Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

De ACM deelt alweer hoge boetes uit: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... g-aankoop/


Bever – boete 198.000 euro;
Coolcat – boete 220.000 euro;
Eigenares van Kiesdejuistesportbh.nl (nu: bhsupport.nl) - boete 50.000 euro;
Voormalig eigenares van Hipvoordeheb - boete 50.000 euro;
Shoebaloo - boete 72.000 euro.

Ik heb er 1 zaak uitgehaald en in detail bekeken; BHSupport. Het gaat hier om een kleine eenmanszaak. Het dossier hierover is te vinden via  https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... n-aankoop/ .

Wat ze o.a. onjuist heeft gedaan is:
- Uitzonderingen vermelden die niet mogen (speciaal bestelde producten uitzonderen)
- Geen verzendkosten terugbetalen
- 14 dagen tot retour vermelden (niet tot aanmelden retour)
Dit doen veel webwinkels mis. Ik denk dus dat hiermee wel duidelijk is dat je ook als kleine webwinkel echt risico loopt op hoge boetes.

Het lijkt erop dat handhaving dit jaar dus hoger op de agenda staat. Dus zeker noodzaak om aan regels te voldoen!
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Het lijkt erop dat handhaving dit jaar dus hoger op de agenda staat. Dus zeker noodzaak om aan regels te voldoen!
Zeker mee eens.
Meestal wordt bepaald of er onderzoek wordt ingesteld, op basis van het aantal klachten over een specifieke aanbieder. Dat wil dus niet altijd zeggen dat het om de grootste aanbieders gaat.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Ik snap niet dat je voor iets niet vermelden een boete kan krijgen. De regels zijn vast opgesteld en daar moet iedere webwinkel aan voldoen. Er staat zelfs bij dat als je bijvoorbeeld de afkoelperiode niet noemt deze automatisch verlengt wordt naar 3 maanden. 
Waarom ben je dan verplicht het te noemen. 
Niet handelen volgens de wet is sowieso fout maar iets niet noemen op je website kan niet beboet worden. Toch?

Van de twinklewebsite:
ik citeer de ACM: Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over de wettelijke regels rondom de annulering van hun aankoop. Dit moeten zij doen op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende.  

Edit:
Even wat nagekeken in het rapport ACM (bij puntjes ingekort)
in ieder geval in de periode van 19 augustus 2015 tot 28 oktober 2015 in strijd te handelen met de op haar rustende informatieverplichtingen ten aanzien van het recht van ontbinding van overeenkomsten op afstand als bedoeld in artikel 6:230m, eerste lid, aanhef en onder h, van het Burgerlijk Wetboek .......BW, artikel 6:230s, eerste en derde lid....

En 6.230 1h = wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening 
En 6.230 3de lid = De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken

Dus je bent verplicht het te noemen maar als je het niet noemt is dat eigenlijk gunstiger voor de consument. Maar toch verplicht ACM dat je het noemt anders krijg je boete! 
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Als je het persbericht van ACM leest is het niet uitleggen slechts een factor. De boetes zijn niet alleen om die reden gegeven. De boetes zijn omdat ze ook gewoon de regels niet naleefden. Coolcat bijvoorbeeld gaf in plaats van geld terug een tegoedbon. Dat mag gewoon niet.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Op het Radarforum komt net weer een klacht binnen over de beha site: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... &start=100

Ik vermoed dat het vooral dit soort klachten zijn die een dergelijk hoge boete veroorzaken.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Ik schrok er ook wel even van, zulke bedragen. Een bedrag van die hoogte is ook echt voor een bedrijf als Bever wel significant. En voor die eenmanszaken lijkt me dit al gauw onoverkomelijk....

 Ben benieuwd of er nog eerst een waarschuwing geldt, maar als ik het zo begrijp niet.

Maar op zich prima dat er gehandhaafd wordt natuurlijk, dan is de wet er ook niet voor niets...

Heb voor de zekerheid de voorwaarden maar even uitgebreid met heel specifieke vermelding van 'recht hebben op een deugdelijk product'. 
Ook dat mensen een betaalverplichting aangaan bij het klikken op de knop 'bestellen' heb ik met extra nadruk vermeld.

Al met al genoeg reden om alles nog eens dubbel na te lopen dus. En later deze week nog eens, en nog eens, en nog eens....

Wat ik me ook afvraag, want dat zie ik bij een enkele andere chocoladeleverancier terug (misschien iets voor buiten dit topic) is dat zij soms beroep doen op "2°. de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;" wat uitgesloten is van het herroepingsrecht. Ik vraag me erg af of de ACM chocolade (met houdbaarheid van meestal ongeveer een jaar) hieronder zou vinden vallen. Op zich is de houdbaarheid zeker niet onbeperkt, en dus beperkt, en dus zou het kloppen. (Voor nu hanteer ik het herroepingsrecht sowieso wel, al is het maar voor de zekerheid en uit klantvriendelijkheid)

 
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Ik snap niet dat je voor iets niet vermelden een boete kan krijgen.
Toch is dit wel heel belangrijk. Hoewel bij het niet vermelden de consument extra rechten krijgt, weten veel consumenten dit niet. Het is dus niet zo dat de enige sanctie op het niet vermelden een langere bedenktijd voor de consument is. Het overtreed de regels, dus kan daar een boete voor krijgen.
Tevens moet je meer vermelden dan enkel bedenktijd. Ook garantie, contactgegevens, het europees ODR platform, etc. zijn allemaal zaken die je moet vermelden. Veel webwinkeliers verdiepen zich helaas niet in regels en het starten van een webwinkel is laagdrempelig. Ze voorzien niet dat ze dan zulke boetes kunnen krijgen.
Echter zien we wel vaak boetes bij een opeenstapeling van zaken. Dus vaak gaat er meer dan 1 ding mis voor er een boete volgt.
Wat ik me ook afvraag, want dat zie ik bij een enkele andere chocoladeleverancier terug (misschien iets voor buiten dit topic) is dat zij soms beroep doen op "2°. de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;" wat uitgesloten is van het herroepingsrecht. Ik vraag me erg af of de ACM chocolade (met houdbaarheid van meestal ongeveer een jaar) hieronder zou vinden vallen. Op zich is de houdbaarheid zeker niet onbeperkt, en dus beperkt, en dus zou het kloppen. (Voor nu hanteer ik het herroepingsrecht sowieso wel, al is het maar voor de zekerheid en uit klantvriendelijkheid)
Juridisch zal een product met een houdbaarheid van 1 jaar niet uitgesloten mogen worden onder het mom van houdbaarheid. Of de ACM hier ook zal handhaven is de vraag, maar deze concurrenten zitten wel fout. Zelf zou ik het risico niet nemen...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

Poeh...de vonnissen zelf maar eens aan het doornemen.. Te beginnen met die van Bever..Qua informatieplicht gaat het ver, en is men HEEL specifiek over wat waar moet staan. Als ik dat gedeelte lees denk ik...met zo'n interpretatie van de wet gaat 90% van de webwinkels hier wel ergens de mist in.

Nu zijn er inderdaad wel meerdere overtredingen genoemd, verzendkosten werden vanuit Bever ook niet teruggestort - wat een meer evidente overtreding van de regels is wat mij betreft.

Maar goed, ik denk dat 'we' als webwinkels er goed aan doen deze vonnissen nog eens door te nemen, en wellicht elkaar een beetje extra te helpen door elkaars sites te controleren en bespreken en verbeteren - want hoewel er heel veel informatie bij de ACM beschikbaar is, is er ook de interpretatie in de praktijk, en daarin geeft voor mij het volgen van de informatie over wat vermeld moet worden zoals de diverse sites hierover en de keurmerken die verstrekken geen zekerheid over of je daadwerkelijk volledig en op de juiste manier en wijze je informatie aanbiedt.

(en inderdaad, wat betreft houdbaarheid was dat ook mijn gedachte - ik zal de collega's toch eens als tip geven hun beleid ook aan te passen)
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

25 oktober 2016

en de keurmerken die verstrekken geen zekerheid over of je daadwerkelijk volledig en op de juiste manier en wijze je informatie aanbiedt.
Ik heb de vonnissen bijna allemaal gelezen en kom toch tot de conclusie dat deze webwinkels geen boete hadden gehad als ze door onze keuringen waren gekomen. Natuurlijk, wij kunnen ook kleine zaken over het hoofd zien en dingen net anders interpreteren. Deze boetes worden echter niet uitgedeeld bij een kleine fout in een detail of nuance. Het gaat om een opstapeling van fouten of het willens en wetens overtreden van regels. Zo is het wettelijk heel duidelijk dat je geen kosten in mag houden van retour, ook is het heel duidelijk welke informatieplichten je hebt.

We bieden als keurmerk hier zelfs standaard teksten voor.

Kleine details die wel wenselijk zijn, zoals het letterlijk benoemen van een aparte pagina "Retourneren" zijn zaken die we kunnen leren uit dit besluit. Dit is echter niet de basis waarom de webwinkels een boete hebben gekregen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

26 oktober 2016

Naar aanleiding van een gesprek met www.ecommercenews.nl ben ik nog eens naar de case Hip voor de heb gaan kijken. In deze situatie vind ik de boete ook erg hoog. Ik zie namelijk niet echt grote klachten over deze webwinkel. Ze heeft echt alleen de informatie niet duidelijk vermeld. Daarbij stond het op sommige plekken goed, elders echter onjuist. Ik vind in dat geval de boete dan ook wel erg hoog, een waarschuwing wat naar mijn idee in deze case op zijn plaats geweest. Ik zie hier dan ook geen opstapeling van fouten zoals ik dat bij andere boetes wel zag.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

26 oktober 2016

Ga je als keurmerk dit ook melden? Doe je er iets mee om te laten weten dat er keurmerken zijn die hier moeite mee hebben? 
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

26 oktober 2016

@PaulG
Wij hebben de ACM gevraagd om een gesprek. Daarin zullen we ook onze ideeën delen. De ACM is echter niet de partij die de regels maakt, ik ben dus ook vooral benieuwd om van hen te horen wat ze belangrijk vinden en op welke gebieden ze zullen handhaven. Zo kunnen wij onze leden adviseren en in de toekomst boetes voor hen voorkomen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

26 oktober 2016

Goed om te lezen dat jullie ook bezig zijn met dit soort zaken.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

26 oktober 2016

@Libertes

Heb je ook enig idee hoe de hoogte van deze boetes bepaald worden? Zijn deze ook afhankelijk van de jaarcijfers?

Ik denk dat er een hoop kleine webshops/eenmanszaken gelijk de toko kunnen sluiten bij dergelijke boete bedragen...
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Ik heb begrepen dat de minimum boete maar liefst 40.000 bedraagt. Ook kleine webwinkels lopen dus kans op zon hoge boete.

Aanvullend nog een leuk item om te lezen: http://www.ecommercenews.nl/acm-boetes- ... s-terecht/
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Nou dat is dus einde oefening  voor velen
deze ouwe heb over de ACM ook een uitgesproken mening en dat weten ze ook want dat heb ik ACM in Januari 2016 al gemaild, hoe ik over dat soort instanties denk.

1) De voorloper van de instantie van de huidige ACM, die hebben eerstens gezorgd dat de melkboer, de groenteboer en SRV wagen uit het straat beeld verdween zodat we allemaal bij AH, C1000, Aldi en Lidl onze boodschappen moesten kopen met het gevolg dat door gebrek aan concurrentie, de prijzen met 30% zijn gestegen. ( na introductie van de euro hou ik kasboek bij en daarmee weet ik het 100% zeker dat prijzen zijn gestegen )

2) Vervolgens worden de kleine winkelier/detailhandels familie bedrijfjes in de straat kapot gemaakt met regels en keurmerken over milieu en verplicht lid woorden van de keurmerk voor de vereniging van huisvrouwen welke in het leven is geroepen door Hema/KBB en V&D.

3) En anno 2016 zijn de particulieren webshops aan beurt en om dat doel te bereiken gebruiken ACM exact de zelfde tactiek, door eerst met
keurmerken en veel regels en vervolgens met veel te hogen boetes, voor iets onbenulligs omdat hollanders klagen over de 2,00 verzend kosten.

Wat is nou het doel daarvan ?
dat we straks alleen nog koninklijke AH/Bol.com, Wehkamp of coolblu op internet hebben en door gebrek aan concurrentie de prijzen ook weer met 30% zullen gaan stijgen.
Dat noemen ze lobbyen... lang leve die europese regels voor de "open concurrentie" en marktwerking.

Persoonlijk denk ik dat een goede jurist hier gehakt van maakt,  omdat een winkel in de straat deze regels niet heeft en daarmee de huidige wetgeving bevorderd  dan ongelijkheid beginsel en oneerlijke concurrentie en  welke in de EU wet staat vermeld, dat ongelijkheid in de handel dan wel concurrentie binnen de handel niet mag.
Ik zeg niet,  dat je daarmee de regels niet moet naleven,  ik zeg dat er oneerljke en een ongelijkheid ontstaat.

Daarnaast is het gevaar,  dat concurrenten klachten kunnen sturen om zo een groter markt aandeel te krijgen en hun collega de laan uit te sturen.
Onmogelijk denkt u ?
Deze ouwe houd niets voor onmogelijk het is kei en keiharde bussines

Dit is mijn mening en daar moet u het mee doen.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Ter toevoeging,
Deze ouwe hou niet zo van verhalen en aannames uit de 3e hand, daarom heb ik vanmiddag contact gezocht met deze shops en de eigenaar telefonisch gesproken.
Kon de onmacht en verbazing heel goed invoelen en belangrijker................   het verhaal of de medaille  heeft en zoals altijd een andere keer zijde.
Voor aantal zelfs persoonlijk faillissement en dat voor paar euro voor de retour kosten. Bij een ondernemer ging het zelfs alleen omdat er op een andere pagina een punt of komma verkeerd stond en informatie niet in juridische taal stond omschreven.
Ga er vanuit dat de eigenaar mij de volledige waarheid hebben verteld,  dan is het diep diep diep triest van de ACM en eigenlijk schandalig.
Wat ik had verwacht,  een waarschuwing met verbeter tijd en daarna pas een boete.

Ander punt welke mij ter oren kwam tijdens het gesprek,
de ACM zou alle webwinkel keurmerken hebben aangeschreven om hun aangesloten leden te waarschuwen en om de voorwaarden te controleren.

VRAAG
Is deze informatie juist ?
Wie heeft er bericht ontvangen van zijn keurmerk over de controle van de ACM ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Ik kan me in de bovenste 2 verhalen totaal niet vinden. Een beetje met de tijd meegaan kan gaan kwaad. Lees C1000 en V&D. Die bestaan niet meer. En waarom zou iemand bij een groentenboer zijn groenten halen en daarna bij een melkboer zijn melk terwijl een supermarkt van 07:00 tot 22:00 open is en tegenwoordig ook alles 1 keer bezorgd. Overigens zijn de supermarkten in NL 1 van de goedkoopste van de EU.

Verder vind ik ter vergelijking van andere landen dat het hier in NL zeer gemakkelijk een bedrijf te starten is. Je gaat naar de KvK en binnen 30 min loop je naar buiten met je bedrijfsnaam. In Duitsland gaat dat zeker niet. Daar moet je eerst een studie doen die bij het bedrijfstype past. Om van de overige landen nog maar niet van de administratie te spreken laat staan douane goederen.

Maar ik ben blij dat er regels zijn en dat ze gecontroleerd worden. Zo blijft de concurrentie eerlijk. Het gaat ook niet over een paar euro retour kosten. Deze hoeven niet worden terugbetaald. Het gaat over de verzendkosten dus het volledige factuurbedrag inclusief verzendkosten.

Maar ik vind wel dat er een duidelijk verschil in moet zitten van een typefout of onjuiste informatie op de website (waarschuwing) tot aan het opzettelijk niet terugbetalen van de verzendkosten (boete en deze mag best hoog zijn wat dit is oneerlijke concurrentie).
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Tja, dat er op bestuurlijk niveau wel dwarsverbanden te vinden zijn is wel meer dan waarschijnlijk.
Dat zie je ook met Edith Schippers welke getrouwd is/relatie heeft met een zorgconsultant welke wel haar inspanningen kan waarderen.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Electronixs.nl
welkom je kent mij nog niet zo goed want ik spreek vaak in metaforen of vergelijkingen welke makkelijk herkenbaar zijn, althans dat hoop ik. Maar merk ook (steeds vaker) dat mijn betoog onjuist op zijn waarde wordt geschat
In mijn tijd moest je ook je middenstand + boekhoud diploma behalen, toen die regel is los gelaten is het aantal faillissementen gestegen maar dit is een ander discussie.

Wij mensen hebben gauw een vooroordeel over die ander en daarom heeft deze ouwe vanmiddag de moeite of het lef genomen om met  deze ondernemer(s) contact te leggen en weet inmiddels hun kant van het verhaal.
Wie zegt dat het totaal bedrag niet is terug betaald aan die klanten ?
Als het wat "dom" op de website staat vermeld, dan wil dat nog niet zeggen dat mensen hun centen niet terug krijgen deze ouwe heb vanmiddag heel andere informatie gehoord en hoe dat is gegaan. Er is ook geen fraude gepleegd  puur en alleen wat komma en punten en wat domme tekst .  ( coolcat heb ik nog niet gesproken maar dat lijkt ander verhaal )
Daarnaast,
het gaat immers om de daad niet om letters op papier en dit is wel wat de ACM doet,  als de letters niet kloppen dan klopt de webshop niet. ( lees hun rapport  over een van de ondernemers heeft mij dit vanmiddag voorgelezen ) Hoe noemen ze deze manier van denken ook alweer het begint met A en eindig met n dan weten we allemaal hoe het gaat, ja toch ?
Wat is oneerlijke concurrentie  ?
sorry, eerlijke concurrentie bestaat niet en heeft ook nooit bestaan net als collega's nooit heeft  bestaan want in ondernemer wereld is een collega  een potentiële concurrent die jouw klanten af pikt.  Ik heb het hier al vaker geschreven en in een boek over ondernemen, want ondernemen is een slangenkuil.

100x excuus excuus,  
deze ouwe wijt teveel  uit, dat komt omdat ik in hart en nieren ondernemer ben en mij wat opwin  omdat ik na vanmiddag van ondernemers weet dat ze financieel ondergang tegemoet gaan ,  vandaag die ondernemers en morgen is een ander aan beurt met een simpele komma of domme tekst op je website is het zo gebeurt.....

Zal mij weer poosje gedragen..... inhouden.

VRAAG
IWie heeft er bericht ontvangen van zijn keurmerk over de strenge controle van de ACM ?


Daarnaast ook weer die angst creeren,  dit zie je continu terug komen in deze maatschappij  angst en bang zijn voor boze medemensen  voor boze webshops bang voor van alles en nog wat moeten we bang zijn of bang worden.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Maar ik vind wel dat er een duidelijk verschil in moet zitten van een typefout of onjuiste informatie op de website (waarschuwing) tot aan het opzettelijk niet terugbetalen van de verzendkosten (boete en deze mag best hoog zijn wat dit is oneerlijke concurrentie).
Inderdaad, voor een typefout vind ik de boetebedragen erg extreem, zeker voor een kleine zelfstandige!
Wat dat betreft had ik het reëel gevonden als de omzet/jaarcijfers werden meegenomen in het boetebedrag.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 oktober 2016

Ik vind dit wel hele hoge bedragen, zeker als in het geval van die ene webwinkel waar er eigenlijk geen moedwil was en er ook geen waarschuwing aan vooraf is gegaan.

Wat mij vooral tegen de borst stuit is een stukje willekeur. Waarom die Hibvoordeheb wel en alle andere webwinkeltjes die zich niet aan de regels houden niet?

Er zijn er nog zoveel die niet eens adresgegevens op de site hebben staan, laat staan een KvK nummer. Nog zoveel die zeggen niet verantwoordelijk te zijn voor als er wat mis gaat tijdens de verzending. Die geen achteraf betaalwijze hebben. Die zich helemaal niet houden aan de regels rondom de bedenktijd. Die de klant totaal niet op de hoogte stellen van de termijnen die daarbij gelden. Zeker in mijn branche zijn er velen die totaal niet op de hoogte zijn van de wetgeving, zelfs de grotere shops hebben hun zaakjes niet op orde. Hebben nog geen beveiligde verbinding.

Dat zijn dingen die in mijn ogen een stukje erger zijn dan een typefout of een kleine onvolledigheid.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

Opa heeft ze gesproken. Dat is fijn voor Opa. Had Opa verwacht dat de eigenaren zouden zeggen dat ze de boete terecht vinden? De eenmanszaak die failliet lijkt te gaan heeft vermoedelijk nog wel heel veel meer op haar kerfstok, wat helaas voor de gedupeerden niet te bewijzen is. Zoek maar eens de hoeveelheid klachten op websites als Radar over deze 'ondernemer' in kwestie.

Ik denk dat de ACM wel zorgvuldig geweest is en dat de 'slachtoffers' daarom helemaal niet zo zielig zijn. De ACM heeft als ik het allemaal goed gelezen heeft bijvoorbeeld ook proef orders geplaatst om te kijken hoe de klant behandelt werd.

De reden dat deze webwinkels zijn aangepakt is, omdat ze over deze webwinkels veel klachten ontvingen.

Verder vind ik het betoog van Opa een heel hoog 'aluhoedje' gehalte hebben. Veel punten zijn erg gemakkelijk te pareren. Beste Opa, waar komt uw frustratie vandaan? Waarom ziet u alles zo somber? Komt u wel genoeg buiten? Natuurlijk is ook in ons landje genoeg corruptie te vinden en klopt niet alles, maar volgens mij bent u wel erg somber. Als ik uw berichten lees vraag ik mij af of u niet heel ongelukkig in het leven staat?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

De eenmanszaak die failliet lijkt te gaan heeft vermoedelijk nog wel heel veel meer op haar kerfstok, wat helaas voor de gedupeerden niet te bewijzen is. Zoek maar eens de hoeveelheid klachten op websites als Radar over deze 'ondernemer' in kwestie.
Over welke ondernemer heb jij het? Ik kan geen klachten terug vinden over de genoemde kleine webshops...
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

Van kiesdejuistesportbeha.nl zijn diverse klachten te vinden. O.a. op het radar forum.

Van hipvoordeheb vind ik er maar één en in een overzicht van de consumentenbond hoe webwinkels hun retouren afhandelen op basis van drie bestellingen komen ze er ook niet goed af. Bij alle drie de bestellingen werd helemaal niets terugbetaald. Dit doet vermoeden dat ze hier dus in het algemeen niet zo netjes mee omging.

Dat laatste heeft ze vast niet aan opa verteld :wink:

Van Shoebaloo vind ik al drie klachten op klacht.nl + eentje op klachtenkompas.nl. Gaan voornamelijk over de kwaliteit (binnen paar weken stuk) , dus zal wel iets met garantie afhandeling te maken hebben. En ik vind op andere sites en fora ook diverse klachten.

Ik moet dus waarschijnlijk mijn mening bijstellen en ervan uitgaan dat deze boetes niet op basis van willekeur zijn gegeven, maar dat er wel degelijk iets aan de hand is/was.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

Bol.com heeft 1790 klachten, Coolblu heeft 245 klachten  en Wehkamp 714 klachten op klachtkompas,  het aantal klachten  dat zegt niet zoveel want Nederlanders zijn  goed in klagen, het is hun tweede natuur.... :)


U  bent niet bij mijn gesprek aanwezig geweest en u kunt niet oordelen of beoordelen wat mij is verteld,  maar het antwoordt op uw vraag,
ja,  dit is mij verteld en ken het verhaal wat en waardoor er is gebeurt en te horen aan de emotie,  bestaat voor mij geen twijfel dat het GEEN kwade GEEN bewuste opzet zou zijn.
Er is door mij in eerste instantie niet gesproken over de boete,   heb alleen gesproken of gevraagd naar de oorzaak, het verloop, de gevolgen
Daarna heb de ondernemer 5x tips gegeven om met zijn advocaat te onderzoeken.

Als u dit zelf ook wil weten,  bel dan uw collega ondernemer ga het gesprek open en zonder vooroordelen aan en vraag het hem of haar, want dan hoort u het verhaal uit de eerste hand.
Het zou fijn zijn om deze discussie schoon en zuiver te houden, ondanks dat er soms wat emotie bij komt .
Discussie graag ook op het niveau van ondernemers onder elkaar, zodat we als ondernemers er lering uit kunnen halen en  er wijzer van worden.

Alvast mijn dank

het feiten loos eenzijdige roeptoeteren met de meute van huilende wolven in het grote enge bos, dan kijkt u  op forums van trosradar en kassa of klachtkompas,  opa bedoelt dit  met enige humor :)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

libertes:
VRAAG
Heeft u als keurmerk een bericht ontvangen  van de ACM om u leden te informeren over de controles ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

Ik doelde met name op de bh verkoopster. Er zijn relatief veel meldingen van klanten die daar iets naar toe retourneren en nooit hun geld terug krijgen. Er wordt dan eenvoudig weg aangegeven dat de retourzending nooit is aangekomen. Dat kan natuurlijk voorkomen, maar er zijn best veel zelfbenoemde gedupeerde in die kwestie. Het niet terug betalen en dergelijke van de andere webshops wist ik niet eens, maar bevestigd mijn vermoeden. Over mijn webshop zijn ook klachten te vinden, maar de hoeveelheid klachten ten opzichte van de hoeveelheid positieve geluiden is gelukkig bij mij heel anders dan bij de bh verkoopster. Natuurlijk is dat slechts een mening en een gevoel. De andere kant verdedigen is echter hetzelfde. Ook dat is niet feitelijk te onderbouwen. Mijn mening is toch de autoriteiten in deze kwestie nog steeds te vertrouwen. Dusdanig wantrouwend zijn naar de autoriteiten wil ik ook gewoon eenvoudigweg niet. Zoals ik eerder aangaf, dat moet toch wel een heel ongelukkig gevoel geven. Bij twijfel geef ik daarom het voordeel van de twijfel aan de ACM. Harde feiten die het tegendeel bewijzen heb ik nog niet gezien.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

libertes:
VRAAG
Heeft u als keurmerk een bericht ontvangen  van de ACM om u leden te informeren over de controles ?
Nee, we hebben geen bericht van de ACM ontvangen. Wel hebben we zelf om een afspraak gevraagd waar de ACM wel positief tegenover stond.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

Van hipvoordeheb vind ik er maar één en in een overzicht van de consumentenbond hoe webwinkels hun retouren afhandelen op basis van drie bestellingen komen ze er ook niet goed af. Bij alle drie de bestellingen werd helemaal niets terugbetaald. Dit doet vermoeden dat ze hier dus in het algemeen niet zo netjes mee omging.
Mijn eerste reactie was ook de ACM geeft zon boete niet zomaar. Ik kon (en kan) me dan ook niet voorstellen dat ze niet echt de rotte appels aanpakken. In de eerdere gevallen heb ik dan ook onderzoek gedaan en zag ik ook veel klachten elders.
In het besluit van Hipvoordeheb lees ik echter niets over praktijkproblemen. De boete is puur toegekend op basis van verkeerde informatie. Dat besluit is overigens door iedereen via de website van de ACM te lezen.
Op basis hiervan heb ik mijn mening toch iets bijgesteld. Of er nu meer aan de hand was of niet, het is een duidelijk signaal dat je zon boete OOK kunt krijgen als je enkel de informatie op je website niet geheel op orde hebt.
Ik geloof niet dat je de boete krijgt als er een comma verkeerd staat, wel als het een opstapeling van onjuiste details is. Toch zie ik zulke fouten aan de lopende band voorbij komen online. Als je niet dagelijks met wetgeving in de weer bent, dan is het ook erg moeilijk om zelf de details voldoende te kennen. Veel webwinkeliers denken dan ook zelf goed op de hoogte te zijn, maar blijken vervolgens in de praktijk alsnog fouten te maken.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht