Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

28 oktober 2016

Libertis,
Klopt,  heb vanmiddag alle grote webshops specifiek de retour voorwaarden bekeken en overal zie ik inderdaad andere teksten staat.
De website welke ik thans heb bekeken zijn:
Bol.com, Coolblu, Wehkamp, Conrad, Blokker en Baxshop.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Armande
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 juli 2016

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

29 oktober 2016

Het zijn waanzinnig hoge boetes, voor kleine webwinkels in geen enkele proportie met het "vergrijp".
Weet iemand waar je dan kunt vinden WAT er PRECIES moet staan? Want ik zal het dan ook wel verkeerd hebben staan. En dan bij voorkeur iets wat je "copy-paste" kan doen en dat je dan goed zit.
Ik neem namelijk altijd alles retour, dus dat is het probleem het niet, maar als het gaat om juridisch correcte formulering zal ik het waarschijnlijk niet correct geformuleerd hebben.
www.armande.net voor informatie over het starten van een webwinkel
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

30 oktober 2016

Armande:
Er staat overal verschillende informatie,
het veiligste is de tekst volledig kopieren vanaf de pagina Consuwijzer ( ACM)
Tevens raad ik je dan ook aan een screen grab te maken van de pagina bij Consuwijzer waar je de tekst vandaan heb gehaald.
Bij een geschil kan je de screengrap van Consuwijzer laten zien als overtuigend bewijs dat jouw tekst daar vandaan komt en in principe.......  kan consuwijzer niet tegen zichzelf handhaven.
Maar,  dat zeg ik voorzichtig.
Belangrijker,  wat staat er in de Europese wet ?
Als de NL wet afwijkt van de EU wet, ontstaat er een nieuwe uitdaging voor de slimme advocaat of jurist ;)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

30 oktober 2016

om op de vorige post door te gaan (consuwijzer ACM) begin dan op de pagina: Regels voor webwinkels
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

30 oktober 2016

Paul bedankt,  sorry link die was ik vergeten toe te voegen
zo even terzijde opgemerkt,  heb je al eens geteld hoeveel keer daar het woordje of tekst "regels hier....  regels daar..... regels voor...... regels na"  er staat geschreven ?
Hahaha we blijven een landje van regels  ( opa denkt nu aan:  bomen en bossen )
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Armande
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 juli 2016

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

30 oktober 2016

om op de vorige post door te gaan (consuwijzer ACM) begin dan op de pagina: Regels voor webwinkels
Bedankt Paul, daar ga ik mijn licht opsteken!
www.armande.net voor informatie over het starten van een webwinkel
 
ewerkman
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 juli 2016

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

30 oktober 2016

Ik volg deze thread

Ik heb sinds kort een webwinkel. Ik heb toen de tekst voorwaarden incl herroepingsrecht gekopieerd en waar nodig ingevuld en aangepast en op de site onder algemene voorwaarden geplaatst.

Toch heb ik ook over die enorme boetes gelezen.
Daarom heb ik ook via de site van acm de regels nagekeken en toch nog een aparte kop en pagina in de footer aangemaakt waar mensen duidelijk kunnen lezen wat hun rechten zijn. Het infoblok staat midden op de site en daarin staat ook nog de link naar de betreffende pagina als mensen hun bestelling willen annuleren/retourneren.

Want want als je zon enorme boete krijgt en niet zoveel omzet hebt dat je die kan betalen ooit? Dan moet je dus prive failliet? Dat betekent mensen de schulden injagen vind ik.een waarschuwing en nacontrole en dan pas ee boete lijkt me redelijker.vooral ala je nog geen klacht hebt gehad.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

31 oktober 2016

Zoals aangegeven gaan de regels veel verder dan het juist onder je algemen voorwaarden vermelden. Ik zal dan ook zeker aanraden om een derde te laten controleren. Die derde kan een jurist zijn, maar bijvoorbeeld ook je keurmerk. 

Dit heeft een wat hoog "wij van wc eend" gehalte, maar ik denk toch dat we op deze manier laten zien als keurmerk ook echt meerwaarde te bieden. We keuren immers 70% van de webwinkels in eerste instantie af en dit zijn allemaal webwinkels die zelf denken te voldoen aan alle regels.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

31 oktober 2016

Ik volg deze thread  .....  KNIP..........
Want want als je zon enorme boete krijgt en niet zoveel omzet hebt dat je die kan betalen ooit? Dan moet je dus prive failliet? Dat betekent mensen de schulden injagen vind ik.een waarschuwing en nacontrole en dan pas ee boete lijkt me redelijker.vooral ala je nog geen klacht hebt gehad.
Het mensen de schuld injagen  is een hobby of terug komende rode draad van onze o....d  ( opa bromt in zichzelf over censuur... )
Dit is mijn drijfveer en waar mijn  "fanatisme" vandaan komt en  al jaren roep, ook op dit form, dat webshops zich moeten gaan verenigen !
Het gaat vaak om ZZPers welke in eigen onderhoud willen voorzien ( ook de dame van de sport BH met 3x kleine kinderen ).
Libertes even positief meedenken want krijg de indruk dat jij meer doet voor jouw leden dat de overige keurmerken :) ( zie mijn PM )  inmiddels heb ik er nog aantal gevonden.

Blijf ook herhalen dat de regels en kosten voor ondernemers van een webshop ongelijk zijn  in verhouding aan / met de regels en kosten voor een winkel in de straat. Hierdoor ontstaat een verschil en een vorm van ongelijkheid
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

31 oktober 2016

Blijf ook herhalen dat de regels en kosten voor ondernemers van een webshop ongelijk zijn  in verhouding aan / met de regels en kosten voor een winkel in de straat. Hierdoor ontstaat een verschil en een vorm van ongelijkheid
Vorige week was een interessante discussie op BNR over dat er meer ondernemers in de politiek nodig waren. Wellicht zijn er ook meer webwinkel eigenaren nodig in de politiek?
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

06 november 2016

Nog nieuws na een weekje ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

10 november 2016

Wij hebben binnenkort een afspraak met de ACM. Op dit moment nog geen noemenswaardig nieuws ;) .
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

22 november 2016

De consumentenbond begint ook weer te roeptoeteren over verzendkosten terug betalen.
Persoonlijk blijf dit onredelijk vinden omdat het gaat over de werkelijk gemaakte kosten,
Dan moeten consumenten niet bestellen via internet maar naar de winkel gaan want dan krijg  je parkeer geld en benzine kosten ook niet terug.

Schreef al eerder dat veel ondernemers niet kunnen rekenen of beter, hun zelf rijker rekenen, daarom even voorbeeld:
 .
Als je 100x pakketten per jaar terug krijgt a 6,50 per pakket allin praat je over 650,00 per jaar aan kosten of derving !
( heb ik niet over inpak tijd + verpakking materiaal + personeel )
Plus het extra werk want over de 6,50 per pakket betaal je BTW en welke je vervolgens via suppletie moet terug vragen bij de belasting.
Immers de kosten moet je terug betalen.
Daarnaast ook een suppletie aanvraag voor de OB omdat,
je over het verkoop bedrag van de 100x pakketten is er OB afgedragen, maar door de retour moet je de teveel betaalde OB terug vragen en dit gaat ook weer met een suppletie aanvraag
Kosten voor de boekhouder = 75,00 per uur.

Kortom, als je maar genoeg pakketten terug krijgt,  ga je vanzelf failliet alleen al aan de kosten voor de verwerking....
En wat dacht je als het product wat terug komt niet meer verkoopbaar is ?
Hoppa  product in de container er mee , dit zijn ook weer kosten voor de ondernemer !
En zeg nou eerlijk,  vind je dit als echte ondernemer een gezonde manier van bedrijfsvoering ?
Want dit wordt ons wel door de strot geduwd, door de overheid  en ook die fantastische eenzijdige organisaties als de consumentenbond !

Het ruimt wel lekker op.  want er zijn toch veel teveel webshops....
( schreef het al eerder dat dit erg veel lijkt op de manier hoe de kleine winkelier in de straat is weg gepest )

Jazeker ik ben en blijf kritisch !
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

22 november 2016

Je kunt gewoon een creditnota maken als een bestelling retour komt, waarom zou je dat via een suppletie moeten doen?

Als je een fatsoenlijk product hebt vallen die retouren ook wel mee. Als je kapot gaat van retouren heb je sowieso geen bestaansrecht omdat je:

- Rommel verkoopt waarvan bij consumenten de verwachting aanzienlijk anders is.
- Je niet de tijd genomen hebt voor een goede informatievoorziening op de website.
- Je onvoldoende groei hebt om überhaupt genoeg te kunnen verkopen.
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

26 november 2016

De kosten van de retouren moet je gewoon incalculeren. Ik vind het vooral belangrijk dat klanten zelf ook wat kosten hebben bij een retourzending, omdat ze dan wat beter nadenken voordat ze iets bestellen. Mijn retouren bestaan voor een groot deel uit brievenbuspost. Een redelijk groot deel van mijn klanten stuurt brievenbuspost ongefrankeerd retour. Het lijkt erop dat PostNL dit meestal gewoon accepteert, want ik krijg zelden een boetekaartje en ik hoor van mijn klanten ook niets over boetekaartjes van PostNL. De posttarieven gaan wel elk jaar flink omhoog...
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 november 2016

Henk,
met credit notatje ben je er niet, tenzij jij 1x per jaar jouw OB aangifte doet..... of helemaal nooit OB aangifte doet....
Als je weinig pakketjes verzend dan heb je ook geen pakket contract en ga je elke dag pakjes brengen/afrekenen op postkantoor.
Als je maandelijkse aangifte OB  doet  dan heb je altijd over-lappende OB periodes,  Omdat je de factuur/afrekening van je verzender pas in de volgend/nieuwe OB periode ontvangt.
Of dat de klant na 14 dagen terug zend en je op dat moment in de nieuwe OB periode zit, terwijl je omzet + verzendkosten + verpakking in vorige OB periode is geboekt en ook al in de vorige periode de OB is afgedragen. Op dat moment moet je die omzet in vorige OB periode terug halen of terug vragen en dit doe je aan einde boekjaar via suppletie.
Troep verkopen ?
Klanten gaan vaker en makkelijker terug sturen omdat het niet bevalt of klant na 14 dagen niet meer nodig hebben.
2000 tot 2012 80x retouren per jaar in 2016 staat de teller al op 600x retouren.
Dat is 600 x 6,50 aan betaalde verzend kosten zo door het riool puntje / verlies / derving en gaat ten koste van je bruto marge en je netto winst.
Bedrijven als Wehkamp,  Bol of Coolbu hebben een complete refurbish afdeling om hun retouren te verwerken, die mensen op de afdeling werken ook niet gratis ( tenzij het polen zijn )

En daarom deugd de huidige retour regeling of retour wet en waar de ACM of controleer en boete geeft,  van geen kant.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 november 2016

Je kan beter gewoon kijken hoe je kan besparen in plaats van je ergeren aan de Nederlandse wetgeving. Als je bijvoorbeeld per kwartaal OB aangifte gaat doen en via MyParcel gaat verzenden, dan kan je al redelijk veel besparen. 

Uw kleinkinderen geven zeker niets uit aan advertenties? Bij de meeste webshops zal het zo zijn dat de retourkosten veel lager zijn dan bijvoorbeeld de advertentiekosten. 600 x 6,50 euro = 3900 euro. Dat vind ik op zich nog wel meevallen.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 november 2016

Opa Bert, 

Waarom ben je ondernemer geworden? 

Als je duidelijk verwijs naar de originele factuur, is een suppletie niet nodig. Suppletie gebruik je als je te veel of te weinig BTW heb aangegeven. De factuur die je stuurt, is namelijk gewoon een verkoop. Echter heeft de klant recht op een zichtperiode en daarin mag de consument dus ook retourneren. Dit zet je weer recht, ook in de administratie van de consument, door een creditfactuur te sturen. Als je consument een bedrijf is, dan werkt dat ook zo in hun administratie. Ze gaan daarvoor immers ook geen suppletie voor indienen. 

Dit zou dan namelijk niet alleen een probleem zijn voor webwinkeliers, maar ook voor normale winkeliers, want ook normale winkeliers mogen producten retour nemen. Het enige verschil is, dat ze dat niet verplicht zijn qua wetgeving. 

En als je plotseling 750% (!!!) meer retouren heb, zou ik toch maar eens achter je oren gaan krabben, wat je fout doet. Een dergelijke stijging van het aantal retouren zou ik niet gelijk in de huid schuiven van de consument. Als je dat wel doet, dan snap ik overigens ook waarom men de pakketten retour stuurt, maar dat terzijde. 
En als je 650 retouren krijg in een jaar, dan lijkt het mij dat je hier een veelvoud aan verstuur per jaar. Neem eens contact op met PostNL, of met een derde partij als MyParcel. Je betaald veel te veel aan je verzendkosten. Wees een ondernemer, ga eens onderhandelen over je tarieven. 

Betreffende de wettige retour regeling, ben ik het inderdaad ook met je eens dat het niet helemaal deugt. Als men in een normale winkel een pakket retour wilt hebben, moeten ze immers ook de parkeerkosten van de gemeente betalen. Echter hoef jij als webwinkelier dan weer niet de retourkosten van de consument te betalen, wat je dan weer als parkeerkosten zou kunnen zien. Als webwinkelier maak je immers minder kosten dan een winkelier, want de panden zijn een heel stuk goedkoper. En als webwinkelier mag je uitgebreidere "openingstijden" hebben, waarin je nog veel meer omzet kan draaien dan als winkelier. 

En het is leuk dat je bedrijven noemt als Coolblue, Bol.com en Wehkamp. Je zou je eens af kunnen vragen: Waarom kan Pieter Swart (Coolblue) wél winst draaien, de consument méér tijd geven om de producten retour te sturen, geen verzendkosten rekent EN de consument geen kosten voor de retourverzending laten betalen. Coolblue is ook begonnen vanaf een zolderkamer. 
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

27 januari 2017

Wij hebben binnenkort een afspraak met de ACM. Op dit moment nog geen noemenswaardig nieuws ;) .
Inmiddels zijn we enkele maanden verder. Is er inmiddels al een gesprek geweest en heeft dat nieuwe info opgeleverd?
De laatste maanden ben ik wat meer attent geweest op berichten in de media over boetes voor economische delicten. Daarbij is mij opgevallen dat voor het krijgen van een dergelijk pittige boete als de gevallen in het begin van dit topic, je al een professionele "list en bedrog" firma op behoorlijke schaal moet runnen. Eigenlijk een bevestiging van de eerste indruk dat het in de genoemde gevallen om buiten proportionele boetes gaat. Zijn er nieuwe ontwikkelingen in de genoemde casussen? Zijn de boetes definitief of is er beroep mogelijk en zo ja, is dat aangetekend?
No guts no glory!
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

07 februari 2017

Ik heb een gesprek gehad met de ACM. Hun standpunt is me duidelijk en ik hoop daar deze week ook een blog over te publiceren. Het is in ieder geval aanleiding voor WebwinkelKeur om nog wat strenger te gaan controleren. Zo moet je als webwinkel eigenlijk in je footer aparte pagina's hebben met titels als "Retourneren", "Garantie & Klachten", "Levertijd & Verzendkosten", etc. Deze informatie op 1 pagina plaatsen met een algemene naam is niet voldoende.
De hoogte van de boetes valt inderdaad over te discussiëren. Voor mij persoonlijk voelt het ook wat arbitrair dat 5 webwinkels enorme boetes krijgen voor zaken die 50% van de webwinkels ook mis doen. Ik ga er vanuit dat het een voorbeeld moest zijn voor de branche die ook kort is wakker geschud. Ik weet niet of er nog meer boetes gaan volgen...
Ik had wel signalen gelezen dat partijen de boetes wilden aanvechten, of dat ook gebeurt is, is me helaas niet duidelijk.
Ik zal nog even een update plaatsen wanneer we ons blog delen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

08 februari 2017

Zo moet je als webwinkel eigenlijk in je footer aparte pagina's hebben met titels als "Retourneren", "Garantie & Klachten", "Levertijd & Verzendkosten", etc. Deze informatie op 1 pagina plaatsen met een algemene naam is niet voldoende.
Dit is toch niet nieuw? Dat staat (bijna) letterlijk in de tekst van de ACM. Hoeft niet perse in de footer, maar de naamgeving moet herkenbaar zijn en mag inderdaad niet verzameld worden, onder bijvoorbeeld een FAQ.

Jouw opmerking doet mij vermoeden dat ze hebben aangegeven hierin strenger te worden den komende tijd. Ben benieuwd wat je nog meer gekregen hebt aan toelichting van ACM. Ik kijk uit naar je blog.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

14 februari 2017

De ACM blog is zojuist online geplaatst en te vinden via https://www.webwinkelkeur.nl/nieuwe-con ... erleg-acm/ . De punten die naar voren komen zijn wellicht bekend, maar worden nog erg vaak anders in de praktijk gedaan. Het meest opvallende is dat:
  1. Er echt aparte pagina's moeten zijn voor zaken als retourneren, garantie, klachten, contactgegevens, verzendmethodes, etc. die met 1 klik bereikbaar zijn vanaf elke pagina. Dit was eerder niet zo "hard" een eis. Informatie moest goed vindbaar zijn, de interpretatie van de ACM is nu dat goed vindbaar direct klikbaar is.
  2. De bedenktijd gaat nog vaak mis, dit was al bekend, maar blijft een probleem en erg belangrijk. Te vaak worden uitzonderingen gemaakt die niet mogen, te laat terugbetaald of wordt de consument onvoldoende geïnformeerd.
  3. Bij prijzen moet je eigenlijk standaard vermelden "excl. verzendkosten". Dit moet niet onderaan je pagina staan, maar eigenlijk ook in een categorie overzicht bij elke individuele prijs. Veel webwinkel software ondersteunt dit helaas nog onvoldoende.
  4. Alternatieve betaalmethodes naast iDeal aanbieden is belangrijk. Bij voorkeur moet dit een achterafbetaalmethode zijn. Speerpunt voor de ACM is echter primair dat niet enkel iDeal wordt aangeboden, omdat dit toch fraudegevoelig blijkt.
Ik raad zowel leden als niet-leden aan om https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/ ... webwinkel/ eens te doorlopen. Zo kun je jouw webwinkel eens kritisch controleren op hoofdpunten.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

14 februari 2017

't moet toch echt niet gekker worden....
Wanneer staat er eens een echte belangenorganisatie voor webwinkeliers op?
Nu lijkt het beleid vooral bepaald te worden door ambtelijke willekeur en een steeds veranderend oerwoud van "regeltjes en interpretaties daarvan"
Ja, boeven die de zaak duidelijk flessen (slecht retourbeleid en terug betaling bv) dienen aangepakt maar de aangescherpte regels schieten het doel wel heel ver voorbij.

Punt drie in het lijstje is toch eigenlijk te gek voor woorden....
No guts no glory!
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

15 februari 2017

Via WebwinkelMeerwaarde zag ik zojuist ook dit bericht: http://www.emerce.nl/nieuws/acm-verlaag ... webwinkels

Dus goed nieuws voor de kleine webwinkel. Wel blijft het zaak om goed de regels te kennen en te volgen. Ik ben het helemaal met je eens dat 50.000 veel te gek is, maar ik ben het ook eens met de ACM dat teveel webwinkels de regels aan hun laars lappen. Ik durf te beweren dat meer dan 50% van de webwinkels niet aan regelgeving voldoet...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

15 februari 2017

Bedankt voor de mention.

Handhaving is goed. Maar dan wel met boetes in redelijkheid.

Goed om te zien dat deze boetes naar beneden zijn bijgesteld. Mijns inziens doet dit niets af van het signaal dat de ACM wilde geven.
 
Gebruikersavatar
MartijnvdBeek
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 augustus 2013
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

15 februari 2017

Dus goed nieuws voor de kleine webwinkel. Wel blijft het zaak om goed de regels te kennen en te volgen. Ik ben het helemaal met je eens dat 50.000 veel te gek is, maar ik ben het ook eens met de ACM dat teveel webwinkels de regels aan hun laars lappen. Ik durf te beweren dat meer dan 50% van de webwinkels niet aan regelgeving voldoet...
Is het bewust of onbewust dat ze niet aan de regels voldoen? Soms is het ook allemaal net niet duidelijk waardoor er een klein foutje in kan zitten. Bij bewuste overtreding is straffen een oplossing. Volgens mij reageert het ACM ook alleen op meldingen en is er niet echt een controle. 
Alles loopt op rolletjes... Bekijk onze handige wielen op: https://www.zwenkwielen.net
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

16 februari 2017

Dus goed nieuws voor de kleine webwinkel. Wel blijft het zaak om goed de regels te kennen en te volgen. Ik ben het helemaal met je eens dat 50.000 veel te gek is, maar ik ben het ook eens met de ACM dat teveel webwinkels de regels aan hun laars lappen. Ik durf te beweren dat meer dan 50% van de webwinkels niet aan regelgeving voldoet...
Is het bewust of onbewust dat ze niet aan de regels voldoen? Soms is het ook allemaal net niet duidelijk waardoor er een klein foutje in kan zitten. Bij bewuste overtreding is straffen een oplossing. Volgens mij reageert het ACM ook alleen op meldingen en is er niet echt een controle. 
In het geval van Hibvoordeheb heb ik toch het vermoeden dat het onbewust gebeurde. In andere gevallen kan ik niet oordelen. De wet niet kennen is echter geen reden om je te beroepen. Iedereen wordt geacht de wet te kennen en zich daaraan te houden.

Ik ben het verder helemaal met je eens dat bewust overtreden strenger gehandhaafd zou moeten worden dan per ongeluk een klein foutje maken. Juist doordat het zo vaak mis gaat wil de ACM een signaal afgeven vermoed ik. 

Regelgeving staat vaak laag op de prioriteitenlijst van webwinkeliers. Gevonden worden in Google of een mooie header veel hoger. Hierdoor gaat het erg vaak mis. De ACM kan niet alle webwinkels handhaven, maar kan wel laten zien dat niet aan regels voldoen een boete kan opleveren. Zo komt het vanzelf hoger op de agenda te staan bij webwinkeliers.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

16 februari 2017

De wet niet kennen is echter geen reden om je te beroepen. Iedereen wordt geacht de wet te kennen en zich daaraan te houden.
De wet kennen en de regels van de ACM zijn dan lijkt me weer twee dingen.
Als je verplicht ben ergens naar te handelen en dat in de wet staat moet je dat doen. Maar als de ACM dan verplicht om meerdere pagina's te maken om alles uit te leggen dan is dat raar als je een boete krijgt als je dat niet doet. Er staat in de wet niets over meerdere pagina's aanmaken.
Er staat zelfs in de wet als je iets niet vermeld geldt er automatisch een langere bedenktijd. Dus de tijd voor melden om iets terug te geven hoef je van de wet niet te melden, het wordt dan gewoon 3 maanden ipv 14 dagen. Maar ACM verplicht je toch de 14 dagen te vermelden en kun je een boete krijgen. Dat klopt niet.
 
Gebruikersavatar
MartijnvdBeek
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 augustus 2013
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

16 februari 2017

Die extra pagina's zijn ook wat ik bedoelde met kleine foutjes. Hoewel ik "redelijk" op de hoogte van de regels ben en bij de meeste shops zelfs 60 dagen bedenktijd hanteer zou ik hier toch mee nat kunnen gaan. Want aparte pagina's had ik niet. Tuurlijk moet je de regels naleven en probeer ik na mijn idee te doen. Een beetje duidelijkheid en eenvoud zou mooi zijn. 

Anderzijds verbaas ik mij hoeveel webwinkels toch ongevraagd mijn e-mailadres toevoegen aan hun reclame mailinglijst of het vinkje van goedkeuring al zetten. 
Alles loopt op rolletjes... Bekijk onze handige wielen op: https://www.zwenkwielen.net
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoge boetes voor kleine webwinkels

16 februari 2017

Een beetje duidelijkheid en eenvoud zou mooi zijn. 
En dan geef je gelijk een mooi voorbeeld! ;-)
Anderzijds verbaas ik mij hoeveel webwinkels toch ongevraagd mijn e-mailadres toevoegen aan hun reclame mailinglijst of het vinkje van goedkeuring al zetten. 
Je mag inderdaad niet het vinkje automatisch aanzetten, maar hebt een dubbele opt-in nodig (klant moet zelf aanvinken en per mail bevestigen)

Aan de andere kant mag je bestaande klanten aanbiedingen mailen en heb je de dubbele opt-in feitelijk niet nodig...
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht