Er wordt hier veel gezegd. Wij gebruiken Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ en Instagram. Toch wel wat dus.
Facebook:
Dit is een geweldig medium om klanten je winkel "leuk" te laten vinden. Facebook moet niet als bedoeling hebben rechtstreeks te verkopen, maar dit stellen we vast:
- Meer uitgaven aan Facebook (= meer clicks) resulteert in meer organische bezoekers via google. De afbeelding: oranje = Facebook clicks, blauw = organisch verkeer Google
- Wij haalden vorig jaar met facebookadvertenties een lagere kost/conversie dan met adwords.
- Ook offline is Facebook rendabel: De ROI van facebookcampagnes ligt meer dan de helft zo hoog dan brievenbusreclame.
- De CPC is stukken lager, dan Adwords. Facebookgebruiker hebben echter een veel lagere koopintensie.
- Uiteraard draait alles om relevante content, een video van ons haalde 14.000 views (onze pagina heeft zo'n 1500 likes). Een goede video laten maken kost natuurlijk geld en moeite.
- Facebook likes kopen lijkt me niet nuttig. Of we nu 1000 of 1500 fans hebben op de pagina, het bereik van berichten blijft afhangen van de kwaliteit en timing. Met goede berichten bereik je meer dan met veel likes.
Twitter:
Voor onze webshop is dit medium niet zo geschikt. Er kruipt in twitter veel meer tijd dan in bv. Facebook of instagram omdat het zo'n snel medium is. De tijd dat je er in steekt voor wat het oplevert is minimaal.
Voor B2B bedrijven of blogs is twitter dan weer wel heel erg interessant.
Pinterest:
Dit is echt hét medium voor webshops (die aan vrouwen verkopen). De CTR is erg hoog en mensen re-pinnen graag. Ook zijn mensen hier echt op zoek naar producten, een veel hogere koopintensie dus. We halen met veel minder moeite dan twitter evenveel verkeer en verkopen hier op. Nu nog wachten tot eindelijk de promoten pins er zijn.
Waarom Pinterest zo goed is voor je webshop:
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/9-re ... je-webshop
Instagram:
Zeker nuttig, en NIET te vergelijken met Pinterest. Pinterest is een inspiratie-zoekmachine. Instagram is een foto-twitter. Echter geloven we wel in instagram omdat het zo visueel is en dat shoppers meer aanspreekt. We wachten met dit actief te gaan gebruiken totdat onze webshop geen gebreken meer toont op mobiele devices. Dat is een voorwaarde om er iets uit te halen.
Google+:
Doen we enkel om SEO redenen. Je deelt iets en een minuut later zit een googleBot op je webshop. De communnities kunnen wel erg interessant zijn om zaken te delen en genereren veel verkeer.
Wie nog vragen heeft, laat maar weten, want er valt zo veel over te zeggen.