Pagina 1 van 2

Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 08 juli 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Ik meende dat er hier al een topic over was, maar ik kan dit niet terugvinden. Daarom stel ik hier de vraag:

Hoeveel procent van jouw klanten vult een review in? (wat is het response percentage)

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 08 juli 2016
door serviesonline
bij mij ongeveer 5%

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 09 juli 2016
door Momotica
Bij mij is het ongeveer 13%
Wel geef ik een kortingscode bij het achterlaten van een review. Maar hier wordt vervolgens zelden gebruik van gemaakt.

Ongeveer 5% van de ingevulde reviews maakt gebruik van die code.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door Sabine Emilie
Gemiddeld vult 5% van de klanten inderdaad reviews in. Mijn ervaring is dit percentage sterk omhoog gaat als je klanten per SMS vraagt om je product of dienst te reviewen. Het SMS' je kan je heel eenvoudig houden: 
"Dank u voor uw aankoop. Bent u tevreden? Laat het ons a.u.b weten door een review te plaatsen."  + link waar uw de review wilt hebben. Tegenwoordig hebben mensen meer hun telefoon in hun handen dan dat ze voor een laptop zitten. Daarbij zullen gebruikers meer " vrije tijd" hebben op  het moment dat ze op hun mobiel zitten dan wanneer ze achter hun laptop zitten. Een review plaatsen, bijvoorbeeld, als je je in de trein zit te vervelen is niet zoveel moeite. Een ander voordeel is dat je via deze manier meteen een review op meerdere site kan laten plaatsen. 

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door Flobbi
Sabine Emilie schreef:Gemiddeld vult 5% van de klanten inderdaad reviews in. Mijn ervaring is dit percentage sterk omhoog gaat als je klanten per SMS vraagt om je product of dienst te reviewen. Het SMS' je kan je heel eenvoudig houden: 
"Dank u voor uw aankoop. Bent u tevreden? Laat het ons a.u.b weten door een review te plaatsen."  + link waar uw de review wilt hebben. Tegenwoordig hebben mensen meer hun telefoon in hun handen dan dat ze voor een laptop zitten. Daarbij zullen gebruikers meer " vrije tijd" hebben op  het moment dat ze op hun mobiel zitten dan wanneer ze achter hun laptop zitten. Een review plaatsen, bijvoorbeeld, als je je in de trein zit te vervelen is niet zoveel moeite. Een ander voordeel is dat je via deze manier meteen een review op meerdere site kan laten plaatsen. 
Dat is best een goede tip! Bij mij ligt het percentage rond de 15%. Ik geef dan ook wel cadeaubonnen bij reviews als stimulans.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door ikfixhetvoorje
Wij doen iets dergelijks met een cadeaubon-achtig iets.
Bij ons is het op het moment zo'n 8%.
Zomermaanden altijd minder, iig in onze sector.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Momotica schreef:Wel geef ik een kortingscode bij het achterlaten van een review.
Goede toevoeging. Wellicht handig om inderdaad te vermelden of je er iets voor teruggeeft. Dat kan natuurlijk (enigszins) van invloed zijn op het uiteindelijke percentage.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door WebwinkelMeerwaarde
ikfixhetvoorje schreef:Zomermaanden altijd minder, iig in onze sector.
Ik denk dat dit voor veel sectoren geldt.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door serviesonline
Ze krijgen bij mij automatisch 4 dagen na verzenden en verzoek en na 14 dagen een herinnering.
Bij mij krijgen ze niks.
Graag of niet.  :lol:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door WebwinkelMeerwaarde
En toch een nette 5%. :D

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 12 juli 2016
door Momotica
Ik ga het eens een tijdje proberen zonder iets in ruil ervoor terug. Kijken hoeveel reviews er dan binnen komen.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 23 juli 2016
door glaasje
Als klant vraag ik mij af waarom webwinkels zo zot zijn op reviews?
Ik vul er geen enkele in, sterker, ik koop niet bij bedrijven die werken met review bedrijven,
als een bedrijf zich moet gaan profileren met een externe partij, die ook weer gegevens van je ontvangen,
dan haak ik af.
Negatieve ervaring gehad van een reviewbedrijf, een waar spambombardement, om mijn review toe te lichten, alvorens zij hem wouden plaatsen.
Met andere woorden, als de review niet in hun straatje past, plaatsen we hem niet.
"We moeten onze opdrachtgever toch te vriend houden"

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 24 juli 2016
door Armande
Bij mijn duitse shop https://steinperlenwelt.de heb ik een testimonial systeem van trustedshops. In Duitsland is dit bijna verplichte kost want  in Duitsland wordt gewoon veel meer op reviews etc gelet, ook omdat Ebay er populairder is. Klanten krijgen ook 250 extra Treuepunkte na een review, dat is een effectieve korting van 2,50.
Uiteindelijk doet max 5% een review denk ik.
Voor mijn nederlandse shop heb ik nog steeds geen geschikt systeem gevonden voor zoiets.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 24 juli 2016
door MessyBun.nl
Bij mij is het inderdaad ook rond de 5% en dat is met een kortingsbon. Heeft denk ik ook deels te maken met mijn doelgroep. Wel merk ik dat op het moment je tijdens het aankoopproces contact hebt gehad met klant (via bijv. de live chat over levertermijnen, achteraf betalen etc.) dat ze dan in 100% van de gevallen een review achterlaten. 

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 24 juli 2016
door MessyBun.nl
Armande schreef:Bij mijn duitse shop https://steinperlenwelt.de heb ik een testimonial systeem van trustedshops. In Duitsland is dit bijna verplichte kost want  in Duitsland wordt gewoon veel meer op reviews etc gelet, ook omdat Ebay er populairder is. Klanten krijgen ook 250 extra Treuepunkte na een review, dat is een effectieve korting van 2,50.
Uiteindelijk doet max 5% een review denk ik.
Voor mijn nederlandse shop heb ik nog steeds geen geschikt systeem gevonden voor zoiets.
Is Trustedshops ook niet actief in Nederland? Of heeft het meer met de koppeling van het systeem aan je shop te maken?
Zelf ben ik erg tevreden over WebwinkelKeur. Je kunt eens op MessyBun kijken hoe dat eruit ziet. Wat ik een fijne bonus vind is dat de reviews van Bol.com (en andere kanalen) ook ingeladen worden, plus je kunt vrij makkelijk de reviews koppelen aan je Facebookpagina: https://www.facebook.com/messybunnl/app ... 102528120/ 

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 25 juli 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Momotica schreef:Ik ga het eens een tijdje proberen zonder iets in ruil ervoor terug. Kijken hoeveel reviews er dan binnen komen.
Interessant. Vergeet niet je bevindingen (hier) te rapporteren :D

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 26 juli 2016
door WebwinkelMeerwaarde
MessyBun.nl schreef: Wel merk ik dat op het moment je tijdens het aankoopproces contact hebt gehad met klant (via bijv. de live chat over levertermijnen, achteraf betalen etc.) dat ze dan in 100% van de gevallen een review achterlaten. 
Goede toevoeging.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 02 augustus 2016
door libertes
Ik vind 5% toch erg laag, bij ons zit het percentage bij de meeste webwinkels op de 10-15%. Er zijn natuurlijk uitschieters en webwinkels die het minder doen, maar dat is afhankelijk van tal van factoren. Denk dan bijvoorbeeld:

- Moment van versturen uitnodiging
- Afzender van uitnodiging
- Inhoud van e-mail
- Je branche / doelgroep
- Wel niet herinnering sturen
- Etc. 

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 10 augustus 2016
door WebwinkelMeerwaarde
libertes schreef:Ik vind 5% toch erg laag, bij ons zit het percentage bij de meeste webwinkels op de 10-15%.
Dat is een interessante opmerking, zeker omdat jij een overzicht hebt van (heel) veel webwinkels.
Misschien tijd voor een kort artikeltje over de door jou aangegeven punten voor meer reviews? :D
(of misschien is dat er al bij jullie?)

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 28 augustus 2016
door Armande
MessyBun.nl schreef:
Armande schreef:Bij mijn duitse shop https://steinperlenwelt.de heb ik een testimonial systeem van trustedshops. In Duitsland is dit bijna verplichte kost want  in Duitsland wordt gewoon veel meer op reviews etc gelet, ook omdat Ebay er populairder is. Klanten krijgen ook 250 extra Treuepunkte na een review, dat is een effectieve korting van 2,50.
Uiteindelijk doet max 5% een review denk ik.
Voor mijn nederlandse shop heb ik nog steeds geen geschikt systeem gevonden voor zoiets.
Is Trustedshops ook niet actief in Nederland? Of heeft het meer met de koppeling van het systeem aan je shop te maken?
Zelf ben ik erg tevreden over WebwinkelKeur. Je kunt eens op MessyBun kijken hoe dat eruit ziet. Wat ik een fijne bonus vind is dat de reviews van Bol.com (en andere kanalen) ook ingeladen worden, plus je kunt vrij makkelijk de reviews koppelen aan je Facebookpagina: https://www.facebook.com/messybunnl/app ... 102528120/ 
Oh sorry, ik lees het nu pas! Mailtje in de spamfolder terecht gekomen denk ik.
Het invul-percentage is vrij laag, 5% lijkt me nog aan de hoge kant. Er zijn er wel een aantal handigerds die het meerdere keren invullen voor de extra punten. Maar dat vind ik prima. Review is review.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 28 augustus 2016
door Momotica
Hier is het aantal ingevulde reviews gelijk gebleven nadat ik de korting code heb verwijderd als bedankje.
Dat houden we dus maar zo ;)

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 28 augustus 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Dat is zeker interessant. Bedank voor de terugkoppeling.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 28 augustus 2016
door Mick
Momotica schreef:Hier is het aantal ingevulde reviews gelijk gebleven nadat ik de korting code heb verwijderd als bedankje.
Dat houden we dus maar zo ;)
Wellicht ook interessant om naar het percentage herhalingsaankopen te kijken?
Een kortingscode/waardebon stimuleert niet alleen de klant om een review te plaatsen, maar ook om nog een aankoop in jouw webwinkel te doen!  :wink:

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 28 augustus 2016
door Momotica
Mick schreef:
Momotica schreef:Hier is het aantal ingevulde reviews gelijk gebleven nadat ik de korting code heb verwijderd als bedankje.
Dat houden we dus maar zo ;)
Wellicht ook interessant om naar het percentage herhalingsaankopen te kijken?
Een kortingscode/waardebon stimuleert niet alleen de klant om een review te plaatsen, maar ook om nog een aankoop in jouw webwinkel te doen!  :wink:
Dat was inderdaad de bedoeling, maar ongeveer 5% van de ingevulde reviews maakte gebruik van de code. Dat is ongeveer 0,7% van alle verstuurde verzoeken voor een review.
 Sommige klanten die een review ingevuld hebben maken zelfs geen gebruik van die code.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 20 september 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Merken jullie ook dat er sprake is van een dalende trend in het aantal klanten dat een review invult?

M.a.w: ligt het aantal reviews lager dan vorig jaar, of de jaren ervoor?

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 21 september 2016
door Momotica
Laatste tijd is het wel minder ja.

Even een vraag van mijn kant.
Zou het verstandig zijn om bij elke bestelling die één klant een mail te sturen voor een beoordeling?

Ikzelf vindt het irritant als ik meerdere malen ergens bestel en elke keer een mail ontvang om een beoordeling te plaatsen, wat is jullie mening hier over?

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 21 september 2016
door Dierenspeciaalzaak
Bij mij krijgt een klant wel elke keer een verzoek. Wel moet er minimaal 6 weken tussen zitten. Werkt voor mij goed. De echte trouwe klanten geven gewoon elke keer weer een 10. Haalt juist je gemiddelde lekker omhoog.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 21 september 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Momotica schreef:Even een vraag van mijn kant.
Zou het verstandig zijn om bij elke bestelling die één klant een mail te sturen voor een beoordeling?

Ikzelf vindt het irritant als ik meerdere malen ergens bestel en elke keer een mail ontvang om een beoordeling te plaatsen, wat is jullie mening hier over?
Dat lijkt mij helemaal geen probleem.
Zelfs als iemand dat irritant vind, begrijpen de meeste mensen dit best...

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 21 september 2016
door WebwinkelMeerwaarde
Dierenspeciaalzaak schreef:Bij mij krijgt een klant wel elke keer een verzoek. Wel moet er minimaal 6 weken tussen zitten. Werkt voor mij goed.
Dat is een goede toevoeging / oplossing.

Re: Hoeveel klanten vullen review in?

Geplaatst: 21 september 2016
door Momotica
Bedankt voor de reacties.
Ik ga het gewoon eens proberen, ik heb wel de (standaard) uitnodiging mail wat persoonlijker gemaakt nu.