverancier is afhankelijk van jullie contract en zijn goede wil. Garantie voor een consument gaat in vanaf afname bij de winkel. Het is dus alleen relevant hoelang het artikel in het schap ligt, als jij daar zelf met je leverancier wat voor hebt afgesproken. 

De garantietermijn voor consumenten is afhankelijk van de te verwachten levensduur van een artikel en dat is in de meeste gevallen 2 jaar, maar kan dus ook veel langer of korter zijn. Het is afhankelijk van het product.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 30 december 2015
door WebwinkelMeerwaarde
Dirkjan schreef: Of jij als afnemer en retailer dus garantie krijgt van jouw leverancier is afhankelijk van jullie contract en zijn goede wil. Garantie voor een consument gaat in vanaf afname bij de winkel. Het is dus alleen relevant hoelang het artikel in het schap ligt, als jij daar zelf met je leverancier wat voor hebt afgesproken.
Soms is het best mogelijk om hierover goede afspraken met je leverancier te maken. Zeker als jij veel producten afneemt bij deze leverancier

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 01 januari 2016
door Dirkjan
Dat zal per ondernemer verschillen denk ik. Mijn ervaring is dat ik persoonlijk er liever geen afspraken over maak. Als je goede zaken doet en jouw aankopen bij je leverancier groeien zal hij snel geneigd zijn om zijn goede wil te tonen als je een keer wensen hebt. Persoonlijk zou ik trouwens niet snel beginnen over (incidentele) garantiegevallen. Waar hebben we het dan over? Klinkt als tientjeswerk terwijl als de zaken erg vloeiend verlopen en jij een goede afnemer bent, je beter kan kijken of je hardlopers niet iets goedkoper in kunt kopen. Daarop win je vervolgens elke week geld!

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 02 januari 2016
door Ward
recreashop schreef:Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten? 
Het hangt er hier vooral vanaf wat de fabrikant of Europese importeur zelf onder fabrieksgarantie verstaat. Die zou ik dus maar eens bellen.

Dat de fabrieksgarantie ingaat op het moment dat een product het magazijn van de groothandel verlaat, komt vooral die groothandel erg goed uit, maar die zou ik daarom dus niet zomaar geloven. De fabriek gaat over de definitie en voorwaarden van haar fabrieksgarantie, niet een groothandel.

Re: Garantieclaim bij leverancier.

Geplaatst: 02 januari 2016
door sjoerdk
Ward schreef:
recreashop schreef:Wanneer gaat de fabrieksgarantie in? Bij het verlaten van een product uit de groothandel of bij de levering aan de consument? Wij hebben een product bijna 2 jaar in voorraad gehad voordat het aan een consument werd verkocht. Nu is het product binnen een half jaar 2 maal bij de consument defect geraakt buiten zijn schuld. Wij hebben de reparatie laten verrichtten dus de klant is geholpen. De groothandel vergoedt ons de garantieclaim niet omdat de fabrieksgarantietermijn 2 jaar verstreken is (de leverdatum aan ons was 2 jaar geleden op moment van garantieclaim). De garantie van 2 jaar voor de klant gold dus nog steeds. Wat zijn de regels en onze rechten? 
Het hangt er hier vooral vanaf wat de fabrikant of Europese importeur zelf onder fabrieksgarantie verstaat. Die zou ik dus maar eens bellen.

Dat de fabrieksgarantie ingaat op het moment dat een product het magazijn van de groothandel verlaat, komt vooral die groothandel erg goed uit, maar die zou ik daarom dus niet zomaar geloven. De fabriek gaat over de definitie en voorwaarden van haar fabrieksgarantie, niet een groothandel.
Precies. Het zal erg per branche verschillen, maar bij duurdere vulpennen die wij verkopen geeft de fabrikant zelf twee jaar garantie aan de consument, wel met de voorwaarde dat de afhandeling via een officieel verkooppunt gaat. De garantie gaat dan natuurlijk in op de aankoopdatum van de consument.
Dit levert trouwens ook een interessante vraag op waar ik het toevallig gisteren met iemand over had: De afhandeling verloopt nu via de garantie van de fabrikant, maar wettelijk gezien blijft de winkelier verantwoordelijk neem ik aan. Want nu als de klant niet tevreden is over de afhandeling, bijvoorbeeld omdat het erg lang duurt? Wat is dan redelijk om aan de klant te vragen qua wachttijd bijvoorbeeld? En als je dan bijvoorbeeld besluit de klant een vervangend exemplaar te geven, wat betekent dit dan voor de lopende afhandeling van de fabrieksgarantie?